Diskriminacija najpogosteje deluje na povsem nezavedni ravni, največkrat zaradi predsodkov, ki jih imamo. S tovrstno težavo se srečujejo tudi Romi v izobraževalnih ustanovah. Največkrat se kaže v obliki poniževanja.
Zaradi poniževanja in nasilja ni želel v šolo.
Govorili smo z očetom 7-letnika, ki obiskuje 2. razred osnovne šole. Želel je ostati anonimen, saj ne želi, da bi njegovi otroci imeli težave. Kot nam je dejal, so problemi nastali v začetku prvega šolskega leta z fizičnim nasiljem starejših: »Med drugim so mu podtikali dejanja, katera ni storil. Zato ni želel hoditi v šolo. Imeli smo srečo, da so problemom prisluhnili tako v lokalni skupnosti kot v šoli in zadevo rešili.«.
Tako jim je k sreči uspelo pravočasno preprečiti nadaljnje težave v razredu. Razredničarka se je z otroci pogovorila, ti so svoja dejanja priznali in se opravičili. »Zadeve smo morali pozabiti in tako v drugem razredu otrok rad obiskuje šolo, a žal poznam primere, ko se zadeve niso tako rešile. Nekateri otroci si ne upajo svojim staršem povedati, da jim je težko in kaj se jim dogaja,« še opisuje oče.
Starši si želijo enakopravnosti: »Ko isto stvar počnejo drugi, ni vredno omembe, ko to počne Rom je situacija drugačna.«.
Oče 7-letnega Roma nam je dejal: »Kadar pride do nekih problemov v šoli je v večini kriv Rom. Ne maram slišati, da so vsi isti, da se samo pretepajo in izzivajo. Jaz mislim, da temu ni tako. Tudi ostali otroci so poredni, a oni ne izstopajo tako kot mi. Ko isto stvar počnejo drugi, ni vredno omembe, ko to počne Rom je situacija drugačna.«.
Koordinatorka za romska vprašanja v sodelovanju z MO Maribor poskuša zagotoviti nižjo stopnjo diskriminacije.
Center za socialno delo Maribor je v sodelovanju z MO Maribor z namenom izboljšanja položaja romske skupnosti, v letu 2014 zaposlil Koordinatorko za romska vprašanja. »S pridobitvijo tega delovnega mesta se je CSD lahko bolje posvetil položaju romske skupnosti ter ukrepom za izboljšanje položaja,« so dejali na MO Maribor. Koordinatorka skrbi za izboljšanje materialnega položaja, jim svetuje o možnostih iskanja zaposlitev, spodbuja otroke in mlade Rome k izobraževanju, s katerim se nato lažje vključijo na trg dela.
Dejali so nam tudi, da si želijo zagotoviti nižjo stopnjo diskriminacije: »Koordinatorka daje velik poudarek konkretnim akcijam v zvezi z diskriminacijo med mladimi. Vključuje se v tabore za otroke in mladostnike, ki jih organizira CSD ter sofinancira naša občina in je tam povezovalni člen med romskimi in neromskimi otroci. Prav tako zvaja različne delavnice za otroke v zvezi z diskriminacijo.«.
Lokalno