Med občani so se pojavljale dileme ali lahko na brezplačnih parkirnih mestih označenih z oznako CNG parkirajo le vozila, ki so na to pogon izdelana tovarniško, kasneje predelana pa na teh mestih naj ne bi imela dovoljenja za parkiranje. Želja med Mariborčani je, da bi tovrstna mesta zajemala tudi avtomobile na LPG pogon: »Predlagal bi, da se ta parkirna mesta razširijo, tako kot je praksa po ostalih slovenskih in tujih mestih, tudi na vozila na LPG saj obe vrsti goriv pripomorejo k čistejšemu zraku in s tem boljši kvaliteti bivanja v mestnem središču,« je v svoji pobudi, ki jo je naslovil na občino, zapisal eden od voznikov.
Iz Mestne občine Maribor odgovarjajo, da brezplačno parkiranje za vozila na LPG pogon ni omogočeno zaradi evropske direktive. »Mestna občina Maribor je zavezana k izvajanju ukrepov, ki jih sprejme bodisi Republika Slovenija, bodisi Evropska unija. Izhajajoč iz sprejetega v obeh institucijah, v nobenem od programov ali akcijskih načrtov LPG ni opredeljen kot alternativno gorivo aktualnim pogonskim sredstvom. Za alternativna goriva se po Direktivi 2014/94/EU štejejo električna energija, zemeljski plin (stisnjen ali utekočinjen), bioplin, bio-gorivo, sintetična in parafinska goriva ter vodik.«
Zakaj razlika?
Iz občine odgovarjajo:
Avtoplin ali LPG je derivat nafte in mešanica butana ter propana, njegove lastnosti so zelo podobne nafti. Tako ga ne prištevamo med potencialne obnovljive vire energije in mu v EU ne posvečajo velike pozornosti. Prav tako ga ni v strategijah prihodnjih uporabi. Posledično veliki proizvajalci avtomobilov LPG avtomobile ne delajo serijsko, ampak je možna samo predelava, serijsko pa izdelujejo vozila na CNG. CNG ali stisnjen zemeljski plin je sicer fosilno gorivo, vendar je okoljsko bolj primerno kot avtoplin (ima manjše emisije CO2, prašnih delcev). Prav tako je povezan z uporabo bioplina, kajti motorji, ki uporabljajo CNG, lahko brez sprememb uporabljajo bioplin. Zato se CNG v EU promovira kot okolju prijazno gorivo.
Vozil na CNG pogon v Sloveniji še ni veliko, na LPG jih je precej več
Kljub temu, da je zemeljski plin najbolj čisto fosilno gorivo, saj pri njegovem zgorevanju nastaja najmanj škodljivih izpustov, v Sloveniji, še posebej pa v Mariboru, takšnih avtomobilov ni veliko. Statistični podatki iz leta 2014 kažejo, da je bilo vozil, ki za pogon uporabljajo alternativna goriva manj kot en odstotek, večino tega, kar 70-odstotkov pa predstavljajo avtomobili na LPG pogon.
Med najbolj osveščene države spadajo Italija, Nemčija, Francija, Švedska in Španija. Tudi v Avstriji je CNG na voljo na že skoraj 70 bencinskih servisih. V Italiji in Nemčiji je zemeljski plin tudi podprt z avtomobilsko industrijo, kjer razvijajo nove modele na CNG ali LPG pogon – Mercedes, Fiat, Opel in Volkswagen.
Kaj se najbolj izplača iz ekonomskega vidika?
Glede na trenutno cenovno povprečje med gorivi, vozilo na stisnjen zemeljski plin na vsak prevožen kilometer, zniža gorivne stroške za kar 60-odstotkov v primerjavi z bencinom in za 33-odstotkov v primerjavi z dizlom.
CNG vozila bodo v prihodnosti še cenejša za vzdrževanje, saj evropska politika predvideva za 60-odstotkov nižje trošarine za metan, v primerjavi s pogonskimi gorivi. Sicer je glede avtonomije bolj dosegljiv LPG – za primerjavo, CNG se utekočini šele pri -161 stopinjah Celzija; posledično je zaradi različnega agregatnega stanja v rezervoarju, avtonomija vozila pri LPG-ju večja.
Primerjava: VW Caddy na CNG pogon je za 500-kilometrski doseg potreboval 4 jeklenke, Opel Astra na LPG pogon pa je za enako razdaljo potrebovala zgolj eno jeklenko, v rezervoarju pa je nekaj še ostalo.
Za LPG ponekod prepovedan tudi vstop v garaže
Kljub temu, da na Ministrstvu za okolje in prostor pravijo, da predpisa, ki bi prepovedoval parkiranje vozil predelanih na avtoplin v parkirnih hišah, pa privatni lastniki garaž to ponekod prepovedujejo.
To naj bi bilo zato, ker je plin težji od zraka in bi ga bilo v primeru izlitja v podzemni garaži težko izčrpati, še posebej v tistih, kjer nimajo primernega sistema prezračevanja. Podobno je pojasnjeno tudi v eni izmed reklam za vozila na CNG pogon: »Kljub označbam ‘prepovedano parkiranje za plinska vozila’, lahko z CNG vozili mirno parkiramo v podzemnih garažah. Tovrstni napisi so mišljeni za vozila na LPG. LPG je težji od zraka ter se v primeru izpusta zadržuje na dnu prostorov in ga je težko odstraniti.«
Kje v Mariboru lahko parkirate brezplačno?
Zap. št. | LOKACIJA | E-vozila | CNG |
1 | Glavni trg 25 | DA | Da |
2 | Gorkega 45 | DA | NE |
3 | Gregorčičeva 12 / Tyrševa | DA | DA |
4 | Gregorčičeva 27 | DA | DA |
5 | Ob bregu 2 (LENT) | DA | DA |
6 | Orožnova 6 | DA | DA |
7 | Razlagova 6 (2 PM) | DA | NE |
8 | Razlagova 14 | DA | DA |
9 | Slomškov trg/Gledališka | DA | DA |
10 | Slovenska 34 | DA | DA |
11 | Smetanov 17 (FERI) | DA | NE |
12 | Trg Borisa Kidriča 2 | DA | DA |
13 | Trg generala Maistra 1 | DA | DA |
14 | Tyrševa 29 | DA | DA |
15 | Ulica Kneza Koclja 11 | DA | NE |
16 | Verstovškova 4 | DA | DA |
17 | Vošnjakova 4 | DA | DA |
18 | Jadranska ulica (Mariborski vodovod) | DA | NE |
19 | Pohorska ulica (veliko parkirišče) | DA | NE |
20 | Loška ulica (pod Titovim mostom) | DA | NE |
21 | Trg svobode (Vinag) | DA | NE |
22 | Partizanska 54 (pošta) | DA | NE |
Podatkov o registriranih vozilih na CNG pogon na MO Maribor nimajo.