Državni zbor je na predlog Vlade po nujnem postopku 14. maja že sprejel nekatere spremembe novele Zakona o nalezljivih boleznih (ZNB), te se nanašajo predvsem na ukrepe karantene ob nalezljivih boleznih. Danes in v sredo se obeta odločanje o novih spremembah, ki bi, v kolikor bodo sprejete, prinesle mnoge spremembe, ki posegajo v svobodo posameznika in so v tem trenutku še neustavne.
Kdo lahko odredi karanteno?
Za zdaj velja, da lahko po novem karanteno odredi NIJZ, policija, ki bo imela tudi pristojnosti pri izvajanju, odločbo pa je mogoče prejeti preko mobilnih aplikacij in informacijskih rešitev, kar je novost v sistemu, opozarjajo predstavniki civilne iniciative Slovenskih pravnikov. Zoper odločbo o karanteni se ni mogoče pritožiti, lahko pa napoveste tožbo v upravnem sporu, kar pa ukrepa izvajanja karantene ne zadrži. S podpisom odločbe, česar nimate pravice zavrniti, boste tudi dovolili zdravniške preglede, ki so dovoljeni tudi, če ne kažete nobenih znakov.
S podpisom odločbe, česar nimate pravice zavrniti, boste tudi dovolili zdravniške preglede, ki so dovoljeni tudi, če ne kažete nobenih znakov.
V novem zakonu, ki je v veljavi že od 20. maja 2021, je ukrep karantene predviden za vse bolezni, za katere se minister za zdravje oziroma vlada tako odloči, kar seveda velja tudi za Covid-19. WHO medtem ugotavlja, da je smrtnost celotne svetovne populacije za Covid-19 kvečjemu 0,14%-0,2% in da vse študije znanstvenikov ugotavljajo smrtnost manjšo od 1%. Karanteno je mogoče po novem odrediti tudi ob rizičnem stiku, torej pri človeku, ki nima nobenih znakov in je po mnenju stroke povsem zdrav. Mogoče jo je odrediti tudi takrat, ko epidemija ni razglašena.
Karanteno je mogoče po novem odrediti tudi ob rizičnem stiku, torej pri človeku, ki nima nobenih znakov in je po mnenju stroke povsem zdrav. Mogoče jo je odrediti tudi takrat, ko epidemija sploh ni razglašena.
Kaj predlaga nova novela?
Nova novela predlaga, da se bolezen COVID-19 uvrsti med vse ostale nalezljive bolezni, ki so naštete v 8. členu ZNB za katere se uporabljajo vsi splošni in posebni preventivni ukrepi iz tega zakona. V tem členu se na novo določa NIJZ kot predlagatelja, na čigar predlog lahko Vlada ob pojavu nevarnosti drugih nalezljivih bolezni odloči, da se zanje uporabijo ukrepi iz tega zakona.
Torej po novem predlagatelj naj ne bi bila več medicinska stroka, temveč NIJZ, ki je odvisna, državna institucija, ki deluje v skladu z interesi vsakokratne politike oz. oblasti.
Novela Zakona o nalezljivih boleznih je trenutno v skrajšanem in nujnem postopku sprejemanja v državnem zboru, to pa pomeni, da niti pri odločanju o spremembah ni vključena običajna strokovna javnost. Ker je strokovna javnost iz odločanja izključena, se poraja vprašanje, ali gre nemara za politično in ne strokovno odločitev.
Vlada je 18. junija Državnemu zboru predlagala, naj izda sklep o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma o noveli Zakona o nalezljivih boleznih.
Čeprav predlogi posegajo v za zdaj temeljne človekove pravice, je Vlada 18. junija Državnemu zboru predlagala, naj izda sklep o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma o noveli Zakona o nalezljivih boleznih.
Predlog ureja tudi 39. člen, ki zadeva predvsem področja, ki so že bila podvržena ukrepom v času razglašene epidemije.
Predlagane spremembe vladi dajejo pravico:
- odrediti predložitev dokazil o zdravstvenem statusu (gibanje sme pogojevati s cepilnimi potnimi listi in covid potrdili)
- omejiti ali prepovedati gibanje
- omejiti ali prepovedati zbiranje (sem sodi tudi zaprtje šol)
- omejiti promet posameznih vrst blaga
- zakonsko odrediti nošenje maske, razkuževanje, distanco
Pravna stroka trdi, da je bil dosedanji inšpekcijski nadzor nezakonit. Da temu odslej več ne bi bilo tako, je v obravnavi tudi novi, 46.a člen ZNB, ki določa, da naj bi imel zdravstveni inšpektor pravico in dolžnost, ne le prepovedati gibanje osebam, za katere se ugotovi ali sumi, da so zbolele (in se jim odredi ukrep izolacije), temveč da naj bi lahko tudi omejil gibanje takim osebam, kar pomeni, da bi lahko odrejali tudi ukrep karantene.