V ponedeljek je v Nemčiji testno vozilo zapeljalo v nasprotno smer v ovinek in trčilo v citroëna, ki se je pripeljal po nasprotnem pasu. Ni še znano, kaj je šlo narobe, toda v nesreči se je poškodovalo devet ljudi, večina jih je imela hujše poškodbe. Med njimi je bil najmlajši otrok, star leto in pol, poroča Žurnal24.

Za nesrečo bi naj bil kriv voznik

Vozilo je najprej zapeljalo na nasproten pas in trčilo v 70-letno voznico citroëna. Ta je nato z z avtom čelno trčila v 32-letnega voznika. Njegovo vozilo je zletelo s ceste in zagorelo. Testni BMW je nato trčil še v mercedes-benz. Njegov voznik je zaradi posledic trčenja umrl. Poleg njega so bili še trije potniki in otrok. Vsi so bili v nesreči huje poškodovani.

Zaradi hude prometne nesreče je posredovala reševalna služba s štirimi reševalnimi helikopterji in desetimi reševalnimi vozili ter 80 gasilcev s 15 interventnimi vozili. Cesta je bila več ur popolnoma zaprta, škoda pa znaša okoli 180.000 evrov.

Pri BMW-ju so povedali, da bi naj vozilo uporabljalo drugo stopnjo avtonomne vožnje, ki ne omogoča popolnoma samodejne vožnje vozila. To pomeni, da bi naj bil za prometno nesrečo odgovoren voznik. Kot so navedli, bi naj bilo vozilo določeno kot testno vozilo za zbiranje podatkov. Okoliščine nesreče pa še preiskujejo.

Kakšne so stopnje avtonomne vožnje?

Kot pojasnjujejo na Žurnalu24, 2. stopnja pomeni, da avtomobil uporablja napredne asistenčne sisteme, ki olajšajo vožnjo z avtomobilom. Z njihovo pomočjo lahko vozilo prevzame krmiljenje kot tudi pospeševanje/zaviranje. Toda voznik mora prevzeti nadzor nad vozilom, če je treba, prav tako mora volan prijeti v določenih časovnih intervalih. To pomeni, da avtomatizacija ni popolna.

Avtonomna vožnja stopnje 3 je medtem v razmerah, ko vozniku ni treba držati rok na volanu in spremljati prometa, med vožnjo lahko v avtomobilu počne kaj drugega. Toda ob opozorilu sistema mora biti voznik pripravljen prevzeti poln nadzor nad vozilom. Avtomobil sicer samodejno vozi avto, spremlja promet, oznake in ostalo. Tako se zna izogniti oviri in preprečiti trk. V primeru podobne prometne nesreče bi tako zanjo odgovarjal proizvajalec avtomobila.

Dovoljenje, da lahko voznikom omogoča uporabo avtonomne vožnje stopnje 3, ima Mercedes. Nemčija je prvo pravno podlago za samodejno vožnjo na svojih cestah začela pripravljati že leta 2017, letos pa so preverili Mercedesovo tehnologijo avtonomne vožnje DRIVE PILOT v skladu s sprejetimi pravnimi normami UN-R157. Te so bile sprejete na začetku letošnjega leta, gre za prvo pravno uokvirjanje avtonomne vožnje s pogoji, kdaj in kako je mogoče uporabljati tehnologijo ter kdo je odgovoren, če bi se kaj zgodilo.

Avtonomna vožnja stopnje 4 je medtem takrat, ko vozilo v znanem okolju vozi povsem avtonomno in brez voznika. Toda takšen sistem bo deloval v omejenih okoliščinah. Avtonomni režim se lahko na primer vključi le v razmerah gostega prometa pri hitrostih, ki ne presegajo 60 km/h, zaenkrat bo prav tako lahko deloval le v Nemčiji.

Tudi na naših cestah avtonomna vozila?

Evropska komisija najkasneje do septembra načrtuje predstavitev pravne podlage za uporabo avtonomnih vozil stopnje 4 v prometu. Gre za prve tovrstne pravne okvirje na svetu v tako širokem obsegu. Natančno bodo predpisali postopke glede testiranja tovrstnih vozil, zaščite pred kibernetičnimi napadi, pravila glede snemanja podatkov in način preiskave morebitnih incidentov. Takšna vozila bo mogoče nadzirati na daljavo, še poročajo na Žurnal24.

Tovrstna tehnologija bi sicer naj znižala število nesreč s hudimi posledicami, ker je za skoraj vsako prometno nesrečo odgovoren človeški faktor. 

Proizvajalci bodo tako lahko začeli z razvijanjem in trženjem vozil, ta bodo sicer najprej namenjena predvsem javnemu prevozi – gre za takoimenovane robotaksije. Prav tako pa bo Evropska unija širila dovoljenja za uporabo tehnologije avtonomne vožnje stopnje 3. Doslej je imel dovoljenje za takšno tehnologijo samo Mercedez-Benz in samo v Nemčiji.