V prihodnjih dneh bo nakup elektronske vinjete opravilo veliko uporabnikov avtocest in hitrih cest, saj večini veljavnost letne poteče v prvih dneh februarja. Po ocenah DARS-a med 20. januarjem in 10. februarjem poteče 310.249 letnih 2A e-vinjet in 25.176 letnih 2B e-vinjet. DARS ocenjuje, da približno 60 odstotkov letnih vinjet proda prav v januarju in februarju, preostale pa so enakomerno razporejene čez leto. Lani je bilo skupno prodanih 8.806.825 e-vinjet, od tega 1.121.639 letnih.
Novo orodje za preverjanje veljavnosti vinjet
Da bi uporabnikom olajšali preverjanje veljavnosti, je DARS decembra lani predstavil novo spletno orodje. Na njihovi spletni strani lahko vsak uporabnik z vnosom registrske številke vozila in države registracije preveri, ali je za vozilo veljavna e-vinjeta ter do kdaj. Ta storitev je omogočena na podlagi novega Zakona o cestninjenju, ki je stopil v veljavo 18. decembra 2023.
Uporabnikom se tako na enostaven način prikaže, ali vozilo ima veljavno e-vinjeto, podatek o datumu izteka ter cestninskem razredu. Če vinjete ni, pa se prikaže obvestilo o tem ali o možni oprostitvi cestnine.
DARS ob tem opozarja uporabnike, naj bodo pri nakupu novih vinjet pozorni na pravilnost vnesenih podatkov. Pomembno je, da pravilno vnesejo registrsko številko, državo registracije, cestninski razred, vrsto vinjete in datum začetka veljavnosti. Vsaka napaka pri vnosu lahko vodi do težav, vključno z globo, če vozilo nima veljavne vinjete.
Kazni za kršitelje ostajajo stroge
Vožnja po avtocestah brez veljavne vinjete predstavlja kršitev zakona o cestninjenju. Posamezniki, ki cestninsko cesto uporabljajo brez veljavne vinjete, tvegajo globo v višini 300 evrov za vsak prekršek. Še hujša kazen, 500 evrov, pa čaka tiste, ki neupravičeno prenesejo registrsko tablico na drugo vozilo ali jo uporabijo na vozilu iz drugega cestninskega razreda.
»Globe od cestninskih prekrškov se v celoti stekajo v državni proračun in niso prihodek družbe DARS,« poudarjajo pri družbi.
Nadzor vsak dan, vse dni v letu
DARS pravi, da nadzor nad uporabo e-vinjet poteka neprekinjeno – 24 ur na dan, vse dni v letu. Pri tem uporabljajo različne vrste opreme, vključno s stacionarnimi in prenosnimi kamerami, mobilnimi napravami v nadzornih vozilih ter ročnimi napravami za pregled parkiranih vozil.
»Prekrškovni postopki se izvajajo na terenu in v pisarnah. Že pred uvedbo e-vinjet smo poudarjali, da je eno temeljnih nerazumevanj nadzora pri e-vinjeti, da cestninski nadzor ne bo več na terenu. Domačim voznikom pošiljamo plačilne naloge in račune za e-vinjete praviloma po pošti – ker imamo dostop do vseh potrebnih podatkov, pred tem pa je treba pregledati posnetke, na katerih so zaznani kršitelji, in v ozadju speljati celoten prekrškovni postopek,« pojasnjujejo in dodajo, da skušajo tujce še naprej v največji možni meri sankcionirati na nadzornih točkah, počivališčih, mejnih prehodih.
»Razlika v primerjavi z nadzorom pred uvedbo e-vinjete je le v tem, da so kršitelji zaznani s kamerami že na točki, preden jih lahko ustavimo, nadzornik pa dobi informacijo o tem, katero vozilo je treba ustaviti in sankcionirati,« še pojasnjujejo. Čeprav večji porast prekrškov v posameznih mesecih ni zaznan, DARS opaža, da se največ kazni izreče v poletnih mesecih, ko je promet na avtocestah najbolj povečan.