V Mariboru poleg zastopnic pacientovih pravic pri zagotavljanju temeljnih pravic na področju zdravstva pomaga tudi varuh bolnikovih pravic. Prejšnji varuh Franci Prosnik, ki je to delo prevzel od prve mariborske varuhinje Magde Žezlina, se je po 9. letih dela poslovil, zamenjavo pa je mariborska občina iskala z razpisom. In na njem je bila najuspešnejša Lidija Breznik, ki je prav zato postala nova varuhinja bolnikovih pravic.

Lidija Breznik: »Svoje obveznosti jemljem resno in jih izvajam zanesljivo. Pri tem ohranjam zdrav in stvaren optimizem.«

Išče nova znanja, deluje povezovalno

V pogovoru za osrednji mariborski spletni medij Maribor24.si se je opisala, kot odgovorna, natančna in urejena oseba. »Svoje obveznosti jemljem resno in jih izvajam zanesljivo. Pri tem ohranjam zdrav in stvaren optimizem. Imam preko trideset  let delovnih izkušenj. Trenutno sem zaposlena v nevladni organizaciji, na področju sociale, veliko delam na področju demence. Pred tem sem bila na vodilnih delovnih mestih v gospodarstvu, v storitveni branži, kjer še delujem kot poslovna svetovalka. Pri tem delu sem prihajala v stik z zdravstvom. Vedno iščem nova znanja. Veliko časa namenim branju strokovne literature in usposabljanju. Magisterij iz socialne gerontologije sem naredila po diplomi na organizaciji dela, višji in srednji zdravstveni šoli. Delujem povezovalno. V privatnem življenju trenutno uživam v vlogi babice. Živim zdravo in vsestransko aktivno. V prostem času se ukvarjam z različnimi športi, berem, spoznavam nove kraje in ljudi, poslušam različno glasbo in skrbim za osebno rast,« je povedala Breznikova.

V imenu uporabnika predlaga optimalne rešitve

Odločitev, da prevzame to nepoklicno funkcijo, je bila, pravi, njena osebna odločitev. »Ves čas delam z ljudmi in za ljudi in to rada počnem. Menim, da uspešno prepoznavam posameznikove potrebe, jim znam prisluhniti in poiskati za njih v konkretnih situacijah optimalne rešitve. Trenutno mi narava dela na področju sociale narekuje, da sem pozorna na potrebe ranljivih skupin prebivalstva, zlasti starejših. Pri tem se pogosto soočam z vprašanjem odnosov, komunikacije, porušenim zaupanjem med institucijo in posameznikom, odklonom med potrebami, pričakovanji in dejansko izvedenimi storitvami. O podobnih stvareh poslušam tudi na področju zdravstva. Sistema se prepletata, uporabniki prehajajo med njima. V obeh primerih gre za storitev, ki jo uporabnik pričakuje in poistoveti s ‘pravico iz sistema’, za katero meni, da mu je bila kršena. Kot varuhinji mi dolžnost objektivne analize predstavlja izziv in daje možnost, da v imenu uporabnika preverim, kaj je, če je, v procesu izvajanja  storitve morebiti narobe in da lahko predlagam optimalne rešitve, ki bodo v njegovo korist ali pa bodo služile pristojnim odločevalcem na posameznem področju za kakšno sistemsko izboljšavo,« je pojasnila nova varuhinja bolnikovih pravic.

Lidija Breznik: »Trenutno mi narava dela na področju sociale narekuje, da sem pozorna na potrebe ranljivih skupin prebivalstva, zlasti starejših.«

Vselej se trudi ostati objektivna

In s kakšnimi težavami se nanjo obračajo ljudje? »Gre za vprašanja srednje in starejše generacije, ki so vezana na čakalne vrste, zdravstvene oskrbe v času dopusta izbranega zdravnika, pravice do drugega mnenja,…..  Sicer pa sem v preteklih poročilih varuha največkrat zasledila domnevne kršitve vezane na obravnavo domnevnih kršitev pravic uporabnikov, na primerno, kakovostno in varno zdravstveno oskrbo ter spoštovanje časa,« pravi Breznikova in nadaljuje, da uporabnikom pomaga v okviru pristojnosti kot varuhinje bolnikovih pravic. »V pogovoru in analizi se trudim ostati objektivna. Iščem logična neskladja in rešitve v korist uporabnika zdravstvenih storitev, seveda z upoštevanjem objektivnih omejitev. V preteklosti je bil najpogostejši ukrep varuha v obliki posredovanja. Kako bo v prihodnje ne znam napovedat. Odvisno od primera,« dodaja Breznikova.

Po nekaterih opisih bi lahko spadala med deloholike

Breznikovi pa omenjeno delo ni edino. Kot sama pove, je aktivna je tudi v svetih zavodov, medgeneracijskem centru, Socialni zbornici Slovenije, društvu za pomoč pri demenci. Na vprašanje, kako uspe biti še varuhinja bolnikovih pravic, odgovarja: »Da, imam kar nekaj aktivnosti. Po nekaterih opisih morda spadam med deloholike. Če je temu tako, bi v šali rekla, da sem dobro organiziran deloholik. Kot rečeno, rada imam nove izzive. Organizacija časa in postavljanje prioritet sta pri tem seveda nujni. Pri izvajanju te funkcije mi je v veliko pomoč strokovna sodelavka Manja Habjanič. Je pravnica, zagotavlja jo Mestna občina Maribor in na tem področju dela že od samega začetka, od ustanovitve varuha bolnikovih pravic. Delala je že z mojima predhodnikoma, ki sta s svojim delom odlično utrla in uveljavila funkcijo varuha. Za strokovno mnenje pa lahko prosim tudi člane komisije varuha bolnikovih pravic, ki jo sestavljajo strokovnjaki iz področja prava, medicine in nege. Institut varuha bolnikovih pravic ima za delovanje dobre temelje.« Da je bila izbrana na razpisu pa je bila po njenem odločilna prijava, dodaja, in seveda izpolnjevanje razpisnih pogojev. »Predvidevam, da tudi moje pretekle delovne izkušnje in rezultati dela, moje delo z različnimi ljudmi, v različnih okoljih in v sedanjem času moje delo s starejšimi,« je razložila.

Lidija Breznik: »Pri pomoči iščem logična neskladja in rešitve v korist uporabnika zdravstvenih storitev, seveda z upoštevanjem objektivnih omejitev.«

Osebna srečanja po predhodni najavi

Z delom je Breznikova uradno pričela po imenovanju na mestnem svetu pred dobrim mesecem dni. »Za osebna srečanja sem po predhodni najavi dosegljiva vsako sredo, med 13. in 17. uro v pisarni varuhinje v Ulici heroja Tomšiča 2,« je dejala sogovornica. Sicer pa je v pisarni vsak dan v času uradnih ur MOM osebno ali po telefonu 02/2201 634 dosegljiva strokovna sodelavka, na varuhinjo pa se je moč obrniti tudi preko elektronske pošte [email protected].