Prebivalcem Mestne občine Maribor se obeta znižanje zneskov na položnicah, ki jim jih izdaja komunalno podjetje Nigrad za ravnanje z odpadnim blatom. Če bodo mestni svetniki danes potrdili nove cene, bodo te za končnega odjemalca nižje za 15,8 odstotka, kar pomeni od 80 centov do evra na mesec manj.

Na ponovljeni razpis Energetike Maribor za pridobitev izvajalca prevzema blata iz centralne čistilne naprave Maribor sta prispeli dve ponudbi, kjer je bila navedena nižja ceno storitve od trenutno veljavne. Najugodnejši ponudnik je bilo vnovič podjetje Surovina d.o.o. s ceno 134 evrov na tono prevzetega blata. Z omenjenim podjetjem so sklenili pogodbo za štiri leta z možnostjo podaljšanja za dodatno leto, zato kljub splošni dražitvi energentov ne pričakujejo kakšnih podražitev v prihodnje.

Domnevno sporna klasifikacija odpadkov v elaboratu

Še pred današnjo sejo mestnega sveta je sklical tiskovno konferenco Stojan Auer, mestni svetnik Liste za pravičnost in razvoj, ter opozoril na elaborat, ki ga bo danes potrjeval mestni svet. “V elaboratu daje Energetika mestnemu svetu v sprejem ceno, ki pomeni seštevek kvalifikacij dveh vrst odpadkov, in sicer odpadek po mednarodni klasifikaciji 19 08 05 (mulji iz čistilnih naprav komunalnih odpadnih vod) s ceno 1,9 milijona in odpadek po klasifikaciji 19 03 05 (stabilizirani odpadki, ki niso zajeti v klasifikaciji 19 03 04) s ceno 1,7 milijona. Pri tem nikjer ne navajajo količin.”

Povedano drugače, Energetika Maribor je namreč razpisala javno naročilo za prevzem in obdelavo blata iz mariborske Centralne čistilne naprave, in sicer za dve vrsti odpadkov. Sedaj nastaja le ena vrsta odpadka, v primeru, da bo prišlo do dogovora med mariborsko čistilno napravo in Energetiko, pa bi lahko odpadek, ki nastaja sedaj, pod določenimi pogoji stabilizirali in klasificirali drugače, ta rešitev pa bi bila tudi ugodnejša. 

Auer predvsem v primeru stabiliziranega odpadka (po klasifikaciji 19 03 05) navaja, da tak odpadek nastane le na napravah za predelavo odpadkov, čistilna naprava pa to ni, saj je namenjena zgolj čiščenju vode. “Pri tem je zanimivo, da pod to kvalifikacijsko številko ARSO v letih 2019 in 2020 nikjer v Sloveniji ni evidentiral niti kilograma tovrstnih odpadkov. Mestna uprava pa trdi, da se je na tej napravi blato že predelalo,” navaja Auer.

Zaenkrat v čistilni napravi resda nastaja le odpadek po klasifikaciji 19 08 05, vendar si Energetika želi na dolgi rok ta odpadek predelati in stabilizirati, da bi bil ta klasificiran s številko 19 03 05. V elaboratu pa sta trenutno navedena oba odpadka, saj bi v primeru uspešne prekvalifikacije enega odpadka v drugega to pomenilo cenovno ugodnejšo rešitev.

V blatu previsoka vsebnost žvepla

Nadalje je bil Auer kritičen do študije, ki jo je glede odpadnega blata v Mariboru na zadnji seji mestnega sveta predstavil podžupan dr. Samo Peter Medved. “Študiji, ki je stala 36.000 evrov, smo zelo oporekali. Je povsem nerelevantna, saj v njej ni ugotovitev o tem, kakšne so vsebnosti blata (nevarnih snovi) v Mariboru.

Nekdo se igra z možnostjo, da bomo za to plačali, v kolikor se okoljska inšpekcija loti zadeve, zelo veliko kazen.

Auer nadalje omenja drugo študijo, pooblaščeno s strani države, podjetja Aquasystems, v kateri je navedeno, da je blato iz čistilne naprave v Dogošah pod kvalifikacijo 19 08 05, nikjer ni omenjena druga kvalifikacija. “Prav tako v raziskavi jasno piše, da ima blato tolikšno vsebnost žvepla, da ni primerno za sosežig. Sosežig takšnega blata bi povzročil tako imenovani kisli dež, ki je nevaren. Tega ne bomo dovolili,” je še dejal Auer.

Na podjetje Aquasystems, ki upravlja mariborsko čistilno napravo, so naslovili vprašanje, ali je čistilna naprava morda nadgrajena in daje na izhodu že predelano blato, vendar prejeli odgovor, da ta podatek zaenkrat ne drži.

Težava tudi v izvoznem dovoljenju

Auer še trdi, da podjetje Surovina po podatkih Ministrstva za okolje in prostor nima izvoznega dovoljenja za odpadno blato. “Je pa res, da ima izvozno dovoljenje podjetje Surovina Rece d.o.o.. To podjetje ne vrši samo odvoza blata iz mariborske čistilne naprave, ampak tudi iz ostalih. Količine izvoza, glede na izvozna dovoljenja, so daleč premajhne. Zastavlja pa se tudi vprašanje, zakaj je podizvajalec podjetje Kogal, ki ne prevzema tega blata, Surovina je na javnem razpisu za nalaganje blata namreč izbrala podjetje Present d.o.o. Ob tem pa nas prebivalci Dogoš kličejo in nam pošiljajo fotografije, da se pred čistilno napravo v večernih urah nahajajo kamioni z madžarsko registracijo.« 

Za pojasnila navedb smo prosili tudi pristojne v podjetju Surovina d.o.o., s katerim bo Energetika Maribor sklenila pogodbo, kjer so ovrgli Auerjeve navedbe.

Kogal ni naš podizvajalec, nismo naročniki Presenta, to so javno dostopni podatki. Če ne bi imeli ustreznih dovoljenj, ne bi mogli dobiti poslov iz naslova javnih naročil.

V podjetju Surovina d.o.o. obenem razlagajo, da ima podjetje okoljevarstveno dovoljenje za predelavo blata, dovoljenja za čezmejno premeščanje, ki jih navaja Auer, pa so resda pridobljena na hčerinsko podjetje Surovina Rece d.o.o. “Hčerinska družba se ukvarja prav s čezmejnim premeščanjem odpadkov, zato so dovoljenja tudi izdana na ime te družbe, ki je v  lasti podjetja Surovina. Oblikovanje hčerinske družbe v ta namen je posledica naše poslovno odločitve in poslovnega modela družbe. Pri tem pa dodajamo, da je to praksa tudi drugih sorodnih podjetij, torej da imajo za namene čezmejnega premeščanja ustanovljena hčerinska oz. drugače korporacijsko-pravno povezana podjetja.

V podjetju Surovina obenem navajajo, da je v postopkih oddaje ponudbe javnega naročila za prevzem odpadnega komunalnega blata kot ponudnik sodelovala družba Surovina d.o.o., ki je izpolnjevala vse zadane kriterije in merila po razpisni dokumentaciji, sporni pa niso niti omenjeni tovornjaki z madžarsko registracijo, ki izvajajo odvoz.

Surovina kot prevzemnik komunalnega blata iz centralne čistilne naprave za prevoz blata do končnih predelovalcev koristi več različnih tujih in domačih prevoznikov, odvisno od tega, kateri so se izkazali za zanesljivi, imajo vsa ustrezna dovoljenja in primerni vozni park ter ob tem nudijo ugodno ceno. 

Madžarskega prevoznika imamo uradno priglašenega kot prevoznika na določenih dovoljenjih za čezmejno premeščanje, kar pomeni, da je bil odobren s strani pristojnih organov tako Slovenije, kot države prevzemnice blata (in morebitne tranzitne države). Na teh dovoljenjih je točno določena pot, po kateri sme ta prevoznik prevažati blato – od lokacije naklada do lokacije razklada. Pristojni organi so o vsakem prečkanju države meje obveščeni dva dni v naprej, za vsako vozilo posebej.

Auerjeva skrb je po mnenju pristojnih v podjetju Surovina neupravičena, saj so dokazali, da se zaradi “naše izbire najkonkurenčnejših prevoznikov na evropskem trgu slednje odraža tudi v najugodnejši rešitvi za prevzem mariborskega blata“. Obenem napovedujejo, da bodo Auerjeve izjave preučili in v primeru namernega zavajanja javnosti ustrezno ukrepali.