Mariborski proizvajalec avtobusov Tam Europe, podprt s kitajskim kapitalom, je lani več kot podvojil svoje prihodke. Podjetje z okoli sto zaposlenimi je proizvedlo 33 avtobusov, kljub temu pa so leto končali z več kot šestimi milijoni evrov izgube. Slednja je bila sicer precej nižja kot leto pred tem, ko je znašala skoraj deset milijonov evrov.
Podjetju uspelo obdržati vse kupce in z določenimi še povečati prodajo
Kot je razvidno iz letnega poročila podjetja, ki ga vodi Ma Fuxiong, so lani s prodajo avtobusov ustvarili dobrega 8,5 milijona evrov prihodkov, preostala dva milijona evrov pa s prodajo rezervnih delov in ostalimi prihodki.
Družba, ki je pred leti nastala na pogorišču Tovarne vozil Maribor (TVM), se je lani tudi lastniško prestrukturirala, saj 75-odstotni lastnik postalo podjetje Tam Auto, katerega ustanovitelj je prav direktor Fuxiong, dosedanji lastnik China Hi-tech New Energy Auto pa je obdržal četrtinski delež.
Čeprav so njihovi kitajski konkurenti na trgu nastopili zelo agresivno, je podjetju uspelo obdržati vse kupce in z določenimi tudi povečati prodajo. Zaradi vojne v Ukrajini še vedno ne morejo poslov širiti na to območje, zato pa raste njihova prisotnost na arabskem polotoku, kjer so že sklenili nova strateška partnerstva in povečali prodajo.
Z avtobusi prisotni na vseh kontinentih
Kot pravijo v Tam Europe, so bili lani še vedno drugi največji dobavitelj letaliških avtobusov, s katerimi so prisotni na vseh kontinentih, ob tem pa so začeli prodajati tudi mestne avtobuse, za katere so pridobili naročila predvsem v Italiji in Grčiji. Lani jim je uspelo skleniti veliko novih naročil, ki jih letos skušajo uresničiti v čim večji možni meri, nadaljujejo pa tudi s posli, v sklopu katerih predelujejo rabljena vozila z dizelskim motorjem v baterijska, električno gnana vozila.
Lani so z enim od podjetij sklenili tudi pogodbo za razvoj mestnega avtobusa na vodikov pogon. Gre za enega od ključnih igralcev na tem trgu, ki že ima mestni avtobus na vodikov pogon, a ta doslej ni bil razvit za evropski trg in zanj niso imeli evropske homologacije, kar jim je onemogočalo vstop na omenjeni trg.
Kot poudarjajo v Tam Europe, zdaj sodelovanje poteka v smeri skupnega razvoja, pri čemer je mariborsko podjetje zadolženo za izdelavo popolne nadgradnje vozila, ki tako izpolnjuje najnovejše evropske standarde.
26 milijonov evrov visok kredit pretvorili v kapitalske rezerve
S prihodom novega največjega lastnika v družbo se je nanj prenesel tudi skoraj 26 milijonov evrov visok kredit, ki so ga pretvorili v kapitalske rezerve. Te so se tako iz 13 povečale na skoraj 39 milijonov evrov, s celotnim zneskom pa je družba pokrila izgubo iz prejšnjih let in jo iz 42,4 milijona znižala na 3,6 milijona evrov.
Kot zagotavljajo v letnem poročilu, bo vodstvo družbe skupaj z lastniki še naprej zagotavljalo finančno stabilnost podjetja in s tem nadaljnje poslovanje. Med drugim si bodo pomagali s posojili s strani različnih virov, predvsem lastnika, ki bo financiral podjetje in poplačal zapadle obveznosti.
Slednji je sicer lani v podjetje vložil več kot tri milijone evrov, letos pa še dodatna dva milijona evrov v obliki kredita. Tudi letos nameravajo kredite lastnika pretvorili v kapitalske rezerve in s tem pokrivati izgubo.
Zaradi poostrenih ladijskih prevozov težave pri dobavi materiala
Za letos imajo trenutno sklenjenih naročil za okoli 70 letaliških in 169 mestnih avtobusov, kar je obetalo boljše poslovanje, a imajo zdaj zaradi poostrenih ladijskih prevozov preko Rdečega morja ter kar trimesečnih zamud težave pri dobavi materiala.
"Zaradi tega smo letos prisiljeni vse projekte, ki bi morali biti dobavljeni v prvi polovici leta, preložiti. Tako imamo trenutno v liniji za izdelavo 56 letaliških in dve električni vozili. V načrtu za prodajo imamo letos še dodatnih 26 letaliških vozil in 32 električnih mestnih avtobusov, vendar s proizvodnjo še nismo pričeli," so pojasnili v podjetju.
STA