TOM telefon že 30 let zagotavlja pomembno vez med svetovalci – prostovoljci in mladostniki, ki se znajdejo v dvomu ali življenjski stiski. Gre za telefon, ki ga je leta 1990 ustanovila Zveza prijateljev mladine Slovenije na pobudo Komisije za otrokove pravice. Slovenski prostor je tako postal bogatejši za edini splošni svetovalni telefon za otroke in mladostnike, ki že več let deluje pod sloganom “Odgovor je pogovor”.
Tom tudi v spletni obliki
Začelo se je z dvigovanjem telefonov v pisarni Zveze prijateljev mladine Slovenije, ob delovnikih od 12. do 16. ure, leta 1995 ob obletnici sprejetja Konvencije o otrokovih pravicah pa je nastala Nacionalna mreža TOM telefon. Ta je pod enotno brezplačno številko 080 1234 povezala enajst svetovalnih skupin po Sloveniji in otrokom ter mladostnikom ponudila možnost pogovora prav vsak dan med 12. in 20. uro. Brezplačno telefonsko linijo je že takrat omogočil Telekom Slovenije, ki TOM telefon podpira že vse od leta 1995.
Leta 2012 so postali partnerji v projektu Center za varnejši internet, leta 2016 partnerji v projektu Prava zveza in 2020 partnerji v projektu Logout. Prav tako se ves čas aktivno povezujejo s sorodnimi organizacijami in so član organizacije Child Helpline International. Leta 2014 je program pridobil strokovno verifikacijo Socialne zbornice Slovenije.
Nove tehnologije in razmah interneta so otrokom in mladostnikom korenito spremenile svet in komunikacijo, zato od leta 2007 deluje spletni informacijski portal E-TOM (www.e-tom.si), ki vključuje svetovanje preko e-pošte, od leta 2013 pa tudi svetovanje preko spletne klepetalnice. V letu 2012 je bila uvedena nova telefonska številka 116 111, razlog za spremembo pa je narekovala direktiva Evropske komisije, ki je uvedla poenotenje telefonskih številk za vse humanitarne projekte na območju Evropske unije.
Leta 2012 so postali partnerji v projektu Center za varnejši internet, leta 2016 partnerji v projektu Prava zveza in 2020 partnerji v projektu Logout. Prav tako se ves čas aktivno povezujejo s sorodnimi organizacijami in so član organizacije Child Helpline International. Leta 2014 je program pridobil strokovno verifikacijo Socialne zbornice Slovenije.
Ključna vloga svetovalcev
Svetovalec spodbuja otroka ali mladostnika, da ob njegovi pomoči sam aktivno razrešuje svoj problem. Preko svetovalnega pogovora otroku pomaga, da dobi boljši pregled nad svojo situacijo, da začne črpati iz lastnih virov, se premakne iz položaja nemoči, se opremi z določenimi informacijami in včasih tudi konkretnim načrtom ukrepanja.
Svetovalec spodbuja otroka ali mladostnika, da ob njegovi pomoči sam aktivno razrešuje svoj problem. Preko svetovalnega pogovora otroku pomaga, da dobi boljši pregled nad svojo situacijo, da začne črpati iz lastnih virov, se premakne iz položaja nemoči, se opremi z določenimi informacijami in včasih tudi konkretnim načrtom ukrepanja.
Pogosto skupaj z otrokom raziskuje, kdo so osebe, ki jim otrok ali mladostnik zaupa in se lahko nanje obrne po pomoč. Po potrebi otroka napoti na ustrezne strokovne službe. “Vselej bo nekdo, ki se bo odzval, prisluhnil, skušal razumeti, pomagal poimenovati temeljno čustveno dogajanje in ustvariti varen neobsojajoč prostor za pogovor,” je povedala Darja Groznik, predsednica Zveze prijateljev mladine Slovenije in nekdanja predsednica nacionalne mreže
Iz analize klicev je razvidno, da v večini primerov mladi svojega problema pred klicem na TOM niso zaupali nikomur. Anonimnost, zaupnost, brezplačnost in lahka dostopnost TOM telefona mnogim pomaga, da zmorejo poiskati pomoč, se razbremenijo in dobijo novo upanje.
- Od ustanovitve leta 1990 do danes je bil TOM deležen več kot 800.000 kontaktov.
- Število kontaktov se je s 1200, kolikor smo jih našteli prvo leto, povzpelo na več kot 30.000 letno.
- Trenutno deluje 9 svetovalnih skupin, v katerih svetuje 138 prostovoljcev.
Še vedno najpogosteje kličejo otroci, stari od 12 do 16 let. Najpogostejše tematike so povezane z odraščanjem: odnosi s starši, telesni razvoj in spolnost, ljubezen, vrstniki. Zadnja leta opažamo trend naraščanja kontaktov na temo duševnega zdravja: samopoškodovanje, depresija, anksioznost in samomorilne misli. Pasti novih tehnologij, ki v letu 1990 še niso bile aktualne, so sedaj vsakodnevno prisotne v življenju otrok in mladostnikov: seksting, izsiljevanje z intimnimi posnetki, grooming, vdori v profil, zasvojenost, cyberbullying, itd.
Pogoste stiske zaradi epidemije
TOM ostaja anonimni prijatelj, zaupnik, informator, tolažnik otrokom in mladostnikom, ki brezpogojno nudi spodbudo, podporo, nasvet in pomoč, kot tak pa se je izkazal tudi letos, ko je življenje otrok in mladostnikov tako ali drugače zaznamovala epidemija covid-19. V zvezi prijateljev mladine so tako že spomladi izrazili zaskrbljenost za duševno zdravje otrok, ki so ostali doma, zlasti za tiste, ki jim družine ne predstavljajo varnega okolja. Zato so podaljšali obratovalne ure svetovalne linije telefona.
V času prvega in sedaj ponovno drugega vala ukrepov za preprečevanje širjenja bolezni covid-19 smo opazili, da so v ospredje prišle teme, povezane z družinskimi odnosi in duševnim zdravjem.
Vodja nacionalne mreže TOM Tjaša Bertoncelj pojasnjuje: “V času prvega in sedaj ponovno drugega vala ukrepov za preprečevanje širjenja bolezni covid-19 smo opazili, da so v ospredje prišle teme, povezane z družinskimi odnosi in duševnim zdravjem. Tako so bile v oktobru med najbolj aktualnimi temami odnosi s starši in vrstniki, osamljenost, strah, preživljanje prostega časa, ljubezenski odnosi, duševne motnje in slabe ocene.”