V današnji dobi se oglasnim panojem preprosto ne moremo izogniti. Spremljajo nas tako na sprehodih po naravi kot tudi med vožnjo po samem mestu. Tudi v Mariboru občina veliko prostora namenja vsem vrstam oglaševanja, ki so lahko na trenutke precej moteči. Največ prahu pa v zadnjem času dvigajo Europlakatovi digitalni prikazovalniki oglasov, katere je medobčinska inšpkecija spoznala za nezakonite.
Arsenovič odločbo inšpekcije razveljavil
Na septembrski seji mestnega sveta mariborske občine je svetnik Josip Rotar izpostavil digitalne oglasne panoje, ki so bili postavljeni v okviru javno – zasebnega partnerstva na več lokacijah v Mariboru. Zanimalo ga je, kdo je izdal soglasje, da se ti objekti postavljajo znotraj varovanih pasov, določenih z zakonom o cestah. »Občinski sektor za komunalo in promet je koncesionarju družbi Europlakat izdal dovoljenje za postavitev navadnih panojev, katere je ta kasneje samoiniciativno zamenjal z digitalnimi panoji,« so na občini odgovorili mestnemu svetniku.
[[image_2_article_63011]]
Kot nam pojasnijo na občini, je Medobčinska inšpekcija po prejeti prijavi uvedla postopek julija lani. Po izvedenem ugotovitvenem postopku, je bila oktobra izdana odločba na podlagi Odloka o občinskih cestah. Odlok o občinskih cestah v 40. členu določa, da je postavljanje elektronskih prikazovalnikov ob občinskih cestah prepovedano, razen s soglasjem Mestne občine Maribor, soglasje se poda na podlagi sklepa posebne komisije.
V konkretnem primeru Europlakat ni pridobil posebnega sklepa komisije, zato so vsi elektronski prikazovalniki postavljeni nezakonito, pravijo pristojni na občini.
Europlakat pa nam zatrdi, da za postavitev omenjenih elektronskih prikazovalnikov ima soglasja ter dovoljenja pristojnih organov Mestne občine Maribor, zaradi česar so na Medobčinsko inšpekcijo konec oktobra lani tudi vložili pritožbo. Po odstopu celotnega spisa s pritožbo je bila le-ta novembra prejeta v Kabinetu župana. »Župan Mestne občine Maribor je kot drugostopenjski organ 19. decembra 2023 izdal odločbo, ki je bila vročena 17. januarja 2024, s katero je odpravil odločbo Medobčinske inšpekcije in vrnil zadevo organu prve stopnje v ponovno odločanje,« pravijo na občini, odločba pa, da je bila odpravljena zaradi kršitev pravil postopka in zaradi nepopolno ugotovljenega dejanskega stanja.
»Oglaševali bi tudi digitalno, saj bi tako občina dobila tudi več denarja, lažje bi bilo delati, manj se bi z avtomobili vozili lepit in trgat plakate, to lahko tako naredijo tudi na daljavo. Učinki so za vse odlični. Nekoč smo samo brali tiskano, nato smo gledali slike, zdaj gledamo videe. Tudi oglaševanje gre v tej smeri in ga seveda zelo podpiram,« je pred kratkim digitalizacijo oglaševanja v mestu pokomentiral župan Saša Arsenovič.
Ali se bodo digitalni prikazovalniki oglasov v Mariboru poslovili, tako še ni znano, kot pa nam še zatrdijo pri podjetju Europlakat, bodo končno odločitev inšpektorata spoštovali in po potrebi panoje prestavili na nadomestne lokacije.
Posli z Europlakatom v veliko škodo občine
Europlakat sicer v Mariboru obvladuje oglaševalske površine, sistem izposoje koles Mbajk in upravlja nadstrešnice na avtobusnih postajališčih. Njihovo delovanje pa so pod drobnogled vzeli pri Nadzornem odboru Mestne občine Maribor. Iz poročila, ki ga je pripravil Bogdan Čepič je razvidno, da zaznavajo velika korupcijska tveganja in oškodovanje javnega denarja. »Koncesija je bila namenoma podeljena izbranemu ponudniku, pri vzdrževanju avtobusnih nadstrešnic pa se je oškodovalo proračun občine za kar pet let,« trdijo nadzorniki.
Ker so pri pregledu listin zaznali hujše kršitve predpisov in velika korupcijska tveganja, so nadzorniki poročilo predali ministrstvu za javno upravo in računskemu sodišču. Sume so prijavili tudi komisiji za preprečevanje korupcije, je prvi poročal Večer.
Mestni upravi pa so naložili, da takoj začne postopek razveljavitve koncesijske pogodbe za vzdrževanje avtobusnih nadstrešnic s podjetjem Europlakat, saj da sta bila »javni razpis in izbor izvajalca v nasprotju z odlokom – koncesijskim aktom, navodili za pripravo razpisa, ki jih je podpisal župan, in zakonom o javno-zasebnem partnerstvu«, prav tako nalagajo razveljavitev koncesijske pogodbe za izposojo koles Mbajk.
Kot pa je pred nekaj dnevi na otvoritvi Mbajk postaje na Lentu dejal Arsenovič, so vse naredili v skaldu z vsemi zakoni in pravili, saj da je to v interesu samega izvajalca koncesije »že zaradi njihovega dobrega imena«. »Razumem pa to tudi kot poskus delati slabo ime županu, ki je bil izvoljen, da dela, zdaj pa ni v redu, da toliko delamo. Je treba tudi dobre zgodbe postaviti v nek negativen okvir,« je še dejal.
Kako zasičen z oglasi pa je Maribor v resnici?
Pri analizi oglasnih pozicij v mestu je potrebno ločiti oglaševanje na javnih površinah in oglaševanje na zasebnih. Na zadnje občina namreč nima vpliva. Lahko pa ureja tiste, ki stojijo na javnih. Oglaševanje na javnih površinah je urejeno z Odlokom o oglaševanju, s katerim je število posameznih oglasnih objektov na javnih površinah omejeno. Po veljavnem odloku je na območju MOM dovoljeno postaviti na javnih mestih, ki jih odda MOM, naslednje objekte za oglaševanje, ki so lahko tudi elektronski:
- 210 navadnih panojev (jumbo plakat, back light pano, roto pano), velikost oglasnih objektov je 12 m2;
- 500 svetlobnih vitrin, velikost oglasnih objektov 3.91 m2;
- 550 plakatnih mest, velikost oglasnih objektov 0,70 m2;
- 500 obešank na drogu javne razsvetljave, dve velikosti 0,63 m2 in 1,28 m2;
- 20 plakatnih mest na čelnih straneh javnih stopnišč, odvisno od velikosti stopnice.
V skladu z veljavnimi dovoljenji je na javnih površinah trenutno postavljenih 153 navadnih panojev (jumbo plakat, back light pano, roto pano), 20 svetlobnih vitrin, 344 plakatnih mest in 470 obešank na drogu javne razsvetljave. S pogodbo o avtobusnih nadstrešnicah pa je na javnih mestih postavljenih 160 svetlobnih vitrin in 30 navadnih panojev.
[[image_1_article_63011]]
Za pridobitev dovoljenja za oglaševanje na javnem mestu morajo podjetja izpolnjevati kar nekaj pogojev:
- prosta lokacija za oglaševanje v skladu s strokovnimi podlagami, razen za oglaševanje iz tretjega odstavka 2. člena Odloka o oglaševanju;
- da je objekt za oglaševanje v skladu s strokovnimi podlagami, razen za oglaševanje iz tretjega odstavka 2. člena odloka o oglaševanju;
- dokazilo o registraciji dejavnosti oglaševanja;
- da ima stranka poravnane obveznosti do MOM;
- da stranka ni postavila objekta za oglaševanje na javnem mestu brez dovoljenja ali pogodbe v zadnjih treh letih ali uporablja javno mesto v nasprotju z dovoljenjem oz. pogodbo, da je stranka odstranila objekt za oglaševanje na javnem mestu, ki ni bil postavljen v skladu z določili občinskih prostorskih aktov in izvedbenimi Strokovnimi podlagami za področje oglaševanja v MOM ali ni imela soglasja MOM, izdanem po Odloku o rabi javnih površin in taksah za njihovo uporabo (MUV št. 23/04 in 29/05).
Prosto lokacijo na javnem mestu za postavitev objekta za oglaševanje, ki jo odda MOM, pridobi stranka na podlagi javnega razpisa. Postopek javnega razpisa vodi komisija, ki jo imenuje župan MOM.
[[image_3_article_63011]]
Pridobitev prostih lokacij za postavitev objektov za oglaševanje je možna tudi v okviru javno-zasebnega partnerstva. Pravice in obveznosti izvajalca javno-zasebnega partnerstva se uredijo s pogodbo o javno-zasebnem partnerstvu, pri čemer se ne uporabljajo določbe Odloka o oglaševanju o postopku pridobivanja lokacij in obveznosti plačila takse.
Dovoljenja za oglaševanje imajo tri podjetja
Mestna občina Maribor nima lastnih oglasnih panojev, ampak so za oglaševanje na javnih površinah izdana dovoljenja v skladu z Odlokom o oglaševanju za oglaševanje, ki jih imajo naslednja podjetja: Europlakat ima dovoljenje za navadna panoje in svetlobne vitrine; Snaga ima dovoljenje za plakatna mesta; Idea Design ima dovoljenja za obešanke na drogovih javne razsvetljave.
Podatki o plačani občinski taksi za oglaševanje v obdobju enega leta:
• Snaga – 17.746,84 evra
• Idea Design – 23.387,37 evra
• Europlakat – 245.869,37 evra
Kako je z oglaševanjem na zasebnih površinah?
Na zasebnih površinah je potrebno pridobiti soglasje lastnika parcele in vsa ostala soglasja oz. dovoljenja, ki določajo poseg v prostor. MOM izda soglasje v varovalnem pasu občinske ceste v skladu s pogoji iz Odloka o občinskih cestah. Drugih pristojnosti Mestna občina Maribor nima, tudi ne prihodkov, čeprav so oglasna mesta vidna na javne površine in so večinoma namenjena uporabnikom javnih površin.
Ustavno sodišče je namreč z odločbo leta 2003 odločilo, da lokalna skupnost ne sme imeti prihodkov (torej ne sme zaračunat takse) za napise, objave in druge oblike reklamnih oglasov, ki se nahajajo na zemljiščih in stavbah v zasebni lasti.
Na zasebnih površinah je največ navadnih panojev, sledijo panoji na fasadah. Najmanj je elektronskih prikazovalnikov. MOM pa sicer ne vodi evidence o tem, natančno koliko oglasnih objektov imajo posamezni oglaševalci postavljenih na zasebnih površinah.