Vse pediatrične ambulante Zdravstvenega doma Dr. Adolfa Drolca, kakor tudi dežurna ambulanta za otroke in mladostnike delujejo po ustaljenih urnikih dela. Pacienti se morejo za pregled obvezno naročiti po telefonu ali po elektronski pošti, da zagotovimo čim bolj varno obravnavo, tako za otroke in starše kakor tudi za zaposlene.
Nekatere zadeve se obravnava po telefonu
»Medicinska sestra zapiše natančno anamnezo bolezni, vsakega starša povpraša, ali so morda bili v stiku z okuženo osebo, jim je bila odrejena karantena, so bili v zadnjih 48 urah na brisu, ali je kdo doma bolan, itd,« nam pove prim. doc. dr. Jernej Završnik, dr. med., spec., direktor Zdravstvenega doma dr. Adolfa Drolca Maribor. Po tem zdravnik pokliče starše po telefonu, se z njimi pogovori in odloči, ali bo pacienta pregledal v redni oz. dežurni ambulanti, ali ga zaradi epidemiološke situacije pošlje na pregled v pediatrično Covid ambulanto. »V kolikor gre za zadevo, kjer ni potreben pregled v ambulanti, se obravnava uredi po telefonu. Za pregled v ambulanti se pacienta naroči na dogovorjeno uro.«
Vsi primeri obravnavani še isti dan, razlog obiskov v večini prehladna obolenja in sumi na covid
Vsi zdravniki pomagajo pacientom tudi preko elektronske pošte in telefonov. »V kolikor nam starši posredujejo fotografijo otrokovih težav preko elektronske pošte, zdravnik le te pogleda, nato po potrebi opravi še telefonski razgovor s starši in se odloči, ali je potrebna obravnava v ambulanti ali je zadeva takšna, da se lahko uredi po telefonu.«
Završnik poudarja, da so vsi primeri obravnavani še isti dan, tudi če je izbrani zdravnik odsoten: »Slike oz. sporočila pregleda nadomestni zdravnik. Ne nujne, administrativne zadeve, ureja izbrani zdravnik. V primeru dolgotrajne odsotnosti izbranega zdravnika pa tudi ne nujne zadeve uredi nadomestni zdravnik.«
Zanimalo nas je, kaj so najpogostejši vzroki obiskov. Pove, da so, tako v rednih pa tudi v dežurni ambulanti, precej različni. Prevladujejo pa prehladna obolenja in sumi na covid obolenje: »Nekaj je uroinfektov, angin, poškodb, imamo tudi posamezne primere akutnih drisk in laringitisov, običajne viroze za to obdobje ter atopijske dermatitise. Zelo pogosto starši kličejo, ker potrebujejo samo kakšen nasvet v zvezi s hranjenjem, vzgojo otroka in podobno.«
Število ne nujnih obiskov se je precej zmanjšalo
V preteklosti so nam v zdravstvenem domu večkrat dejali, da je vsaj polovica obiskov takšnih, ki niso nujni. Zato smo Završnika povprašali, ali se je število takšnih obiskov zmanjšalo. »Tako je. Če so prej starši hodili v našo dežurno ambulanto za vsako »malenkost«, sedaj pokličejo, ko nas res potrebujejo. To potrjuje naše navedbe, da je vsaj polovica obiskov v dežurni ambulanti včasih bila ne nujna. Danes starši pokličejo ko nas res potrebujejo.«
Dežurna ambulanta deluje med tednom v času od 20. do 23. ure. Povprečno se fizično v ambulanti obravnava 3 – 5 otrok, po telefonu 5 – 10 obravnav. Med vikendi in prazniki dežurna ambulanta deluje v času od 8.00 – 23.00 ure, povprečno se fizično v ambulanti obravnava med 29 – 35 otrok, po telefonu se opravi do 50 klicev.
V veliko primerih se zgodi tudi, da starši sami prosijo, če se lahko zadeva reši preko telefona, saj se bojijo priti v ambulanto zaradi možne okužbe s koronavirusom. »So zelo hvaležni in se nam velikokrat zahvalijo za vso pomoč, za prijaznost, za ažurnost,« doda.
Februarja lani pregledanih tudi po 400 otrok dnevno
Kot pojasni, leta 2019 in 2020 ni mogoče realno primerjati, saj gre za dve popolnoma različni situaciji. »Leta 2019 so bile šole in vrtci odprti. Zaradi druženja otrok in medsebojnih stikov je bilo v tem obdobju veliko otrok bolnih. V drugi polovici septembra 2019 smo zaznali postopoma povečanje obiskov v ambulantah, kar se je stopnjevalo vse do konca leta.« Decembra 2019 so bile njihove ambulante zelo polne, vendar jih, kot doda, nihče ni mogel pripraviti na vrhunec, ki so ga doživeli februarja 2020. Tedaj je bilo pregledanih tudi po 400 otrok dnevno. »Takrat so ambulante dobesedno pokale po šivih. V dežurni ambulanti smo morali organizirati dodatne ekipe za delo, saj je bil pritisk pacientov nevzdržen.«
»Za vse nas je bilo težko leto, ki smo ga edino s skupni močmi vseh zaposlenih zmogli«
Zaradi ukrepov zaprtja šol in vrtcev, nošenje mask in razkuževanje rok z razlogom zajeziti širjenje okužbe s Sars-Cov 2, so s temi ukrepi prav tako onemogočili širjenje tudi drugim boleznim, ki so običajne za otroke in mladostnike. »Ravno iz teh razlogov je prišlo do občutnega padca obiskov v vseh ambulantah v istem obdobju lani. Leto 2020 nam je prineslo nove izzive, novo situacijo, s katero smo se vsi morali soočiti. Podali smo se v neznano. Za vse nas je bilo težko leto, ki smo ga edino s skupni močmi vseh zaposlenih zmogli.«
Na bris napotili 1.304 otrok
V času od 1. septembra pa do 21. decembra so v ambulantah, rednih in dežurnih, napotili na bris 1.304 otrok v starosti od 0 – 19 let. »Koliko je bilo od tega pozitivnih, žal nimamo podatka. Za Slovenijo pa imamo podatke, da je v času od 1. 9. 2020 do 10. 1. 2021 bilo 2130 pozitivnih starih od 6 do 14 let in 2705 starih od 15 do 18 let,« dodajo v zdravstvenemu domu.
Težava pomanjkanje kadra
Žal se pa srečujejo s pomanjkanjem kadra. Završnik pove: »Največja težava trenutno je pomanjkanje kadra, saj smo v času epidemije morali po navodilih Ministrstva za zdravje organizirati kontrolne vstopne točke na vseh lokacijah, kjer imamo ambulante, organizirati smo morali odvzeme brisov in delo v covid ambulanti, brez priznanega dodatnega kadra!«
Sicer pa se, kot doda, kljub dolgotrajni epidemiološki situaciji, ki traja že od meseca marca 2020, še zmeraj srečujejo s starši in pacienti, ki brez predhodnega naročila prihajajo na vhode ambulant z izgovorom, da »nič ne vedo« o tem, da se morajo predhodno naročiti.
Vedno pogosteje opažajo tudi, da starši oz. pacienti za dosego fizičnega obiska v ambulanti podajajo lažne informacije po telefonu in s tem v veliki meri ogrožajo varnost vseh zaposlenih.
»Nekaj je tudi težav z ne upoštevanjem ukrepov kar se tiče nošenja mask, nekateri še vedno prihajajo v naše prostore brez mask, drugi jih nosijo pod brado itd. Težava so tudi primeri, ko paciente ali starše z otrokom napotimo v našo covid ambulanto na testiranje, pa le tega odločno zavračajo, nekateri tudi grozijo in z neprimernimi besedami zmerjajo zdravstvene delavce,« zaključi.