V Svetovalnem centru za otroke, mladostnike in starše Maribor ponovno opozarjajo na povečevanje duševnih stisk in vedenjskih motenj pri otrocih in njihovo pojavljanje v vse zgodnejšem razvojnem obdobju. Kot je ob današnjem dnevu tega centra povedala direktorica Alenka Seršen Fras, se vzgaja generacije, ki mislijo le nase.

Lani 2200 posameznikov

V svetovalnem centru, kjer so lani obravnavali okoli 2200 posameznikov iz Maribora in okoliških občin, opozarjajo, da se zaradi porasta števila iskalcev pomoči in nespremenjene kadrovske zasedbe v njihovi ustanovi povečujejo čakalne dobe za obravnavo.

Skoraj petina otrok ima težave na področju duševnega zdravja

Na podlagi podatkov iz Velike Britanije in ZDA – za Slovenijo ni dovolj celovitih – ocenjujejo, da ima skoraj petina otrok in mladostnikov težave na področju duševnega zdravja. “Zato je treba razširjati mrežo pomoči, kar ne sme biti le odgovornost lokalnih skupnosti, kot je v primeru svetovalnih centrov v Sloveniji, ampak države. Menimo, da veliko otrok in mladostnikov v širši regiji nima dostopa do ustrezne pomoči na tem področju in da obstaja v nekaterih primerih nevarnost medikalizacije otroštva, ko se obravnava samo simptome, ne pa vzrokov,” je povedala Seršen Frasova.

Po pomoč tudi družine

K njim prihajajo po pomoč tudi družine, ki jim v zdravstvenih institucijah in centrih za socialno delo ne zmorejo pomagati zaradi prezasedenosti z vedno novimi primeri, potrebujejo pa multidisciplinarno obravnavo ali psihoterapijo.

Poleg večje pojavnosti duševnih stisk opažajo tudi vse bolj izrazite čustvene in vedenjske motnje, predvsem porast narcisizma in pomanjkanje empatije. “Vzgajamo selfi generacijo, ki je vse bolj usmerjena nase in skrbi le za lastno promocijo, kar izključuje upoštevanje občutkov drugih in njihovih potreb, torej umanjka skrb za sočloveka,” je povedala direktorica.

Že v vrtcu otroci ogrožajo sebe in druge

Težave se pojavljajo v vse zgodnejšem razvojnem obdobju in danes že iz vrtcev poročajo o otrocih, ki s svojim vedenjem ogrožajo sebe in druge. “Imamo že mladostnike, ki bi morali imeti prepoved približevanja staršem, imamo šestletnike, ki imajo v družini največjo moč, imamo učence, ki pljuvajo na učiteljice in mečejo stole po razredu,” je opozorila.

Starši morajo otroka naučiti pomembnih lekcij

V svetovalnem centru opozarjajo, da se v javnosti premalo govori o vzgoji, za katero so med drugim odgovorni tudi starši. “Starši morajo v prvih šestih letih otroka naučiti nekaj pomembnih življenjskih lekcij, na primer da ni zadovoljstvo vedno na prvem mestu in da mora upoštevati tudi želje in potrebe drugih,” je pojasnila direktorica.

Otroci slabše pripravljeni na šolo

Tudi otroci z normalnim razvojem so vsako leto slabše pripravljeni na šolo. “Opažamo šibkejše govorno jezikovne sposobnosti, slabšo grobo in fino motoriko, slabšo sposobnost usmerjene pozornosti in samokontrole, več strahov in negotovosti, slabše socialne veščine in razumevanje sveta nasploh,” je še povedala direktorica.

Predavanja za javnost

V centru vsak mesec prirejajo strokovna predavanja za širšo javnost, danes na primer bo razvojna psihologinja Ljubica Marjanovič Umek predavala o pripravljenosti otrok na vstop v šolo. Prav tako izdajajo strokovno gradivo, s katerim si lahko pomagajo šolarji, učitelji in starši pri soočanju z določenimi težavami. Letos je tako Alenka Zupančič Danko pripravila navodila za disleksike za lažje učenje angleščine, Katja Rojs pa priporočila staršem in učiteljem, kako pomagati otroku s specifičnimi učnimi težavami pri matematiki.

STA