Uber, svetovno znana platforma, ki prek aplikacije povezuje voznike in uporabnike, je v številnih državah postala priljubljena alternativa tradicionalnim taksijem. Storitev je na voljo v več kot 70 državah in deluje v več tisoč mestih po svetu. Kljub njegovi razširjenosti pa Uber v Sloveniji še vedno ni prisoten. Zakaj ga nimamo? 

Kot pojasnjujejo na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, bi lahko oviro za njegovo delovanje (ne za vstop na trg) predstavljala odsotnost ureditve oblike prevoza - najema vozila z voznikom in načina plačevanja storitev z digitalno aplikacijo v slovenski zakonodaji. »Naša veljavna zakonodaja ureja le avtotaksi prevoz. V tem kontekstu je določeno, da mora avtotaksi svojo storitev obračunavati s taksimetrom. Digitalna aplikacija, kakršno uporabljajo Uber-ju podobna podjetja, ni zakonsko urejena kot možna oblika za plačevanje avtotaksi storitev.« 

Razveljavljene spremembe zakonodaje

Leta 2021 je sicer Ministrstvo za infrastrukturno pod tedanjim ministrom Jernejem Vrtovcem pripravilo novelo zakona o prevozih v cestnem prometu, ki je prinesla prav te zakonske spremembe, ki so Uberju in podobnim platformam omogočile delovanje v Sloveniji. Novela zakona je namreč med drugim odpravila obvezno uporabo taksimetra za taksiste

A so bile sprejete spremembe ob menjavi vlade razveljavljenje. Ključno vlogo pri tem je odigral Inštitut 8. marec, ki je leta 2022 skupaj s skoraj 15.000 overjenimi podpisi v DZ vložili predlog zakona za zmanjšanje neenakosti in škodljivih posegov politike ter zagotavljanje spoštovanja pravne države. Vanj so vključili enajst zakonov, spremenjenih pod vlado Janeza Janše. Sprejetje omenjenga zakona je tako ukinilo pravno podlago za vstop podjetja Uber.

Ponovnih sprememb ne načrtujejo

Na vprašanji, ali je ministrstvo v preteklosti že vodilo pogovore z Uberjem in kakšni so bili rezultati teh pogovorov, nam na ministrstvu odgovorijo: »Vodstvo Ministrstva za okolje, podnebje in energijo ni imelo pogovorov s predstavniki podjetja Uber. Pred nekaj leti so se predstavniki Uber-ja obrnili na Direktorat za prometno politiko, kjer so na strokovni ravni povpraševali o zakonski ureditvi prevozov potnikov v Sloveniji. Direktorat jim je pojasnil, kaj zakonodaja v Sloveniji omogoča in kakšne so njene omejitve«.

V preteklosti je precej držav EU dovolilo delovanje prevozov tipa Uber, vendar so se kasneje tudi mnoge od njih premislile in Uber bodisi prepovedale bodisi zakonsko uredile. »Šlo je za probleme nelojalne konkurence zaradi (ne)plačevanja davkov, spoštovanja delovnopravne in socialne zakonodaje ipd. Uber se je namreč deklariral kot digitalna platforma in ne kot izvajalec storitev prevoza, dokler sodišče EU ni odločilo, da gre za prevozno storitev. Zato bi ob morebitni ponovni spremembi zakonodaje na tem področju morali urediti tudi področje plačevanja davkov, spoštovanja delovnopravne zakonodaje, spoštovanja minimalnih standardov za izvajanje te dejavnosti in mogoče še kaj,« pravijo na ministrstvu in dodajo, da ponovnih sprememb na tem področju ne načrtujejo.