Zalokarjeva zgodba in njegova strast do izdelovanja lesenih SUP-ov se je začela z lesenimi igračami, ki jih je izdeloval za svojega sina.

“Začel sem delati igrače za svojega sina Luko, ko je bil majhen. Lesene igrače pa zato, ker se mi je zdelo, da ima to, kar naredim, večjo vrednost kot igrače, ki jih kupiš v trgovini,” je za Maribor24 dejal Damir Zalokar. Prvi SUP je nato izdelal v svoji garaži.

Od lesene plošče do SUP-a

Razvijanje prave tehnike za izdelavo SUP-ov je trajalo med tri in štiri leta. Kot pravi Zalokar, se je moral najprej spoznati z obliko desk in njihovo hidrodinamiko, ter s specifikami lesa in njegovim obnašanjem pri določeni temperaturi, vlagi in vodni površini. “Sledile so preizkusne deske. Naredil sem, preizkusil na vodi, ugotovil, kaj gre in kaj ne gre. Potem sem nadaljeval v tej smeri,” razlaga.

Pri razvoju desk mu je pomagal tudi splet, kjer so številna navodila različnih mojstrov.

Foto: LSUP

Ko je bila tehnika izpiljena, se je lahko lotil izdelave desk. Sicer traja izdelava ene samo deske med tri in štiri tedne, vloženih pa je med 70 in 80 ur oblikovanja. Sam postopek je precej dolg, saj oblikovalec uporablja tekoče smole, ki pa potrebujejo čas, da se posušijo.

Vsaka deska je unikatna in individualna

“Leseni SUP, izdelan za znano osebo, ima posebno vrednost. V sebi nosi pečat, v nekaterih primerih tudi lasten podpis na izdelanem motivu. Imeti desko za stoječe veslanje, na kateri je osebni motiv, postane osebni izdelek,” je zapisano na spletni strani oblikovalca.

Zalokar izdeluje različne deske, ki se med seboj razlikujejo po namenu uporabe. Generalno gledano sta dve vrsti desk, in sicer “all around” in “touring”. Kot razlaga oblikovalec, je “all around” deska bolj okrogla in namenjena uživanju na vodi ter stabilnejši vožnji, kjer hitrost ni tako pomembna. “Touring” deske pa so bolj koničaste in se zaključijo z bolj ozkim repom, “vendar so hitrejše in bolj zahtevne za uporabo,” dodaja.

Foto: LSUP

“To, kar pa jaz delam, so deske po naročilu, kar pomeni, da jih prilagajam posamezniku, torej na težo, kaj bi želel početi, kaj je bolj pomembno, hitrost ali stabilnost. Potem pa začnem določati obliko. Tako da vsako desko prilagajam na posameznika,” pojasnjuje oblikovalec.

Poleg same strukture pa oblikovalec vsako desko prilagodi tudi po videzu. Tako so nekatere pobarvane, druge pa ostanejo naravne obarvanosti. Dodaja tudi različne napise, vzorce in imena in podobno.

Poleg tega ima po Zalokarjevem mnenju vsak leseni SUP trajno vrednost. Prepričan je, da deske s starostjo postanejo bolj plemenite, tudi v primeru, da se ne uporabljajo aktivno, imajo še vedno “retro” videz.

Predanost naravnemu materialu

“Prihajam iz Kostanjevice na Krki in tudi leseni čolni, ki so na Krki, so bili v najboljšem primeru iz naravnih materialov. Les ima namreč večjo vrednost in da se ga oblikovati,” razlaga.

Umetni materiali le posnemajo naravne značilnosti in so zaradi tega zgolj posnemovalci.

Večinoma uporablja zgolj les, vendar je tekom postopka razvoja uporabljal tudi materiale za klasične deske, kjer je uporabljal stiropor in premaze, kot je na primer karbon.

Uporabo specifičnega lesa je moč prepoznati pri teži posamezne deske. Oblikovalec stremi k izdelavi močnih in obenem tudi lahkih desk: “Najraje uporabljam les pavlovnije, ki je najhitreje rastoče drevo. Les se uporablja za izdelavo SUP-ov in kajak desk, ker je zelo močan pa zelo lahek. Meni osebno se zdi denimo smreka že skorajda pretežka.”

“Out Of The Box … Design”

Poleg že obstoječih modelov, ki se delno prilagodijo posamezniku, je na razpolago tudi možnost naročila popolnoma individualno oblikovanega SUP-a. Pri tem se oblikovalec posvetuje z vsako stranko posebej ter oblikuje poseben SUP, narejen po individualnih željah vsakega posameznika.

V primerjavi z nekoliko bolj standardnimi deskami, je izdelava popolnoma individualnih desk bolj zahtevna.

“Za standardne deske standardnih oblik imam že šablone in brez težav pripravim začetni načrt. Ko so šablone narejene, je veliko lažje. Pri individualnih pa moram preiskovati tudi celotno notranjo strukturo, ki temelji na rebrih. V deski je samo zrak. Kar pa pomeni, da je rebro treba preračunati in izrisati načrt, drugače to ne gre,” razlaga Zalokar.