Župan Mestne občine Maribor Saša Arsenovič  je danes v poročni dvorani Mestne hiše Rotovž z direktorjem podjetja Europlakat d.o.o. Markom Kolbolom podpisal pogodbo o javno zasebnem partnerstvu za souporabo koles v Mestni občini Maribor. Arsenovič je ob podpisu pogodbe dejal, da imajo z omenjenim podjetjem odlično uporabniško izkušnjo. “S tem projektom bo mestni servis še bistveno boljši. Spreminjamo potovalne navade. Občina je do sedaj odpravila vsaj 200 arhitekturnih ovir na poti kolesarjev, v prihodnjem letu jih bomo še 150. Pred nami je ureditev še vsaj 90 kilometrov sklenjenih kolesarskih poti s ciljem povezati vsak kotiček mesta z drugimi deli ter okoliškimi občinami. Primorani bomo dati vse napore v to, da bomo našo pametno kartico, ki jo trenutno uporabljamo samo za javni potniški promet, nadgradili in da bo čez čas postala kartica, ki bo odpirala vrata tako v kulturo, šport kot tudi promet. Aprila se bomo po mestu vozili s čudovitim MBajkom v sodelovanju z Europlakatom.”

Sistem že deset let  uspešno deluje v Ljubljani

Podjetje Europlakat, ki je v Mariboru prisotno že več kot 25 let, je v mestu začelo prvo javno zasebno partnerstvo glede vzdrževanja in postavitve avtobusnih nadstreškov, je tudi pokrovitelj številnih dogodkov v mestu. Podjetje je v solastništvu največjega koncerna na svetu, ki se ukvarja z zunanjim oglaševanjem, in je leta 2003 razvil in prvič v Lyonu postavil sistem izposoje koles. “Gre za alternativni javni prevoz, namenjen začasni izposoji koles za prevoz iz točke A na točko B,” je pojasnil Kolbl in dodal, da takšen sistem deluje v 13 državah, v njem pa je več kot 25 tisoč koles.

Letos v Ljubljani beležijo že več kot milijon izposoj, v vseh desetih letih pa 8,7 milijona.

Sistem MBajk, ki bo nameščen v MO Maribor, so zasnovali v družbi JCDecaux, ki je pionir in vodilni ponudnik sistema samopostrežne izposoje koles v svetu. JCDecaux je za svoj sistem souporabe koles prejel številne nagrade za okolju prijazno in inovativno rešitev v sistemu prevoza. Europlakat je sicer z omenjenim sistemom že deseto leto prisoten v Ljubljani. Vsako kolo je dnevno v povprečju izposojeno osemkrat. Letos v Ljubljani beležijo že več kot milijon izposoj, v vseh desetih letih pa 8,7 milijona. Redno sistem v Ljubljani uporablja 55 tisoč ljudi, kar predstavlja 20 odstotkov ljubljanske populacije. “Prepričan sem, da se bo enako zgodilo tudi v Mariboru.”

Europlakat bo vzpostavil sistem s 20 postajami, štiristo ključavnicami in 200 kolesi za obdobje 15 let

Europlakat je bil izbran kot najugodnejši ponudnik v postopku javnega naročila za vzpostavitev sistema v obliki javno-zasebnega partnerstva. Dogovor vključuje vzpostavitev sistema s 20 postajami, štiristo ključavnicami in 200 kolesi za obdobje 15 let, z možnostjo podaljšanja trajanja sodelovanja in širitve z dodatnimi postajami, glede na potrebe, ki se bodo kazale pri uporabi. Sistem, ki se bo imenoval MBajk in bo obratoval 24 ur na dan vse dni v letu, bo vzpostavljen spomladi 2022. Registracija novih uporabnikov bo mogoča preko posebne spletne strani (mbajk.si), mobilne aplikacije in na prodajnih mestih Tic-a, Mobilnostnega centra in na prodajnih mestih Marproma.

 

Aprila se bomo s temi kolesi že lahko vozili.

Kot je še povedal župan MO Maribor Saša Arsenovič, že potekajo dogovori z donatorji, ki bi omogočili postavitev dodatnih postaj: »Naš cilj je, da bo ob zagonu v sistem vključenih 20 postaj z 200 kolesi, saj se za dodatnih nekaj postaj že dogovarjamo s potencialnimi donatorji. S tem bomo pokrili večji del mesta, kjer želimo spodbujati uporabo okolju prijaznejših oblik prevoza in umirjati motorni promet. S sistemom izposoje koles MBajk nadgrajujemo enega izmed ključnih stebrov Celostne prometne strategije Maribora in s tem optimalno izkoriščamo potenciale kolesarjenja. Aprila se bomo s temi kolesi že lahko vozili

Večina lokacij je v ožjem mestnem središču

Zaenkrat so postaje večinoma v mestnem središču. Po besedah predstavnika občinskega urada za komunalo Aleša Klinca so jih “skrbno izbrali glede na stanovanjske, izobraževalne in druge za mesto in mobilnost pomembne lokacije in ustanove”. “Namen sistema je, da se kolo izposoja večkrat dnevno za premagovanje krajših razdalj, ne za daljše razdalje, zato je prva ura izposoje za uporabnika brezplačna,” je dodal.

Vsaka prva ura izposoje bo brezplačna

Sistem predstavlja zelo ugodno dopolnitev sistema javnega potniškega prevoza v mestu, saj je brezplačna vsaka prva ura izposoje z neomejenim številom izposoj. Ob letni registraciji se bo za vsakoletno preverjanje veljavnosti in aktivacije načina plačila zaračunal znesek treh evrov, ki bo štel kot dobropis. Strošek tedenske registracije bo znašal en evro. Uporabniki si bodo kolesa lahko izposojali preko terminalov, ki bodo nameščeni na postajah, ali preko mobilne aplikacije, kjer bodo v vsakem trenutku na voljo tudi informacije o razpoložljivosti koles in ključavnic po posameznih postajah. ”

Postaje v sistemu ne smejo biti oddaljene več kot 300 do 500 metrov

Sistem je zasnovan tako, da spodbuja izposojo za posamezno vožnjo in ne za določeno časovno obdobje. Zato postaje v sistemu ne smejo biti oddaljene več kot 300 do 500 metrov, izjemoma več. V sistem so vključena posebej za ta sistem zasnovana in izdelana kolesa, ki so posebej vzdržljiva in prilagojena za uporabo v vseh vremenskih pogojih, saj bo sistem obratoval 24 ur na dan, vse dni v letu. Pomembna prednost sistema je preprosta izposoja oziroma vračilo koles, kar pomeni časovno učinkovito in udobno uporabo.

Tako želimo doseči, da je kolo izposojeno dejansko le takrat, ko se uporabnik vozi z njim. V Ljubljani je povprečna izposoja 18 minut.

“Tako želimo doseči, da je kolo izposojeno dejansko le takrat, ko se uporabnik vozi z njim. V Ljubljani je povprečna izposoja 18 minut,” je pojasnil Boštjan Berčan iz Europlakata.

Stroške začetne investicije krije Europlakat. Stroški obratovanja sistema znašajo 200.700 evrov letno in se delno financirajo iz oglaševalskih objektov, ki so del dogovora. Gre za obstoječe objekte Europlakata na občinski zemlji, za katere podjetje občini plačuje dobrih 123.000 evrov taks na leto. Del sredstev bo iz drugih virov zagotovila občina.