Doktor mikrobiologije in ekolog Gorazd Janez Pretnar, kandidat za evroposlanca iz stranke Zeleni Slovenije, Slovenskim železnicam napoveduje kazensko ovadbo. Pred dnevi so namreč v bližini tirov po Sloveniji razobesili obvestilo, v katerem obveščajo, da bodo s kemičnim pripravkom glifosat izvrševali zatiranje rastja na progah ter postajnih tirih od 17. maja do 1. junija 2019. “Priporočamo, da zavarujete ali odstranite vse organske snovi, domače živali in čebele in progovnega pasu, da ne bi prišlo do nepotrebnega stika s kemičnim pripravkom,” so s podjetja Slovenske železnice – Infrastruktura zapisali v obvestilu.

Slovenske železnice obdolžil povzročanje splošne nevarnosti

Pretnar je javno dostopno pismo naslovil na generalnega direktorja Dušana Mesa, v katerem bo, v kolikor bodo nadaljevali z uporabo glifosata, prisiljen proti njim sprožiti kazensko ovadbo. “Ne glede na registracijo in druga morebitna dovoljenja vas opozarjamo, da nemudoma ustavite uporabo glifosata. V nasprotnem primeru bomo dolžni zoper vas in izvajalce ter odgovorne sprožiti kazenski pregon skladno s 314. členom “Povzročanje splošne nevarnosti”. Ne pozabite, da nas ljudje sproti informirajo in pošiljajo slikovni material,” je zapisal v javnem pismu.

Številni znanstveni članki pričajo o nevarnosti glifosata

Pretnar jim je v pismu posredoval številne znanstvene članke in navedel, da so sodeč po študijah med leti 2001 in 2018 med uporabniki glifosata ugotovili 41-odstotno povečanje tveganja za nastanek krvnega raka. V zapisu za javnost je soavtorica ene izmed raziskav Rachel Shaffer, doktorica UW na Oddelku za okoljske znanosti in znanost o zdravju in delu, dejala, da “raziskave zagotavljajo najnovejšo analizo glifosata in njegove povezave z ne-Hodgkinovim limfomom, ki je v raziskavi iz leta 2018 zajela več kot 54.000 ljudi, ki delajo kot licencirani aplikatorji pesticidov.” 

Slovenske železnice: “Intenzivno iščemo rešitve, ki bi nadomestile kemično zatiranje”

Glede odprtega pisma smo se obrnili tudi na Slovenske železnice, kjer so za Maribor24 dejali, da je bilo njihovo opozorilo, ki je bilo izdano v preventivne namene, mišljeno dobronamerno, “a žal nerodno napisano ter posledično napačno interpretirano”. 

“Škropljenje se izvaja usmerjeno v gramozno gredo v širini 6 metrov, oziroma 3 metre od osi železniškega tira na levo in desno stran. Nevarnosti za živali v progovnem pasu praktično ni, saj se tam zaradi vibracij in hrupa ne zadržujejo. Poleg tega v progovnem pasu raste plevel, ne cvetoče rastline,” so zapisali za Maribor24.

Sicer so priznali, da za zatiranje rastja v progovnem pasu uporabljajo kemična pripravka, ki sta registrirana in dovoljena za uporabo, pri obeh pa je ključna sestavina prav herbicid glifosat, ki se v glavnem uporablja za zatiranje plevela. Slovenske železnice letno pri zatiranju rastja v povprečju porabijo kar 11.460 litrov pripravkov, s stroški, ki znašajo okoli 240.000 evrov. “Slovenske železnice pri zatiranju rastja spoštujejo vso potrebno zakonodajo in pravilnike. Prav tako intenzivno iščemo rešitve (škropljenje s paro, košnja), ki bi nadomestile kemično zatiranje,” so še dodali.