Mariborski proizvajalec avtobusov Tam Europe, ki je na pogorišču Tovarne vozil Maribor nastal s pomočjo kitajskega kapitala, je skoraj tri leta čakal na dodelitev okoli dva milijona evrov državne spodbude za projekt električnih avtobusov. Nadaljnjim postopkom so se odrekli, da je stvar padla v vodo, pa je potrdil tudi minister Zdravko Počivavšek.
V podjetju Tam Europe so za STA potrdili, da so se po treh letih čakanja in treh vladnih sklepih in po tem, ko so nazadnje spet dobili predlog pogodbe, ki je zanje nesprejemljiv, skupaj z lastniki odločili umakniti iz postopka. “Ne mi ne naši lastniki ne verjamemo več v to, da bi kadarkoli prejeli omenjeno spodbudo,” je za STA pojasnil prvi mož družbe Holger Postl.
Kot je dodal, njihovih lastnikom ni jasno, kako lahko država ignorira kar tri lastne sklepe o dodelitvi spodbude, saj si na Kitajskem kaj takšnega težko predstavljajo, in v podpis vztrajno pošilja pogodbe, ki so za njih ekonomsko nevzdržne.
Čeprav so v podjetju zaprosili za nov sestanek na gospodarskem ministrstvu, so jim brez slednjega v podpis nedavno poslali novo pogodbo, ki pa je ne morejo podpisati.
Omenjena spodbuda bi za njih sicer pomenila močan pospešitveni dejavnik, s katerim bi hitreje uresničili načrtovani projekt proizvodnje električnega avtobusa ter tudi zaradi tega prej zaposlili dodatnih sto ljudi. Ne glede na sedanjo odločitev bodo s projektom nadaljevali, nenazadnje so že skoraj pri koncu izdelave prototipa, a bo vse skupaj potekalo veliko počasneje.
Zagotovo pa po mnenju Postla celotna zgodba ni dobra za napore pri iskanju novih neposrednih tujih vlagateljev, še posebej ker njihov primer ni osamljen, kar je razvidno tudi iz poročil o konkurenčnosti Slovenije. Ne glede na to, kakšni so izgovori, je to na koncu za državo slabo, še meni direktor družbe Tam Europe.
Minister Počivavšek je v okviru vladnega obiska Podravja danes potrdil, da je postopek končan, a ne, ker bi se podjetje spodbudi odreklo samo, pač pa jim je ministrstvo po dolgih postopkih postavilo ultimat, da pogodbo podpišejo ali ne.
Kot je spomnil, je podjetju državno spodbudo odobrila že prejšnja vlada, celo v višini 3,5 milijona evrov, a ker niso uresničili svojih zavez, so zadevo podedovali od predhodnikov. Po njegovih besedah se je vse leto trudil, da bi prišli do pogodbe, a za kaj takega je potrebno dobiti vsaj nekaj osnovnih podatkov.
“Morali bi se dogovoriti za začetno stanje zaposlenih in koliko jih po investiciji bo. Moramo se dogovoriti, ali je investicija najem ali je njihova lastnina. Vse to so zgodbe, ki so nenormalno dolgo trajale. Pri tem menim, da niti najmanjše napake nismo naredili na naši strani, a za dva milijona je potrebno narediti pogodbo, potrebno se je zavezati za število delovnih mest in za ta denar dati tudi ustrezno garancijo banke, ki jo naša država sprejme,” je dejal Počivavšek, ki vse skupaj obžaluje.
Mariborski proizvajalec avtobusov, ki se je nedavno iz Durabusa preimenoval v Tam Europe, je lani v tretjem letu delovanja znova beležil rast prodaje. Podjetje, ki je s pomočjo kitajskega kapitala nastala na pogorišču Tovarne vozil Maribor, je leto sklenilo z okoli 19 milijoni evrov prodaje. Letos načrtujejo okoli 25 odstotkov višjo prodajo, trenutno pa zaposlujejo 210 ljudi.
STA