Popolno odprtje trgov v pri oblikovanju polno delujočega evropskega energetskega trga Evropski uniji je omogočilo, da lahko svojega ponudnika električne energije danes prosto izbiramo. Evropa na ta način svoje potrošnike spodbuja, da izkoristijo možnost proste izbire. Delujoč energetski trg se namreč lahko oblikuje le, če v njem potrošniki aktivno sodelujejo.
Kako je to urejeno v Sloveniji?
Delujoč energetski trg je pomemben ukrep za zagotavljanje pravičnih cen za državljane in industrijo. Žal je v Sloveniji zaznati, da tradicionalna elektrodistribucijska podjetja pogosto tudi ovirajo zaživitev trga z električno energijo.
Zelo pogosto se zgodi, da podjetja, ki so v lasti elektrodistibucijskih družb slabo skrbijo za svoje stranke in do njih niso pošteni. Strankam namenoma ne znižajo cen dobave električne energije in jim za današnjo situacijo na trgu namenoma puščajo visoko ceno. Ko pa stranke pridobijo boljše ponujene cene od ostalih ponudnikov, šele odreagirajo. Preko baze podatkov namreč spremljajo prehode in menjave strank in tako vidijo katera stranka je z drugim dobaviteljem podpisala pogodbo.
Kako ta podjetja postopajo?
Ko podjetja pridobijo informacijo o tem, da je njihova stranka z drugim dobaviteljem podpisala pogodbo, običajno postopajo tako, da:-
– Stranki pošljejo dopis, da so prejeli informacijo o tem, da bo zamenjala dobavitelja v katerem navedejo, da bo stranka v primeru, da je kršila pogodbo, prejela pogodbeno kazen. Tega namenoma ne preverjajo in to navedejo samo da stranko prestrašijo z navedbo pogodbena kazen.
– Stranko dva ali tri dni kasneje po poslanem dopisu pokličejo in se dogovorijo, da lahko vse oni uredijo, da ne bo pogodbene kazni (četudi je nimajo pravice zaračunati) in da jih bo obiskal njihov prodajalec. Vedno gledajo na to, da postopek izpeljejo v 14 dneh od strankinega podpisa pogodbe, to je rok v katerem lahko stranka brez stroškov odstopi o pogodbe podpisane z novim dobaviteljem.
– Prodajalec jih obišče, jim najprej pove slabe stvari o novem dobavitelju in jih prestraši glede pogodbene kazni ter stranki nato ponudi občutno cenejšo ceno kot jo je stranki ponudil naš prodajalec ali pa katerikoli drug dobavitelj. Takrat se prodajalec seznani tudi z datumom podpisa pogodbe in od tega je odvisna izjava za odstop od pogodbe novega dobavitelja.
V kolikor je v roku 14 dni, potem je to tipska izjava, ki jo stranka samo podpiše. Izjava vsebuje, da stranka odstopa od pogodbe. V primeru, če je od podpisa pogodbe minilo več kot 14 dni, stranki predajo v podpis tipsko izjavo, kjer je navedeno, da je bila stranka zavedena. Zavedena na način, da se prodajalec drugega dobavitelja ni predstavil in tako ni vedela, da je prodajalec iz drugega podjetja. V kolikor prekinitev pogodbe ne bo izvedena, bo stranka sprožila postopke na tržnem inšpektoratu.
Pravica do proste izbire dobavitelja
Zato je zelo pomembno, da se potrošniki ne pustijo zavajati. Njihova pravica je prosta izbira dobavitelja, brez vsakršnih negativnih posledic. Ključno je namreč, da dosedanji dobavitelj za svojo stranko, ki je pri dobavitelju tudi po 20 in več let, ne stori popolnoma ničesar in ji tako namenoma zaračunava staro praviloma visoko ceno za dobavo električne energije.
V trenutku, ko tej stranki drugi dobavitelj ponudi pošteno ceno, pa se stari dobavitelj za njo bori, čeravno v svojo škodo za dobro stranke. Kje so bili stari dobavitelji v vseh preteklih letih? Ob tem ne gre prezreti dejstva, da je ta stranka v teh letih najbrž plačevala višjo ceno za električno energijo kot bi jo lahko dobila na trgu, pri drugih ponudnikih.
Odprtje trga električne energije omogoča ugodnejše cene in boljše storitve
Dobro delujoč trg zagotavlja zadostne naložbe v energetsko infrastrukturo, kar pomaga preprečevati prekinitve pri dobavi električne energije. Prinaša zanesljivo oskrbo in kvalitetne ter cenovno korektne storitve. Le konkurenčni in odprti trgi bodo prinesli končnim uporabnikom in tudi energetsko intenzivni industriji, najugodnejše cene.
Čeprav potrošniki niso dolžni zamenjati dobaviteljev energije, praviloma takšna zamenjava zagotovi ugodnejše cene in boljše storitve. Potrošniki odločitev je vaša. Zato le pogumno.