V digitalni DAB+ tehniki v Sloveniji že 24 radijskih programov, v pripravi že novi razpisi. Zato je še toliko bolj pomembno, da smo pri nakupu novega avtomobila pozorni na vrsto radijskega sprejemnika.

V Slovenji trenutno delujejo tri omrežja prizemne digitalne autio radiodifuzije T-DAB+. V Sloveniji jih označujemo z R1, R2 in R3. DAB+ R1 in DAB+ R2 sta nacionalni omrežji. To pomeni, da sta namenjeni pokrivanju celotnega ozemlja Republike Slovenije. DAB+R3 je lokalno omrežje. Deluje le na področju Ljubljane.

16. oktobra je uradno zaživelo novo slovensko nacionalno DAB+ omrežje R2. Ob nacionalnem R1, ki obratuje že od 2016, ter osrednje slovenskem R3, ki je v obratu od aprila letos, je to že 3. delujoče slovensko omrežje za digitalni radio DAB+, navaja spletna stran digitalniradio.si.

Na digitalnem radijskem omrežju od 16. oktobra tudi Radio Maribor

V okviru prvega DAB+omrežja R1  od leta 2016 oddajajo štirje nacionalni radijski programi RTV Slovenija (Prvi program RA Slovenija – Prvi, Drugi program RA Slovenija – Val 202, Tretji program – program ARS in Radio SI) in petnajst komercialnih programov.

Omrežje R2 je razdeljeno na dva geografska dela, Vzhod R2 (poimenovan SLO DAB+ R2 E, deluje na kanalu 12B iz oddajnih lokacij Pohorje, Boč, Plešivec in Trdinov Vrh) in Zahod R2 (poimenovan SLO DAB+ R2 W, deluje na kanalu 12C iz oddajnih lokacij Nanos, Tinjan, Beli Križ, Skalnica in Kuk). Ob tem velja poudariti, da zaenkrat noben del novega omrežja R2 namensko ne pokriva osrednje Slovenije z Ljubljano, še navajajo na digitalniradio.si.

Z vklopom omrežja R2 smo dobili tudi 4 nove programe, ki se oddajajo v digitalni DAB+ tehniki. Skupno jih je v Sloveniji zdaj že 24.

Z vklopom omrežja R2 smo dobili tudi 4 nove programe, ki se oddajajo v digitalni DAB+ tehniki. Skupno jih je v Sloveniji zdaj že 24. Gre za preostale štiri programe javne RTV SLO, ki do zdaj še niso bili digitalizirani. In sicer, v vzhodnem delu R2 se oddajata regionalni program Radio Maribor in program narodnostne skupnosti Pomurski MMR, v zahodnem delu R2 pa regionalni program Radio Koper ter program narodnostne skupnosti Radio Capodistria.  Vsi zaenkrat z bitnim pretokom 88 kbps in zaščitnim razmerjem 3A.

Leta 2021 bi lahko imeli že 34 slovenskih DAB+ programov

Ob tem je že v pripravi tudi prvi razpis za programska mesta v R2, ki je namenjen ostalim radijskim postajam. In sicer, kot kaže namerava v prvi fazi Akos razpisati 5 programskih mest za vzhodni del in 5 za zahodni del omrežja R2. Če bo uspešen, bi lahko v začetku leta 2021 število slovenskih DAB+ programov poskočilo že na 34.

Kot zanimivost, ob zagonu prvega oddajnika zahodnega dela R2, se je v Italiji pričela odvijati mala drama, saj je kanal 12C, čeprav je bil mednarodno koordiniran za uporabo v Sloveniji, v tem času že zasedel italijanski operater DAB Italia. Vklop oddajnika Nanos 12C je tako zaradi medsebojnih interferenc med slovenskimi in italijanskimi oddajniki onemogočil slišnost italijanskega omrežja na velikem delu vzhodne Italije. Italijanska stran je medtem dokaj hitro ukrepala in tako se omrežje DAB Italia že umika na nov kanal 7C.

Ob nakupu novega avtomobila bodite pozorni na vrsto vgrajenega radia

Uradna slovesnost ob vklopu novega DAB+ omrežja R2 je tokrat zaradi Covid-19 potekala virtualno. Ob tej priložnosti iz RTV Slovenija poslušalcem svetujejo: “Konec leta, natančneje 21. decembra, morajo biti po evropski direktivi vsi novi avtomobili opremljeni z DAB+ radijskim sprejemnikom. Potrošnikom svetujejo, naj bodo pri nakupu novega avtomobila pozorni, kakšen radio je vgrajen, saj je zamenjava FM radijskega sprejemnika za DAB+ sprejemnik znatno dražja kot nakup avta z vgrajenim DAB+ sprejemnikom. Zaradi uvedbe evropske direktive si RTV Slovenija v sklopu enote Oddajniki in zveze prizadeva do decembra zagotoviti čim boljšo pokritost s DAB+ signalom v okviru multipleksa R1, R2 ali R3. Tako bodo prednosti, ki jih DAB+ omrežje zagotavlja, na voljo še širšemu delu javnosti.

Kaj sploh je DAB+?

Digitalni radio DAB+ Sloveniji prinaša predvsem možnosti večje ponudbe radijskih programov, ki so do poslušalcev lahko prenašani bolj kvalitetno in brez motenj pri sprejemu. S pomočjo digitalnega radia DAB+ je pestra izbira radijskih programov lahko realnost za večino poseljenega ozemlja RS in ne samo za izbrane dele države, z njim pa bo končno lahko zaživela tudi ponudba nišno usmerjenih tematskih radijskih programov.

Konec leta, natančneje 21. decembra, morajo biti po evropski direktivi vsi novi avtomobili opremljeni z DAB+ radijskim sprejemnikom. Potrošnikom svetujejo, naj bodo pri nakupu novega avtomobila pozorni, kakšen radio je vgrajen, saj je zamenjava FM radijskega sprejemnika za DAB+ sprejemnik znatno dražja kot nakup avta z vgrajenim DAB+ sprejemnikom. Zaradi uvedbe evropske direktive si RTV Slovenija v sklopu enote Oddajniki in zveze prizadeva do decembra zagotoviti čim boljšo pokritost s DAB+ signalom v okviru multipleksa R1, R2 ali R3. Tako bodo prednosti, ki jih DAB+ omrežje zagotavlja, na voljo še širšemu delu javnosti.

Z DAB+ si poslušalcem ni več treba zapomniti in iskati frekvence njihovega priljubljenega radijskega programa, saj je iskanje poenostavljeno. Uporabniki lahko na sprejemnikih poimensko izbirajo radijske programe, ki jim želijo prisluhniti. S tem odpadejo tudi težave pri vožnji, ko se analogne FM frekvence z različnimi oddajniki na različnih območjih spreminjajo.

Prednosti digitalnega radia DAB so predvsem:

  • odpornost na motnje pri sprejemu: Kakovost predvajanja zvoka je neodvisna od motenj, dokler le te ne presežejo zgornje meje. V praksi to pomeni boljše pokrivanje omrežja ter nižje oddajne moči.
  • več radijskih programov znotraj enako širokega frekvenčnega pasu: Eno omrežje lahko prenaša tudi do 20 hkratnih radijskih programov
  • tehnološko prilagojen mobilnemu sprejemu
  • možnost dodatnih storitev: Poleg radijskega programa (oziroma zvoka) nova platforma omogoča večpredstavne vsebine, ki lahko dopolnjujejo radijske programe ali ponujajo povsem nove storitve, kot so tekstovna in slikovna sporočila v zvezi s predvajanim programom, elektronski programski vodič, prometne informacije v obliki dodatnih tekstovnih ali slikovnih sporočil.
  • učinkovitejša izraba radiofrekvenčnega spektra z enofrekvenčnimi omrežji (DAB sprejemnik lahko konstruktivno uporabi enak signal prejet iz dveh različnih oddajnikov – kar se pri analogni radiodifuziji FM smatra kot motnja, ki negativno vpliva na kvaliteto sprejema)
  • Digitalno oddajnaje omogoča prenos zvoka višje kakovosti v primerjavi z analogno tehniko. V digitalni tehnologiji je le-ta odvisna od učinkovitosti kodirnih postopkov ter količine bitnega pretoka, dodeljenega posameznemu programu.
  • Uvedba DAB prinaša tudi možnost za razširitev funkcionalnosti TMC prometnega servisa na vse navigacijske naprave, ki za prenos informacij izkoriščajo DAB omrežje:

T-DAB je sistem prizemnega digitalnega oddajanja radijskih postaj. Kratica T-DAB predstavlja angleški izraz “Terrestrial – Digital Audio Broadcasting”, kar pomeni prizemna digitalna audio radiodifuzija. Prizemna radiodifuzija pomeni, oddajanje radijskega signala z oddajnikov na tleh. DAB+ je novejša različica, ki je v uporabi od leta 2007 in zaradi boljšega kodiranja zvoka (HE-AAC v2) omogoča do 3 krat večjo ponudbo programov znotraj istih omrežij, še navajajo na digitalniradio.si.