Podjetje KraftPal, ki ga je leta 2012 v Mariboru ustanovil izvršni direktor Gregor Brajović, se ukvarja z izdelavo lahkih, okolju prijaznih, poceni in zelo trpežnih valovitih kartonskih palet, ki nadomeščajo tradicionalne lesene palete.

Brajović je vzporedno s športno kariero diplomiral na Pravni fakulteti v Mariboru in se nemudoma po zaključku posvetil razvoju poslovne kariere. S študijem prava ga je pot zanesla v svet korporativnih struktur, davčne zakonodaje, investicijske industrije in njegove najljubše branže – disruptivne tehnologije, ki jo je spoznaval v Združenih državah Amerike, Evropi, Aziji ter celo Afriki. ”Iz izzivov in priložnosti, ki sem jih opazil med delom kot pravnik po vsem svetu, sem pridobil dragoceno znanje, ki je pripeljalo do ustanovitve podjetij KraftPal Technologies in ZeeQuest,” o začetkih poslovne poti pove Brajović.

Gregor Brajovic (KraftPal) © Sasa Huzjak / SHtudio.eu

Z odločnostjo, trdim delom in prepričanjem v uspeh danes vodi izjemno uspešno podjetje, v katero je minulo leto kalifornijski sklad Pasaca Capital investiral kar 110 milijonov evrov. Z Brajovićem smo govorili o začetku podjetja KraftPal, izjemni investiciji in načrtih za prihodnost.

Kako se je razvilo podjetje KraftPal? Od kje ideja, da bi izdelovali kartonske palete? 

Kot pravni svetovalec v ZDA sem sodeloval na projektu, ki je prepoznal potrebo trga po kartonastih paletah, obenem pa nezmožnost ponudnikov, da trgu ponudijo želen proizvod.
Ob povratku v domovino, sem se srečal s Tomažem Velečičom, tudi Mariborčanom, s katerim sva dobro in tesno sodelovala že v času športne kariere, in ga izzval s tehničnim izzivom, ki se je v tistem trenutku zdel nerešljiv. Po 12 letih od izziva je danes podjetje KraftPal uspešno podjetje, ki ima vzpostavljene vse ključne elemente za globalni uspeh.

Na podlagi slovenskega znanja smo kot prvi na svetu razvili paleto iz valovitega kartona, ki lahko zadosti potrebam celotnega logisitičnega ustroja. Poleg tega smo razvili povsem avtomatizirano, robotizirano proizvodnjo tehnologijo (Paletonator), ki nam omogoča učinkovito proizvodnjo palet. Kot tretji ključni element smo v letu 2022 pridobili investicijo, ki nam omogoča globalno širitev naših proizvodnih kapacitet.

In kaj je ključna prednost, dodana vrednost kartonskih palet?

Ključna prednost KraftPal-a je, da je naša kartonska paleta 80% lažja od standardne lesene palete. Ultra lahka KraftPal paleta, ki tehta zgolj 4,5 kg (za primerjavo lesena paleta tehta 25 kg) lahko zdrži statično obremenitev do 4,5 tone.

Temu primerno porabimo 80% manj naravnega materiala za izdelavo naših palet v primerjavi z lesenimi in posledično našim strankam omogočamo, da zmanjšajo njihov ogljični odtis za 80% na paleto. KraftPal paleta je v tem trenutku edina paleta, ki zaradi manjše teže zmanjšuje ogljični odtis, optimizira stroške transporta in carinske administracije podjetjem.

Zakaj se Vam zdi ekološka naravnanost podjetja tako pomembna?

Vsak izdelek, ki ga uporabljamo doma, je bil na svoji poti od proizvajalca do potrošnika vsaj na dveh različnih paletah, pogosto celo večkrat, odvisno od dejanske dolžine logistične poti. Od tega je 1/3 vseh palet uporabljenih zgolj enkrat. Te enosmerne palete predstavljajo nepotrebno zapravljanje virov.

S prehodom na kartonske palete bi lahko zamenjali to tretjino in prihranili 83% posekanega lesa, kar je enako površini 26.000 nogometnih igrišč letno. Poleg tega bi zmanjšali emisije za 52%. Zato je za nas in verjetno tudi za druga podjetja ekološka naravnanost na visokem mestu na lestvici prioritet. Se pa velika teža skriva tudi na bodoči zakonodaji, ki bi z določenimi odločitvami, lahko znatno pripomogla k pospešitvi prehoda globalne ekonomije proti ogljični nevtralnosti.

Lesene palete so lahko večkrat uporabljene in bi morali les, ki je uporabljen za enosmerne lesene palete, raje nameniti razvoju izdelkov iz lesa z višjo dodano vrednostjo, kot je na primer pohištvo ali polizdelki. Slovenija in naše Mariborsko Pohorje sta bogata z gozdovi in prelepimi razgledi. V duhu ohranitve oziroma vsaj spodbujanja smotrne porabe vrednih naravnih resursov, ima slovenska vlada še vedno priložnost postati pionirka (v svetovnem merilu) s prepovedjo uporab lesa za izdelavo enosmernih palet. V roku leta ali dveh, bo položaj pionirke zagotovo prevzela katera od drugih držav.

Kateri so tisti dosežki letošnjega leta, ki bi jih radi posebej izpostavili?

Leto 2022 in 2023 sta v KraftPalu predvsem pripravljalni leti na globalno rast, kar pomeni da največje premike delamo na nivoju interne organizacije podjetja in dviga naših zmožnosti upravljati globalni posel v prihodnosti. Prvi vidnejši rezultat dela na tem področju je otvoritev našega lastnega proizvodnega obrata na Finskem, ki se je zgodil 21.6.2023 v mestu Lempäälä. Hkrati je to tudi prva direktna slovenska investicija v proizvodni obrat na Finskem.

Foto: Kraftpal, Otvoritev proizvodnega obrata na Finskem

Drugi vidnejši rezultat pa bo odprtje prvega KraftPal-ovega proizvodnega obrata v Združenih državah Amerike, natančneje v bližini Los Angelesa, v Kaliforniji.

Preteklo leto je v podjetje investirala družba Pasaca Capital. Kaj je ta investicija pomenila za podjetje in čemu ste jo namenili?

Vsekakor je ta investicija pomembna za nadaljnji razvoj in širitev podjetja, predvsem v smislu razvoja produkta in širitve ekipe strokovnjakov, ki bodo obvladovali globalno širitev proizvodnih kapacitet po svetu. Obenem nam ta investicija omogoča, da lahko postavimo in zaženemo med 50 in 60 lastnih proizvodnih obratov po celem svetu, v katerih bomo zaposlovali med 600 in 800 ljudmi, kar je proces ki zahteva veliko znanja in fokusiranega dela.

Kakšna je vizija podjetja in kakšni so načrti za razvoj v prihodnosti?

Vizija podjetja je enostavna in jasna; Pospešiti svetovni prehod k ogljični nevtralnosti in postati najzanimivejše, najinovativnejše in nasploh najboljše podjetje za proizvodnjo palet na svetu. Pot k uresničitvi naše vizije je pa kompleksnejši proces. Investicija obsega kakršno smo prejeli v KraftPal-u s seboj prinaša cel kup odgovornosti in zahtev na strani investitorja, ki jih je potrebno vestno in ažurno izpolnjevati. Kot prvi korak smo z investitorjem uskladili in potrdili strategijo podjetja in s tem cilje, ter principe kako in kdaj bomo posamezne etapne cilje dosegli.

Naši načrti za razvoj v prihodnosti so primarno usmerjeni v tri segmente: Povečanje prodajnih aktivnosti po svetu, povečanje proizvodnih kapacitet po svetu in s tem pospešitev prehoda svetovne ekonomije k ogljični nevtralnosti.