Slovenija se v javnosti pogosto predstavlja kot vzorna zelena država. A najnovejši podatki Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE) kažejo, da je podnebna slika precej bolj kompleksna. Čeprav je država bogata z gozdovi, se resnični izzivi skrivajo v sektorjih, kjer emisije vztrajno naraščajo, poroča slo24.si.

Gozdnata, a ne nujno trajnostna

Slovenija spada med najbolj gozdnate države v Evropi – kar 1,2 milijona hektarjev gozdov pokriva 58,2 odstotka celotne površine države. To predstavlja približno 0,6 hektarja gozda na prebivalca.

V geografskem smislu smo torej nedvomno zelena država, a trajnostna realnost ni tako idilična. Visoka poraščenost še ne pomeni tudi uspešnega prehoda v nizkoogljično družbo.

MOPE: »Na dobri poti smo, a izzivi ostajajo«

Ministrstvo poudarja, da Slovenija napreduje hitreje, kot določajo cilji EU. Celo uzakonila je dosego podnebne nevtralnosti pet let prej – do leta 2045, medtem ko EU cilj predvideva leto 2050.

A pot do tja je zahtevna. Največji izziv ostaja promet, ki je postal glavni vir emisij in ključna tarča prihodnjih ukrepov.

Slovenija nekoliko predčasno nad pričakovanji

Na ravni EU so cilji razdeljeni med ETS sektorje (vključene v trgovanje z emisijami) in ne-ETS sektorje (npr. promet, kmetijstvo, stavbe). Za slednje Evropska unija Sloveniji nalaga 27-odstotno zmanjšanje emisij do leta 2030 glede na leto 2005.

MOPE pa napovedujejo: »Slovenija bo ta cilj dosegla.« V decembra 2024 sprejetem posodobljenem NEPN je država zastavila še ambicioznejši cilj – 28-odstotno zmanjšanje emisij v ne-ETS sektorjih do leta 2030.

Podnebna nevtralnost: do 2045 z nekaj težkimi koraki

Julija letos sprejeti podnebni zakon določa, da Slovenija postane podnebno nevtralna do leta 2045. Od leta 2005 do 2023 je državi uspelo zmanjšati skupne emisije toplogrednih plinov za 28 odstotkov, so pojasnili za slo24.si .

Čeprav je napredek viden, bo za dosego cilja potrebna kombinacija premišljenih ukrepov, stabilnega financiranja in dolgoročne politične volje, poudarjajo na ministrstvu.

Promet ustvari tretjino emsij

V Sloveniji prometni sektor še naprej ustvarja več kot tretjino vseh emisij. To ga uvršča v središče pozornosti vseh prihajajočih podnebnih ukrepov.

MOPE izpostavlja več nujnih prioritet:

  • krepitev železniške infrastrukture – gradnja novih in obnova obstoječih prog;

  • širitev kolesarskega omrežja;

  • posodobitev in izboljšanje javnega potniškega prometa, zlasti glede točnosti, frekvence in dostopnosti.

Med ukrepi, ki že potekajo, ministrstvo izpostavlja tudi prevoze na klic ter nove koncesije za medkrajevni promet, ki prinašajo 20 odstotkov več prevoženih kilometrov na določenih linijah.