Številni mladi v Sloveniji se s pornografijo srečajo že v otroških letih, pogosto še pred koncem osnovne šole, opozarja Unicef Slovenija. Podatki njihove platforme U-Report kažejo, da je prvi stik največkrat nenameren, zato je mlade nujno opremiti z znanjem o spolnosti in spletni varnosti.
Prvi stik pogosto po naključju
Anketa, v kateri je sodelovalo več kot sto slovenskih mladih, razkriva, da se je 20 odstotkov s pornografijo srečalo že pred 11. letom starosti, 27 odstotkov med 12. in 13. letom. Le 17 odstotkov vprašanih je odgovorilo, da z njo še niso imeli izkušenj.
Največkrat so mladi na vsebine naleteli po naključju (31 odstotkov), četrtina preko prijateljev, 11 odstotkov pa jih je pornografijo poiskalo sama. Posebej zaskrbljujoč je podatek, da je štiri odstotke prvič izpostavila odrasla oseba, kar lahko pomeni tudi spolno zlorabo.
Vpliv na dojemanje spolnosti
Čeprav 83 odstotkov mladih meni, da zna ločiti med romantičnimi, erotičnimi in pornografskimi vsebinami, Unicef opozarja, da vpliv ni zanemarljiv. Skoraj tretjina je povedala, da nanje gledanje močno vpliva, 32 odstotkov pa, da vpliva nekoliko.
Večina sicer pornografije ne gleda redno – 62 odstotkov je odgovorilo, da je ne gleda nikoli, 13 odstotkov redko, sedem odstotkov pa pogosto. A kljub temu se o tej temi med mladimi malo govori: 43 odstotkov se o njej pogovarja redko, 18 odstotkov nikoli.
Pritisk vrstnikov in nevarnosti spleta
Unicef opozarja tudi na pritisk, ki ga čutijo mladi. Skoraj petina vprašanih je že občutila, da bi morali gledati pornografijo, da bi o spolnosti vedeli več. Sedem odstotkov jih je poskusilo posnemati nekaj, kar so videli v pornografiji. Še bolj zaskrbljujoče je, da je 14 odstotkov mladih poročalo, da poznajo vrstnika, ki je na spletu za plačilo objavil gole fotografije ali posnetke – med njimi so tudi otroci.
Potreba po več pogovora in izobraževanja
Unicef poudarja, da izražena mnenja mladih kažejo na nujnost odprtega okolja, kjer se otroci brez sramu pogovarjajo o spolnosti in spletnih tveganjih. Ključno je, da jih opremimo z orodji za zaščito pred nevarnostmi, kot je deljenje intimnih vsebin.
Pomembna vloga pri tem pripada šolam, ki bi morale v učne načrte vključiti vsebine o spletni varnosti, kritičnem razumevanju spolnosti, soglasju, telesni podobi in razlikovanju med fikcijo ter resničnostjo.
