Formula Student je največji študentski projekt, kjer študentje pod okriljem krovnih univerz in s pomočjo svojih sponzorjev razvijajo in izdelujejo dirkalnike v skladu s točno določenim pravilnikom. Na svetu je okrog 1000 ekip, ki se s svojimi dirkalniki letno udeležujejo tekmovanj širom po svetu in se na njih pomerijo v različnih dinamičnih in statičnih disciplinah. Ena izmed najbolj prepoznavnih svetovnih tekmovanj so FS Germany, FS United Kingdom in Formula SAE Michigan.

EKIPA UNI MB GPE

Ekipo Uni Maribor Grand Prix Engineering (GPE) sestavlja skupina posameznikov iz različnih študijskih programov in smeri. Ekipa je v enakomernem številu sestavljena iz inženirjev strojništva, elektrotehnike in mehatronike, med člani pa se najdejo tudi ekonomisti, fiziki in inženirji računalništva in informatike. Mariborska ekipa v projektu Formula Student sodeluje že 10 let in je v tem času razvila in izdelala 9 dirkalnikov. Skupaj iščejo najbolj drzne in inovativne ideje za izgradnjo formule, ki bo lahko na tekmovanjih konkurirala z ekipami iz celega sveta. Konkurenčnost ekipe dokazujejo vsakoletne uvrstitve na največja tekmovanja.

Med drugim je ekipa osvojila tudi različna priznanja kot na primer prestižna nagrada za najboljšo vgradnjo pogonskega sklopa podjetja Mercedes AMG in najhitrejši krog na dirkališču Silverstone v Angliji.

Ekipa UNI MB GPE na tekmovanju Formula Student East 2019

KAKO IZDELATI DIRKALNIK?

Ekipo sestavljajo tehnični sklopi, poleg njih pa tudi sklopi, ki skrbijo za stike z mediji, finance, komunikacijo v ekipi in organizacijo. Ekipo vodita vodja projekta in tehnični vodja, pri tem pa jima pomagajo še vodje posameznih sklopov. Tehnični del ekipe se deli na pet večjih sklopov. Ti so Aerodinamika, Elektro, Podvozje, Pogon in Šasija. Vodja posameznega sklopa je po navadi najizkušenejši član, ki s pomočjo svojih članov ekipe razvija svoj sklop. Tehnične sklope med sabo povezuje tehnični vodja. V sklopu Podvozje se ukvarjajo z dinamiko vozila, kinematiko obes, pnevmatikami, zavorami itd. Ta sklop je osnova dirkalnika, na podlagi katere je potrebno prilagoditi ostale sklope. Pri Šasiji je večji poudarek na 3D modeliranju, saj šasija služi kot nosilec, ki povezuje vse sklope avtomobila v eno celoto. Pri izdelavi šasije je potrebno tudi veliko znanja iz področja materialov, predvsem kompozitnih (karbonska vlakna). Na področju šasije se razvija tudi sam kokpit, ki je zelo pomemben predvsem za voznike, saj se morejo v dirkalniku počutiti udobno in varno. Pri Pogonskem sklopu se razvijata motor in prenos.

Po pravilniku za dirkalnike Formula Student lahko ekipe uporabljamo dva tipa motorjev: motorje z notranjim zgorevanjem in elektromotorje.

Po pravilniku za dirkalnike Formula Student lahko ekipe uporabljamo dva tipa motorjev: motorje z notranjim zgorevanjem in elektromotorje. Glede na izbran tip motorja se Pogonski sklop razdeli na manjše podsklope. Pogonski sklop je sklop z največ komponentami, pri čemer je najpomembnejše, da so le-te pravilno zasnovane za usklajeno in zanesljivo delovanje. Pri Elektro sklopu se razvija celoten nizkonapetostni sistem, kar zajema elektronska vezja (armaturna plošča, ETC, varnostne sisteme itd.), senzoriko, prestavni mehanizem, DRS itd. Pri sklopu je pomembno predvsem to, da je zanesljiv in praktičen. Na podlagi meritev senzorjev so namreč vodeni ostali sistemi dirkalnika. Prav tako, se s pomočjo izmerjenih podatkov na testiranjih in tekmovanjih razvijajo bodoči dirkalniki. Pri Aerodinamiki se s pomočjo CFD simulacij razvija aeropaket. Ta omogoča z uporabo tako imenovanega »downforca« hitrejšo vožnjo skozi ovinke.

Cilj razvoja aeropaketa je čim boljši izkoristek in urejen pretok zraka okrog avtomobila ter hladilnega sistema pogona. Pri razvoju aeropaketa je potrebno paziti na vse mogoče manevre dirkalnika med vožnjo in na optimalno deloval pri vseh pogojih: pospeševanje (»squat«), zaviranje (»dive«) in zavijanje (»roll«). V ekipi ob tehničnih sklopih delujeta tudi Ekonomski in PR sklop. Ekonomski sklop je odgovoren za komunikacijo s sponzorji, vodenjem financ in pripravo poslovnega načrta, ki ga je potrebno predstaviti na tekmovanjih. V PR sklopu člani poskrbijo za promocijsko gradivo in vodenje socialnih omrežjih.

Dirkalnika GPE17 in GPE19

KAKO PA VSE SKUPAJ POTEKA TRENUTNO?

V prejšnji in letošnji sezoni so se fantje in dekleta soočili z novim izzivom – epidemijo virusa COVID-19. Delo so organizirali tako, da le-to poteka od doma, saj je delavnica zaprta. Pri izdelavi so jim na pomoč priskočili tudi njihovi sponzorji.

V sezoni 2019/20 so žal odpadla vsa tekmovanja. GPE-jevci so se nameravali udeležiti treh: na Češkem, Nizozemskem in Madžarskem. K sreči so organizatorji Formula Student tekmovanj organizirali tekmovanje Formula Student Online, kjer so ekipe lahko sodelovale kar na daljavo, saj je bil celoten koncept prirejen in prilagojen razmeram.

Več o ekipi GPE si lahko preberete na spletni strani http://gpe.fs.um.si/sl/.