Prekomerna uporaba mobilnih telefonov vpliva na otrokovo šolsko uspešnost ter duševno zdravje.

V Sloveniji so šole same pristojne za uvedbo omejitev uporabe mobilnih telefonov pri pouku ali v šolah. Nekatere šole so se odločile za popolno prepoved mobilnih telefonov, spet druge za omejeno uporabo. Večina pa omogoča uporabo elektronskih naprav za šolsko rabo ob nadzoru učitelja.

Več držav je že uvedlo popolno prepoved uporabe telefonov

Nekatere evropske države so na sistemski ravni že uvedle prepoved ali pa omejeno rabo mobilnih telefonov v šolah. Med takšnimi so Francija, Nizozemska, Italija, Španija, Grčija ter Belgija. Večina jih je prepoved uvedla z letošnjim šolskim letom. Njihova praksa pa je predvsem popolna prepoved telefonov med poukom, dovoljena pa je uporaba tablic ali računalnikov za študijske namene ob soglasju učitelja.  

Poenotenih predpisov na ravni EU sicer še ni, je pa predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen že v začetku poletja opozorila na dano problematiko in obljubila ukrepanja v tej smeri.

Bolj kot za prepoved, so za učenje o pravilni rabi

Popolno prepoved na sistemski ravni pomočnik ravnateljice osnovne šole Franca Rozmana-Staneta Marko Bračič sicer ne vidi kot rešitev, "Popolna prepoved morda ni najboljša rešitev. Bolj smiselno je, da učence naučimo odgovorne uporabe tehnologije in kritičnega mišljenja o digitalnih vsebinah. S primernim vodenjem in ozaveščanjem tako doma kot v šoli lahko mobilni telefoni postanejo koristno orodje in ne zgolj motnja. Takšen uravnotežen pristop omogoča, da otroci razvijejo digitalno pismenost in hkrati ohranijo zdrave navade uporabe tehnologije, kar je ključnega pomena za njihovo prihodnost." Ravnateljica OŠ Toneta Čufarja Eva Raušl pa dodaja, da "prepoved na sistemski ravni ni potrebna, daj vsaka šola s pravili in doslednostjo poskrbi za uravnavanje tega področja."

Na drugi strani pa se ravnatelj OŠ Maksa Durjave Albert Mihajlović strinja, da bi prepoved na sistemski ravni prinesla pozitivne rezultate v šolskem uspehu: "Na naši šoli smo mnenja, da bi sistemska prepoved mobilnih telefonov v šolah lahko prinesla pozitivne rezultate, saj bi zmanjšala motnje in izboljšala osredotočenost učencev. Vendar je pomembno, da se upoštevajo tudi potrebe po uporabi tehnologije za izobraževalne namene."

Kako izgleda omejitev uporabe telefonov v praksi

Kako se z dano problematiko spopadajo na mariborskih osnovnih šolah, smo vprašali nekatere mariborske osnovne šole.

Marko Bračič nam pojasni, da na njihovi šoli imajo jasna pravila glede uporabe mobilnih telefonov: "Mobilni telefoni so sicer pomemben del sodobnega življenja, vendar pa lahko nenadzorovana uporaba negativno vpliva na potek pouka. Na šoli smo tako vzpostavili jasna pravila glede uporabe mobilnih naprav, pri čemer se trudimo najti ravnovesje med popolno prepovedjo in smiselno uporabo tehnologije. Uporaba telefonov med poukom tako ni dovoljena, razen če to dovoli učitelj v sklopu izobraževalnih aktivnosti." Ravnateljica Toneta Čufarja Eva Raušl pove, da na njihovi šoli imajo določena pravila glede rabe telefonov: "Učenci ob prihodu v šolo svoje mobilne naprave ugasnejo in jih pustijo v svojih garderobnih omaricah, ki jih zaklenejo, zaklenejo se tudi vrata garderobnih prostorov." Izpostavi še, da je vsaka učilnica opremljena z računalnikom, prav tako imajo računalniško učilnico, tako da imajo učenci številne možnosti iskanja informacij po spletu brez uporabe mobilnih naprav, na računalnikih lahko opravljajo tudi razne pisne zadolžitve učiteljev, v kolikor bi bilo to zahtevano. Prav tako so jim na voljo različni viri in literatura v šolski knjižnici.

Posebno pravilo oddaje mobilnega telefona ob prihodu v šolo pa imajo na Osnovni šoli Maksa Durjave. V avli so postavili predalnik, kjer morajo vsi učenci odložiti telefone. "V primeru, da ga potrebujejo pri pouku, ga lahko vzamejo iz predalnika in nato vrnejo. Telefoni namreč motijo učence s stalnimi obvestili, sporočili in dostopom do socialnih omrežij, kar zmanjšuje njihovo koncentracijo in produktivnost med poukom," pojasni ravnatelj Albert Mihajlović.

[[image_1_article_70929]]

Omejitev bi bila potrebna tudi v domačem okolju

Bračič izpostavi, da bi za šolsko uspešnost morali tudi starši omejiti v času učenja: "Menim, da bi morala omejena uporaba mobilnikov veljati tudi doma, še posebej med učenjem. Starši imajo pri tem ključno vlogo, saj lahko postavljajo jasna pravila in ustvarijo primerno okolje za delo in sprostitev. Pomembno je, da otroci razumejo, kdaj je uporaba tehnologije koristna in kdaj jih ovira. Priporočamo dogovorjene urnike uporabe naprav in sodelovanje z otrokom, da postane samostojen pri upravljanju svojega časa."

S tem se strinja tudi ravnateljica Raušl, ki dodaja, da se je z "napravami potrebno naučiti pravilno upravljati in odgovorno ravnati. Zagotovo je zelo zaželeno, da bi bila uporaba mobilnikov omejena tudi v domačem okolju. Da bi tudi starši učili svoje otroke odgovorne rabe ter spremljali svojega otroka pri rokovanju z njimi."

Ravnatelj Mihajlović pa dodaja še, da bi bila priporočena časovna ter prostorska omejitev uporabe telefonov: "Časovna omejitev je priporočena, prav tako ustvarjanje območij brez telefonov. Kot primer navajam otroško sobo ali jedilnico. Otrok ob odhodu v svojo sobo pusti telefon npr. v dnevni sobi. S tem ga le-ta ne moti pri opravljanju šolskih obveznosti ali pred spanjem."

Na ministrstvu razmišljajo o preobrazbi zakonodaje

Čeprav večina šol že sama regulira pravila o uporabi mobilnih telefonov v šolah in so učitelji in delavci na šolah mnenja, da spremembe na sistemski ravni niso potrebne, smo vprašanje naslovili tudi na Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje. V odgovoru so nam sporočili, da je v načrtu preobrazba pravil na sistemski ravni. "Na ministrstvu načrtujemo spremembe, ki bi na sistemski ravni definirale pravico in način uporabe pametnih telefonov v šolah. Trenutno namreč lahko šole to opredelijo avtonomno, z internimi pravili šolskega reda."