Matura se nezadržno bliža, letos bodo maturitetni esej v maternem jeziku pisali v torek, 7. maja. Četudi so dijaki v letu 2018 pri pisanju maturitetnih esejev pokazali boljše rezultate kot dve leti poprej, se soočajo ne toliko z vsebinsko kot jezikovno zahtevnostjo. V lanskem poročilu RIC-a (Državnega izpitnega centra) namreč navajajo, da je vsebinska zahtevnost postavljena dokaj visoko, a jo dijaki zlahka dosegajo. Povsem drugače pa je pri doseganju jezikovnih standardov.
Jezikovne zmožnosti vse večji zalogaj
Kandidati, ki vsako leto pišejo maturitetni esej, se lahko odločijo med pisanjem interpretativnega/razlagalnega in razpravljalnega eseja. Spomnimo, interpretativni esej zahteva več objektivnega znanja o obravnavanem pisnem delu, medtem pa razpravljalni esej omogoča lastno obravnavo razumevanja dela, kakor ga razume dijak. Kot pišejo v poročilu, se za interpretativni esej bolj odločajo tisti učenci, ki jezik na splošno bolje obvladajo. Lani se je za ta tip eseja tako odločilo več učencev (12,42 odstotkov) kakor leta 2017 (9,8) ali 2016 (2,65).
“Komisija ugotavlja, da na splošno bolje rešujejo naloge, ki preverjajo razumevanje besedila, slabše pa tiste, v katerih se preverja znanje slovnice na različnih jezikovnih ravninah in njegova uporaba, npr. pri pravopisu,” so zapisali v lanskem poročilu RIC-a. Že osnove pravopisa lahko za kandidate predstavljajo precejšen zalogaj, kar dokazuje tudi dejstvo, da se slabše odrežejo pri izpolnjevanju pol, ki so zastavljene nekoliko drugače, kakor leta poprej.
Digitalna doba vpliva na kvaliteto sporazumevanja
V poročilu ugotavljajo, da padanje sporazumevalne zmožnosti še vedno pada. Tvorci besedila menijo, da je za slednje kriva novodobno sporazumevanje digitalne dobe, pri čemer se povečuje delež sporazumevanja v neknjižnem jeziku in branje večinoma krajših besedil. Prav zato so mnenja, da bi morali jezikovnemu pouku pri slovenščini tako v srednjih kot osnovnih šolah posvetiti več pozornosti. Treba je razviti boljše sporazumevalne zmožnosti ter bolj sistematično usvajati pravila slovnice in pravopisa. “Reševanje izpitnih pol iz preteklih let predvsem po jezikovnem občutku, brez dobrega teoretičnega poznavanja slovničnih in pravopisnih pravil kot osnovni način priprave na maturo iz jezika za dober rezultat na maturi ne zadošča.”