Nov pravilnik o ocenjevanju znanja in napredovanju učencev v osnovnih šolah, ki začne veljati v soboto, prinaša številne spremembe pri načinih ocenjevanja. Med drugim razširja možnosti ocenjevanja, znižuje minimalno število ocen, omogoča medpredmetno ocenjevanje ter daje učiteljem večjo avtonomijo pri oblikovanju zaključne ocene, ki po novem ne bo več nujno povprečje vseh ocen.

Obremenitev učencev bo enakomerno razporejena

Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje so poudarili, da novi pravilnik sledi spremembam zakona o osnovni šoli, posodobljenim učnim načrtom in drugim novostim, ki naj bi prispevale k dvigu kakovosti vzgojno-izobraževalnega procesa. Ob tem ukinja dosedanji koncept preverjanja znanja, ki se je največkrat izvajal v obliki poizkusnih pisnih testov. Po novem bo preverjanje znanja del rednega učnega procesa.

Ključna novost pravilnika je razširitev nabora različnih načinov ocenjevanja znanja. Večina ocen pri določenem predmetu tako ne sme biti več pridobljena s pisnimi preizkusi znanja. Opredeljuje tudi možnost kombinacije različnih načinov ocenjevanja za pridobivanje ene ocene. "To v praksi pomeni, da bo obremenitev učencev med šolskim letom bolj enakomerno razporejena," so navedli na ministrstvu.

Uvaja pa tudi možnost medpredmetnega ocenjevanja, učenec bo tako za posamezni izdelek oz. dejavnost pridobil ocene pri več predmetih.

Odpraviti želijo kampanjsko učenje ob koncu ocenjevalnih obdobij

Druge načine ocenjevanja so uvedli z namenom, da bi odpravili t. i. kampanjsko učenje ob koncu ocenjevalnih obdobij, je ob predstavitvi pravilnika dejal minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj. Na ta način se bo pritisk na učence ob koncu ocenjevalnega obdobja zmanjšal, ocene pa se bodo porazdelile skozi celotno šolsko leto, je dodal.

Zmanjšuje se minimalno število ocen

Zmanjšuje se tudi minimalno število ocen. Pri predmetih z največ dvema urama tedensko bosta obvezni le dve (namesto treh) oceni, pri tistih z več urami pa štiri (namesto šest).

Ostaja omejitev, da se lahko na teden izvedeta le dva pisna preizkusa znanja, novost pa je, da na dan pisnega testa učencev ne bo mogoče še ustno ocenjevati pri drugih predmetih. Lahko pa se na isti dan ocenjujejo ostali izdelki, npr. likovni in tehnični ter nastopi in druge dejavnosti.

Ocenjevanje posameznega učenca dvakrat ali trikrat v dnevu ni korektno do učencev

Nova pravila določajo tudi, da se pisni preizkus znanja ne sme izvesti tri dni pred koncem ocenjevalnega obdobja (prej pet dni), razen v primeru ponavljanja preizkusa.

"Verjamem, da ocenjevanje posameznega učenca dvakrat ali trikrat v dnevu ni korektno do učencev," je dejal Logaj. Z vidika učiteljev pa bo to terjalo sodelovanje v kolektivu, piše STA.

Ponavljanje pisnega preizkusa bo po novem obvezno, če bo negativno ocenjena vsaj polovica učencev v razredu (doslej je bila meja tretjina).

Zaključna ocena ni več nujno povprečje

Pomembna sprememba pa je tudi večja avtonomnost učiteljev pri oblikovanju zaključne ocene, ki ne bo več nujno aritmetična sredina vseh ocen.

"Želimo, da je preverjanje znanja del procesa, kjer učitelj in učenec dobita povratno informacijo o doseganju standardov znanja," je dejal Logaj. Izpostavil je načela in javnost ocenjevanja, s katerimi se krepi vloga učitelja, starši in učenci pa imajo zelo jasne informacije o tem, kako bo potekalo ocenjevanje.

Pravilnik bo danes objavljen v uradnem listu, veljati pa začne že v soboto in bo veljal za tekoče šolsko leto. Kot je napovedal minister, bodo v prihodnjih tednih organizirani posveti z ravnatelji, na katerih bodo podrobneje predstavili vse novosti, ki jih pravilnik prinaša.