Potem ko so letos poleti zabrneli stroji na Lentu in smo postopoma lahko spremljali, kako je nova brv povezala oba bregova Drave, je presenetila novica, da bo v prihodnje zaradi nove ureditve nabrežja sprva spremenjen prometni režim, kasneje pa ta po vsem Lentu ne bo več mogoč. Nova ureditev Lenta spominja na situacijo z Glavnega trga, ki je prav tako razdvojila javnost.
V prihodnje na Lentu dvosmerni promet
Mariborska občina je v začetku maja podpisala pogodbo z izvajalcem del za obnovo Lenta med Studenško brvjo in Vodnim stolpom. Lent naj bi z novo ureditvijo, povezavami in dejavnostmi ob vodi bo nabrežje reke ponovno postal eno osrednjih zbirališč meščanov ter prizorišč urbanega dogajanja, razlagajo na občini.
V projektu Ureditev nabrežja reke Drave – Lent namerava Mestna občina Maribor urediti javne površine. Na območju med Vodnim stolpom in Studenško brvjo bo mariborska občina v celoti na novo uredila cestišče, tlakovane površine, površine pred gostinskimi vrtovi, uredili bodo tudi sprehajalna pot med tržnico in Studenško brvjo ter dodali zelene površine in zasadili drevesa.
Izvedba del bo potekala v treh etapah, vsa dela pa morajo zaključiti do 30. maja 2023.
Skoraj desetmilijonska investicija obsega preureditev levega nabrežja reke Drave v območju med Studenško brvjo in Vodnim stolpom v dolžini več kot 1 km ter skupni površini okoli 24.000 m2.
“Z izvedbo obnove nabrežja reke Drave želimo povečati kakovost ključnih odprtih javnih prostorov na degradiranem območju, ki je hkrati območje večplastne kulturne dediščine starega mestnega jedra. Nabrežja reke Drave v območju mestnega središča so v tem vidiku še posebno pomembna, saj prostor reke in njenih obrežij predstavlja izjemne potenciale ter velik izziv za mesto in njegove prebivalce,” sporočajo z Mestne občine Maribor.
“V osrednjem delu Lenta bo urejena brežina reke Drave s stopnicami, ki se bodo spuščale k vodi, osrednji trg pred Hišo Stare trte pa bo urejen kot osrednji prireditveni prostor,” pojasnjujejo na mariborski občini. Poleg tega pa lahko ob Dravi pričakujemo tudi veliko drugih novosti. Poleg Židovskega trga bo tako otroško igrišče, v zalivu ob Sodnem stolpu pa mobilni oder na vodi. Na pomolu, ostanku nekdanjih Benetk, je načrtovan nadstrešek, pod katero bo daljša klop. Dreves na Lentu bo več, pa tudi parkirnih mest ne.
Zaradi omogočanja hitre izvedbe del, je promet na zahodnem delu Lenta zaprt, obenem pa urejen obvoz po Koroški cesti in Ribiški ulici in omogočen dostop za stanovalce in pravne osebe. Tem so uredili tudi nadomestna parkirišča. Po preureditvi bo na območju Lenta vzpostavljen t.i. ‘shared space’, promet bo potekal v obeh smereh, parkirišč z belimi conami več ne bo, bo pa tudi po obnovi za vse stanovalce zagotovljeno parkirišče pod Titovim mostom in na lokaciji med Kopališčem Pristan ter Lavričevo ulico.
Mestna občina Maribor bo prav tako zagotovila električno vozilo Maister, ki bo namenjeno temu delu mesta in bo na voljo predvsem stanovalcem Lenta.
Gostinci prenovo pozdravljajo, a od njih terja ukrepe
Pomanjkanje prostih parkirnih mest je že ob napovedi del razburilo tamkajšnje stanovalce, spremenjena prometna ureditev pa skrbi tudi nekatere ponudnike na tržnici in v gostinskih lokalih, ki sicer novo podobo Lenta v veliki meri podpirajo. Promet naj bi po poročanju nekaterih medijev upadel za več kot 80 odstotkov, zato nekatere resno skrbi, kako bodo sploh obstali. Približno 30 prodajalcev, ki je zaradi obnove Lenta občutilo poslovno škodo, se je s pismom obrnilo tudi na aktualnega mariborskega župana.
Pred stavbo na Pristaniški ulici 8 ob tržnici so denimo brez predhodnega obvestila postavili visoko žično ogrado, ki ni dopuščala prostega vstopa kupcem v lokal, sicer pa je bil ta precej nevaren in otežkočen zaradi gradbenega materiala na poti. Gostince medtem moti spremenjen prometni režim in predvsem pomanjkanje parkirišč. Nedaleč stran od tržnice, v priljubljenem lokalu Rokaj na Lentu pa že razmišljajo o nujnih ukrepih, ki jih bodo primorani sprejeti, vsaj dokler trajajo gradbena dela, saj je promet v prejšnjem mesecu krepko upadel. “Gradbena dela in trenuten prometni režim so zelo poslabšali poslovanje lokala, ki dosega približno 30% prometa v primerjavi z enakim obdobjem lani,” pove David Šprah, lastnik lokala in dodaja, da vsled stanju že izvajajo manjše korekcije poslovanja, da ne bi bili primorani odpuščati. “V najslabšem primeru bomo lokal začasno zaprli, več bo jasno v prihodnjih dneh,” še doda. Kot pove, s strani občine niso prejeli točnih informacij glede del, seznanjeni so le s približno časovnico. Tudi alternative jim ni ponudil nihče.
“Večinsko mnenje je, da bi lahko občina bolje poskrbela za nas in nas boljše in ažurneje informirala o delih in časovnicah. Se pa vsi veselimo prenovljenega in končno urejenega Lenta. Upamo samo, da poslovno preživimo do takrat,” pove Šprah.
Gostinci obnovo podpirajo, a jih skrbi upad prometa zaradi gradbenih del.
Nekateri gostinci, med njimi tudi lokal Piranha, pa novo ureditev pozdravljajo. “Ko nekomu zapaše sonce, na Lent pride, ne glede na gradbišče. Saj konec koncev na Lent lahko prideš iz večih smeri, ne samo z avtom. Zavedati se moramo, da dobre stvari nikoli ne pridejo zlahka in menimo, da je to kar se dela, za Lent dobra rešitev. Trenutno nam ni lahko, a zavedamo se, da bo to nekoč raj za obiskovalce,” povedo v kavarni Piranha in napovedo, da bodo naredili vse, kar je v njihovi moči, preden se bodo odločili za odpuščanje delavcev.
“Na občini so napovedali, da bodo dela trajala do konca maja naslednje leto. Verjamemo, da se lahko še kakšen mesec dela zavlečejo, a prepričani smo, da bomo našli način za obratovanje. Če imamo kakšno vprašanje, ga naslovimo na pristojno službo za izvajanje del in nam vedno korektno odgovorijo. Zaenkrat se dogovora držijo,” še dodajajo.
Nova strategija mesta tudi skrajšan delovni čas lokalov?
Poleg gradbišča na Lentu pa marsikatere gostince pesti tudi spremenjen obratovalni čas. V novo ureditev mesta naj bi namreč sodil tudi spremenjen delovni čas nekaterih lokalov. David Šprah, lastnik lokala Rokaj, je tako poudaril povedal, da so se razen gradbenih del v bližini razmere še zaostrile zaradi spremembe delovnega časa. Nekateri lokali tako lahko delajo le do 22.00 ure, kar sicer drugod ni stalna praksa. “Ne vem za druge lokale, Rokaj lahko trenutno obratuje (le) do 22.00 ure. Smo pa v statusu pritožbe in naredili bomo vse, kar je v naši moči, da lokalu vrnemo delovni čas, ki ga je imel od svojega odprtja pred 11 leti,” še doda.
V lokalu Fuego so prav tako povedali, da jih bolj kot gradbišče in pomanjkanje parkirišč skrbi skrajšan delovni čas. “Ob petkih in sobotah zvečer, ko obratujemo, po novem delamo samo do 2h zjutraj,” pove Marko Safran iz lokala Fuego.
Meseca maja so Fuegu in Takosu čez noč prekinili že odobren delovni čas, in sicer iz 4. ure na 2. uro zjutraj. Neuradno bi naj bila to strategija mesta. Delovni čas so nam zmanjšali na podlagi istega odloka, ki je prej vsa leta dovoljeval obratovanje do 4-ih zjutraj in se vmes ni nič spreminjal.
O ukrepih še razmišljajo, razburja pa dejstvo, da jih s strani občine niso obvestili o spremembi. “Mogoče so obvestili lastnika objekta. Enkrat bi naj bil nek skupen sestanek na Lentu. Alternative, odškodnine nam niso ponudili,” še doda Safran. Trenutno se dogovarjajo s sosednjim lokalom Takos, ki je bil nekoč v lasti aktualnega župana, saj se s tovrstnimi težavami glede obratovalnega časa srečujejo že dlje.
“Meseca maja so nam, Fuegu in Takosu, čez noč prekinili že odobren delovni čas, in sicer iz 4. ure na 2. uro zjutraj. Neuradno bi naj bila to strategija mesta. Delovni čas so nam zmanjšali na podlagi istega odloka, ki je prej vsa leta delovanja dovoljeval obratovanje do 4-ih zjutraj in se vmes ni nič spreminjal. Poslovanje nam je zelo oteženo, saj so ljudje, predvsem mladi, navajeni hoditi ven v poznih urah, nam, kot nočnemu lokalu, pa tisti dve uri veliko pomenita,” še dodaja Safran.