Turško gradbeno podjetje Yapi Merkezi, ki skupaj s Kolektorjem gradi drugi tir železniške proge med Divačo in Koprom, naj bi obvestilo podjetje 2TDK, da ne bo moglo dokončati svojega dela projekta. Večino del naj bi tako prevzel Kolektor, medtem ko naj bi Turki ostali prisotni le z manjšim delom operative na odseku med Divačo in Črnim Kalom, poroča portal Necenzurirano. Družba 2TDK je navedbe zavrnila. Projekt ob tem ostaja v okviru vrednosti iz noveliranega investicijskega programa, so zatrdili v 2TDK.

Podražitev projekta za več kot 20 milijonov evrov?

Težave se vlečejo že skoraj leto dni. Septembra lani so številni podizvajalci in delavci, ki so jih najeli Turki, ostali brez plačil in zato zapustili gradbišče. Po neuradnih informacijah portala naj bi Yapi Merkezi podizvajalcem skupaj dolgoval skoraj 20 milijonov evrov.

Nadzorni svet 2TDK je imel po podatkih Necenzurirano v četrtek sejo, na kateri je prižgal zeleno luč za finančni aneks zaradi podražitev del. Vrednost naj bi znašala okrog 20 milijonov evrov. Zanj so si v Kolektorju prizadevali več kot pol leta, dodaja portal.

Končna vrednost del, ki jih bo konzorcij izvedel med Črnim Kalom in Koprom ter Divačo, bo do leta 2026 dosegla približno 650 milijonov evrov, kar je 22 milijonov evrov več od prvotno predvidene vrednosti pogodbe, podpisane maja 2021. S tem se bo skupna investicija, sprva ocenjena na 1,1 milijarde evrov, še dodatno podražila.

Umik naj bi bil tudi iz tretjega sklopa del

Tretji sklop del, vreden 204 milijonov evrov, vključuje izvedbo tirov, tirnih naprav, voznega omrežja, telekomunikacijskih sistemov, videosistema in varnostnega sistema ter vgradnjo strojne in elektroopreme. Ta dela izvaja konzorcij pod vodstvom Železniškega gradbenega podjetja, v katerem sodelujeta tudi Kolektor IGIN in YM Construction. Tudi iz tega sklopa naj bi se Turki po navedbah portala umaknili.

V 2TDK so sredi januarja potrdili, da so seznanjeni s finančnimi težavami turške družbe Yapi Merkezi. "Po naših informacijah in zagotovilih turškega izvajalca Yapi Merkezi, turškega ministra za promet ter tudi vodilne banke sindikata bank v Turčiji se finančne težave rešujejo," so takrat zapisali. Kot so dodali, je bil v Turčiji že podpisan sporazum o prestrukturiranju dolga.

Družba 2TDK zanika navedbe o odhodu

Družba 2TDK je po pogajanjih uskladila pogodbene vrednosti z zakonsko obveznostjo plačila podražitev. "Družba je sklenila aneksa k pogodbama za prvi in drugi odsek s konzorcijem Kolektor CPG, Yapi Merkezi in Özaltin. Rok za dokončanje del se je spremenil in je določen konec marca 2026," so sporočili iz družbe.

Na drugem odseku se je s sklenjenim aneksom spremenila ocenjena pogodbena vrednost del, in sicer zaradi podražitev, kar je zakonska obveznost naročnika. "Nova pogodbena vrednost za drugi odsek znaša 250,97 milijona evrov brez DDV ali 23,29 milijona evrov več," so navedli.

"Če tega zaradi inflacijskih učinkov ne bi bilo, bi bil odsek med Črnim Kalom in Koprom realiziran pod ocenjeno vrednostjo pogodbe. S podražitvami zaradi inflacije se soočajo vsi projekti v Sloveniji in tudi primerljivi večletni infrastrukturni projekti v tujini," so zapisali. Kot so dodali, na višino teh podražitev nimajo vpliva, saj določanje indeksa temelji na podražitvah cen, materiala, storitev, ki jih obračunava za to pristojna institucija.

Zahtevali ureditev glede finančnih težav

Na prvem odseku se po njihovih navedbah s sklenjenim aneksom podaljša pogodbeni rok zaradi poznejšega začetka del v dolini Glinščice, zaradi premoščanja večjih kraških pojavov ter zaradi sočasnega dela tretjega sklopa, ki bo v dogovorjenih terminih začel izvajati dela pred tem, preden bodo zaključena glavna gradbena dela na prvem odseku. "Poleg tega smo dogovorili pogodbene kazni za na novo dogovorjene vmesne roke na enak način, kot je bilo dogovorjeno že za drugi odsek. Skupna ocenjena pogodbena vrednost ostane nespremenjena," so pojasnili.

Glede finančnih težav turške družbe Yapi Merkezi je 2TDK kot naročnik od vodilnega partnerja konzorcija zahteval ureditev takšnega stanja. "Vsi partnerji so solidarno odgovorni, da prevzamejo obveznosti v projektu, če se eden od njih znajde pred finančnimi, časovnimi ali kakšnimi drugimi okoliščinami, ki bi lahko vplivale na izvedbo pogodbenih del," so pojasnili.

Uprava 2TDK po njihovih navedbah vseskozi intenzivno išče rešitve za nadomestitev zamud iz preteklosti ter se sooča s tekočimi izzivi, kot so premoščanje kraških pojavov, pomiki v dolini Glinščice, težave izvajalcev in globalne izzivi, ki vplivajo na gradbeno ter tudi na infrastrukturno panogo. "Tudi v nadaljevanju bo uprava družbe izzive na projektu reševala skupaj z vsemi vpletenimi stranmi," so zagotovili.