Potem ko so lani poleti zabrneli stroji na Lentu in smo postopoma lahko spremljali, kako je nova brv povezala oba bregova Drave, je presenetila novica, da bo v prihodnje zaradi nove ureditve nabrežja sprva spremenjen prometni režim, kasneje pa ta po vsem Lentu ne bo več mogoč.
V prihodnje na Lentu dvosmerni promet
Mariborska občina je v začetku maja lani podpisala pogodbo z izvajalcem del za obnovo Lenta med Studenško brvjo in Vodnim stolpom. Lent naj bi z novo ureditvijo, povezavami in dejavnostmi ob vodi bo nabrežje reke ponovno postal eno osrednjih zbirališč meščanov ter prizorišč urbanega dogajanja, razlagajo na občini.
V projektu Ureditev nabrežja reke Drave – Lent namerava Mestna občina Maribor urediti javne površine. Na območju med Vodnim stolpom in Studenško brvjo bo mariborska občina v celoti na novo uredila cestišče, tlakovane površine, površine pred gostinskimi vrtovi, uredili bodo tudi sprehajalna pot med tržnico in Studenško brvjo ter dodali zelene površine in zasadili drevesa.
Izvedba del bo potekala v treh etapah, vsa dela pa morajo zaključiti do 30. maja 2023.
Skoraj desetmilijonska investicija obsega preureditev levega nabrežja reke Drave v območju med Studenško brvjo in Vodnim stolpom v dolžini več kot 1 km ter skupni površini okoli 24.000 m2.
“Z izvedbo obnove nabrežja reke Drave želimo povečati kakovost ključnih odprtih javnih prostorov na degradiranem območju, ki je hkrati območje večplastne kulturne dediščine starega mestnega jedra. Nabrežja reke Drave v območju mestnega središča so v tem vidiku še posebno pomembna, saj prostor reke in njenih obrežij predstavlja izjemne potenciale ter velik izziv za mesto in njegove prebivalce,” sporočajo z Mestne občine Maribor.
“V osrednjem delu Lenta bo urejena brežina reke Drave s stopnicami, ki se bodo spuščale k vodi, osrednji trg pred Hišo Stare trte pa bo urejen kot osrednji prireditveni prostor,” so še razložili na mariborski občini. Poleg tega pa lahko ob Dravi pričakujemo tudi veliko drugih novosti. Poleg Židovskega trga bo tako otroško igrišče, v zalivu ob Sodnem stolpu pa mobilni oder na vodi. Na pomolu, ostanku nekdanjih Benetk, je načrtovan nadstrešek, pod katero bo daljša klop. Dreves na Lentu bo več, pa tudi parkirnih mest ne.
Zaradi omogočanja hitre izvedbe del, je promet na zahodnem delu Lenta zaprt, obenem pa urejen obvoz po Koroški cesti in Ribiški ulici in omogočen dostop za stanovalce in pravne osebe. Tem so uredili tudi nadomestna parkirišča. Po preureditvi bo na območju Lenta vzpostavljen t.i. ‘shared space’, promet bo potekal v obeh smereh, parkirišč z belimi conami več ne bo, bo pa tudi po obnovi za vse stanovalce zagotovljeno parkirišče pod Titovim mostom in na lokaciji med Kopališčem Pristan ter Lavričevo ulico.
Mestna občina Maribor bo prav tako zagotovila električno vozilo Maister, ki bo namenjeno temu delu mesta in bo na voljo predvsem stanovalcem Lenta.
Nova kolesarsko sprehajalna pot do dvoetažnega mostu
Obnova se obeta tudi desnemu bregu, ki je bil v preteklih letih zanemarjen. Če smo ob Hiši Stare trte priča pestremu dogajanju in se običajno obiskovalci ali pa turisti največkrat zadržujejo prav na levem bregu Drave, pa nedaleč stran, čez reko, desni breg običajno sameva. Konec maja lani se je tako začela ureditev nabrežja desnega brega Drave. Z Mestne občine Maribor so takrat sporočili, da se zaradi ureditve taborskega nabrežja ukinjajo parkirna mesta na parkirišču pod starim mostom in naslovom Taborska 12.
Mestna občina Maribor namerava po besedah župana urediti kakšen kilometer nabrežja desnega brega Drave pod Medicinsko fakulteto. Mariborska občina si namerava namreč revitalizirati zapostavljeno dravsko nabrežje.
“Uredil se bo tudi trg med starim opornikom in lokalom Orient. Zaradi umestitve nove brvi in ureditve kolesarske poti se bo uredil tudi trg (novo tlakovanje). Dosedanje parkirišče za osebna vozila je ukinjeno,” so nam takrat pojasnili na Mestni občini Maribor.
Poleg ureditve trga namerava mariborska občina urediti tudi kolesarsko sprehajalno pot od Orienta do dvoetažnega mostu.
Na taborskem nabrežju bo v prihodnje umeščena tudi nova stanovanjska zgradba Novogradenj Maribor.
“Gre za ureditev kolesarske infrastrukture, urejena bo tudi razsvetljava (predvsem ambientalna). Zaradi širine kolesarske poti, ki znaša 4 m, bodo izvedene tudi oporno/podporne konstrukcije z elementi ozelenitve,” navajajo na mariborski občini. Po izvedenem javnem razpisu za izbiro izvajalca za to pot je posel dobilo podjetje PGGH d.o.o. (s partnerjem Nigrad d.o.o.).
Brv se je podražila, rok za dokončanje nedorečen
K oživitvi celotnega prostora ob reki pa bo veliko prispevala tudi gradnja nove brvi, ki bo povezala oba bregova, a je še pred svojo umestitvijo dvignila nemalo prahu med prebivalci našega mesta.
“Jeklena konstrukcija je v celoti zaključena, sedaj se zaključujejo pripravljalna dela za leseno oblogo, material je že delno na gradbišču. V drugi polovici tega tedna se začne montaža lesene obloge,” pojasnjujejo na Mestni občini Maribor.
Gradnja brvi naj bi bila dokončana predvidoma v enem letu, rok za dokončanje se bo iztekel do konca februarja 2023. Na mariborski občini so zaenkrat skrivnostni glede datuma, ko se bomo lahko sprehodili čez novo brv, sporočajo le, da je zaključek del in pridobitev uporabnega dovoljenja načrtovan spomladi.
Celotna investicija je bila sprva ocenjena na 4,5 milijona evrov, kot trenutno pojasnjujejo na mestni občini, pa se je znesek povišal. “Celotna investicija vključno z gradnjo znaša 5.217.149,44 evrov,” razlagajo.
Investicija ima zagotovljena sofinancerska sredstva v višini dobre tri milijone, od tega sredstva je poltretji milijon zagotovljen s strani EU, iz državnega proračuna pa je bilo zagotovljenih dobrih šeststo tisočakov. Sofinanciranje investicije se, tako zagotavljajo na mestni občini, že nemoteno izvaja.
“Projekt je zahteven zaradi umeščenosti v staro mestno jedro in temeljenja sredi reke. Veliko delov načrtovane jekleno-lesene konstrukcije bo sicer narejenih v delavnicah in nato prepeljanih na kraj postavitve,” so še poudarili na mariborski občini.
Na Dravi potniški promet
Nova brv bo tako podobno visoka kot bližnja Studenška brv, zato bo omogočena plovnost po reki. Nova brv bo plovbo omogočala enako visokim plovilom, ki že zdaj lahko plujejo pod Studenško brvjo.
Zasnovo mostu, ki bo namenjen pešcem in kolesarjem, so izdelali arhitekti Burgos & Garrido Arquitectos iz Madrida. Novi most bo imel razpon okoli 133 metrov in širino nekaj več kot pet metrov. Nosilna jeklena konstrukcija bo obložena z lesenim opažem z vgrajeno razsvetljavo, na obeh nabrežjih pa bo ob zaključku mostu urejena ploščad.
Z izgradnjo nove brvi, dolžine dobrih 130 metrov, bo mesto Maribor, katerega zgodovinski razvoj je pogojevala prav reka Drava in mostovi čez njo, pridobilo novo sodobno in varno povezavo za kolesarje in pešce, ki bo pripomogla k oživljanju življenjskega prostora obeh nabrežji reke. Gre za izjemno pomemben del projekta ureditve Lenta in Dravske promenade – sprostitvenega in rekreacijskega obroča, ki bo v dolžini okoli 13 km neposredno povezoval kar šest mestnih četrti in krajevnih skupnosti, vse od Mariborskega otoka do Malečniškega mostu. Nova brv bo umeščena na mesto, kjer je do prve polovice 20. stoletja več stoletji stal lesen most, preko katerega je potekala pomembna prometna pot.
Poleg nove brvi ob Starem mostu pa bomo v našem mestu dobili še eno brv, in sicer 285 metrov dolgo Huzarsko brv, ki se bo raztezala vse od poslopja Dravskih elektrarn na desnem bregu pa do območja Huzarski skok na levem in bo vodila na Mariborski otok še z druge strani. Sicer pa novo brv načrtujejo tudi v Malečniku. V Malečniku bo poleg mostu oba bregova reke Drave povezovala brv, ki se bo raztezala s pobreške strani, kjer je nekoč stala tovarna Svila, preko meljskega jezu do malečniškega nabrežja.