Prostovoljne prispevke, ki jih ljudje morda želijo nameniti za njihovo pravno pomoč, posredujejo na primer socialno ogroženim družinam – tako jim uporabnik portala plača položnico za malico otroka v šoli in podobno.

Razen spletne pomoči člani portala nudijo še svetovanje v živo na Pravni kliniki, kjer njihovo poslanstvo brezplačne pomoči še nadgrajujejo. Anonimne in profesionalne pravne nasvete nudijo na treh lokacijah – v Mariboru, v Ravnah na Koroškem in v Črenšovcih.

Pomoč ljudem in pridobivanje izkušenj v praksi

Spletni portal Pravo za VSE je zaživel pred šestimi leti, kot projekt mariborskih študentov prava. Pravijo, da je bistvo platforme realizacija vizije, da bi znanje, pridobljeno tekom študija, prenesli še v prakso in s tem pomagali tistim, ki takšno pomoč potrebujejo. Na spletnem mestu lahko v pripravljenem obrazcu zastavite pravno vprašanje, na katerega vam bodo popolnoma brezplačno odgovorili in podali pravno mnenje: »Mesečno je približno okoli 40 vprašanj, pri čemer včasih dobimo dodatna vprašanja, če nam uporabniki sprva ne podajo celotnega dejanskega stanja,« razlaga Urška Stopar, diplomirana pravnica in predsednica društva.

V okviru njihovega delovanja so opazili, da se ljudje pogosto znajdejo v različnih pravnih situacijah, v katerih se ob oblici informacij, zakonov in medijev, ki pogosto enostransko predstavijo pravne zagate in rešitve, počutijo izgubljene. Iz tega razloga drugi del svetovanja pogosto izvajajo s srečanji v živo, na Pravnih klinikah: »V Mariboru smo na Univerzi v Mariboru prisotni vsako sredo od 18. do 20. ure, v Ravnah na Koroškem od 10. do 12. ure, in v Črenševcih vsako prvo in tretjo soboto v mesecu, od 13. do 15. ure, v prostorih občine. Osebni brezplačni pravni nasvet poišče povprečno 12 ljudi mesečno,« pravi Stoparjeva.

Njihovo delo sicer ne nadomešča odvetnikov

Delo študentov ne nadomešča odvetnikov, saj njihovo svetovanje poteka na elementarni ravni, na podlagi katerega se večinoma ljudje sploh odločijo, da bodo obiskali odvetnika oziroma poiskali pomoč za nadaljnje postopanje. Ana Hederih, diplomirana pravnica in podpredsednica društva, pravi da je njihovo poslanstvo predlagati koristne napotke: »Naše glavno vodilo je posameznikom podati uporaben nasvet glede na njihovo specifično situacijo in jim na tak način približati pravne informacije, ki jih sami morda ne znajo poiskati.«

Število uporabnikov je vedno približno enako, z manjšimi odstopanji: »Včasih se zaradi objavljenih člankov na naši spletni strani ter odgovorov na spletni strani slovenskega spletnega portala število uporabnikov včasih poveča. Predvsem zaradi zanimivosti same teme, ko ljudje želijo specifičen odgovor za njihov pravni problem,« je povedala Hederihova.

Na portalu objavljajo tudi druge uporabne prispevke

Na spletni strani portala je na voljo tudi zavihek »Pravo za vse informira«, kjer člani številne, 23-članske ekipe pišejo prispevke z uporabnimi pravnimi nasveti, na primer kaj storiti, ko letalo zamuja, kako ustanoviti društvo ali kako urgirati, če pozabimo denar na bankomatu. Stoparjeva pravi, da si vsako temo avtor izbere sam, glavno vodilo je aktualnost in zanimivost: »S temi zapisi želimo pokriti pravna vprašanja, za katera predvidevamo, da se bodo zgodila, in za katera bi bilo smiselno imeti napisane pravne možnosti za posameznike. Včasih se ideje porodijo ob samem reševanju primerov, pri delu avtorja ali diskusiji z drugimi člani društva…«

Vprašanja sicer dobivajo iz vseh področij, a največ iz delovnega, družinskega in dednega prava.

Odgovore pregledajo vsi člani ekipe

Obravnava posameznika pri spletnem svetovanju poteka organizirano: »Ko prejmemo vprašanje v bazo, se to dodeli posameznemu svetovalcu, ki nanj odgovori. Odgovor svetovalec pošlje v pregled ostalim svetovalcem, ki preverijo odgovor, in ko je ta dokončen se odpošlje stranki na mail, ki ga je navedla,« sistem razloži podpredsednica društva.

Svetovanje v živo, na pravni kliniki se izvaja s pregledom dokumentov, ki jih ljudje prinesejo s seboj: »Nato podamo ustno pravno mnenje, in tako poskušamo rešiti problem. Včasih uporabnike napotimo naprej na ustrezne institucije, ki jim pri rešitvi njihovega problema lahko pomagajo.«

Vsak primer je specifičen

Člani ekipe pravijo, da bi težko bi izpostavili zgolj en primer, saj je vsak zase specifičen: »Generalno gledano pa so navadno težji primeri, v katerih se prepleta več pomembnih okoliščin, pri čemer nam posamezniki le redko zaupajo vse ključne podatke, da bi lahko razrešili primer v celoti,« pojasnjuje Hederihova.

Posamezniki nam le redko zaupajo vse ključne podatke, da bi lahko razrešili primer v celoti.

Urška Stopar je izpostavila, da primera niso še nikdar zavrnili: »Tudi, če se sami iz kakršnegakoli razloga ne želimo ali ne moremo v celoti posvetiti primeru, ker bi to na primer zahtevalo poznavanje tujega prava, pregled obsežne dokumentacije in podobno, posameznikom svetujemo, da se obrnejo na odvetnika ali pristojne organe, ki bi jim pomagali rešiti primer.«

Svetovanja izvajajo tudi prekaljeni pravniki

Pravna klinika veliko študentom pomeni prvi stik z delom v praksi. Tako pridobijo nov pogled na pravne težave in prvo soočanje z reševanjem dejanskih situacij.

Svetovalna pravna ekipa je dokaj obsežna – sodelujoči so večinoma študenti magistrskega programa prava, ostali člani pa so že zaposleni pravniki, nekateri tudi z opravljenim pravniškim državnim izpitom: »Vsak člane ekipe mora za delo »žrtvovati« svoj prosti čas, vendar kadar se to delo opravlja z veseljem in v želji pomagati drugim, večjih težav ni,« zaključi Stoparjeva.