V Grand Plaza Hotelu v Ljubljani je potekala konferenca PROGRES. Dogodek so organizirali Colliers, vodilno podjetje na področju svetovanja za poslovne nepremičnine, Odvetniška pisarna Senica & partnerji d.o.o. skupaj z njeno hčerinsko družbo Andersen d.o.o., ter Pokojninska družba A, d.d. Namen organizatorjev je bil ustvariti platformo, kjer bi se na enem mestu zbrali vsi ključni akterji nepremičninskega sektorja, izmenjali izkušnje, spregovorili o aktualnih izzivih in oblikovali smernice za prihodnost trga, ki je trenutno na pomembni prelomnici.

Kaj so najpogostejše ovire za razvoj projektov v Sloveniji?

Konferenca PROGRES je v središče postavila najpomembnejša vprašanja, ki se dotikajo razvoja in prihodnosti nepremičninskega sektorja v Sloveniji. Dogodek je združil arhitekte, investitorje, urbaniste, pravnike, predstavnike javne uprave, finančne strokovnjake ter druge deležnike, ki so skozi bogat program panelnih razprav, intervjujev in predstavitev razpravljali o perečih temah nepremičninskega trga.

[[image_1_article_81408]]

Med osrednjimi razpravami so se posvetili poenostavitvi sprememb prostorskih načrtov in postopkov za pridobivanje gradbenih dovoljenj, ki so trenutno med najpogostejšimi ovirami za razvoj projektov v Sloveniji. Razprava je pokazala, da je birokratska kompleksnost eden ključnih zaviralcev razvoja, zato je nujno tesnejše sodelovanje med javnim in zasebnim sektorjem ter večja transparentnost in digitalizacija procesov.

Treba je spremljati globalne trende

Posebna pozornost je bila namenjena tudi prihodnosti poslovnih prostorov, ki se zaradi sprememb v načinu dela in novih zahtev najemnikov hitro razvijajo. Govorci so izpostavili, da se pričakovanja uporabnikov pisarniških prostorov močno razlikujejo od tistih pred nekaj leti - danes se podjetja odločajo za prostore, ki so fleksibilni, tehnološko napredni, trajnostni in omogočajo večnamensko rabo.

[[image_2_article_81408]]

Pandemija COVID-19 je spremenila navade zaposlenih, zato je v ospredju hibridni model dela, ki zahteva prilagodljive rešitve. Udeleženci so se strinjali, da morajo razvijalci in lastniki nepremičnin pozorno spremljati globalne trende, da ostanejo konkurenčni in privlačni za najemnike.

Prenova starejših stavb eden največjih izzivov slovenskega nepremičninskega trga

Velik del programa je bil posvečen tudi prenovi starejših stavb, kar je eden največjih izzivov slovenskega nepremičninskega trga. Številni objekti so energetsko neučinkoviti in ne ustrezajo sodobnim trajnostnim standardom, kar vpliva tako na stroške kot na kakovost bivanja in dela. Predstavljene so bile različne možnosti financiranja in spodbud za prenovo, med drugim tudi rešitve, ki jih ponuja Eko sklad, ter primeri uspešnih prenov iz tujine. Panelisti so opozorili, da je treba sprejeti ukrepe za pospešitev prenov, saj ti projekti niso pomembni le z vidika okolja, temveč tudi z vidika gospodarske rasti in izboljšanja urbanih središč.

[[image_4_article_81408]]

Enako pomembna tema so bili alternativni viri financiranja nepremičninskih projektov. Tradicionalni modeli financiranja namreč pogosto ne zadostujejo za ambiciozne in kompleksne projekte, zato se vse več investitorjev obrača k inovativnim rešitvam, kot so institucionalni vlagatelji, specializirani skladi in partnerska vlaganja. Na konferenci so bile predstavljene uspešne zgodbe iz prakse. Te dokazujejo, da je mogoče z ustreznim pristopom pridobiti sredstva tudi za projekte, ki so se sprva zdeli preveč tvegani.

Priložnost spoznati konkretne primere dobrih praks

Udeleženci so imeli priložnost spoznati konkretne primere dobrih praks, ki sta jih med drugim predstavila podjetji Philip Morris in Generali Investments. Predstavljeni projekti so pokazali, kako se lahko z inovativnim pristopom in strateškim načrtovanjem preoblikujejo obstoječe nepremičnine ter ustvarijo prostori, ki odgovarjajo sodobnim potrebam trga.

[[image_3_article_81408]]

Med vidnejšimi strokovnjaki, ki so s svojimi izkušnjami in znanjem obogatili razprave, so bili Boštjan Vuga, arhitekt in direktor studia SADAR + VUGA, ki je spregovoril o sodobnih urbanističnih izzivih in pomenu kakovostne arhitekture; Matija Urankar, partner in odvetnik v Odvetniški pisarni Senica & partnerji d.o.o., ki je predstavil pravne vidike postopkov pri večjih projektih; mag. Katarina Konda iz Mestne občine Ljubljana, ki je pojasnila izzive, s katerimi se srečujejo občine pri pripravi prostorskih načrtov; Pál Forgács, generalni direktor Mendota Invest, ki vodi enega največjih nepremičninskih projektov v Ljubljani – Emoniko; Samuel Sůra iz podjetja SALVIS, strokovnjak za trajnostno gradnjo in ESG standarde; dr. Michal Maco, direktor nepremičninskega podjetja Corwin v Sloveniji; ter Sašo Šmigić, član uprave družbe Generali Investments d.o.o. Svoja stališča so delili tudi predstavniki Eko sklada, Pokojninske družbe A, Colliers in Gospodarske zbornice Slovenije, kar je omogočilo celovit pogled na izzive iz različnih perspektiv.

Slovenski nepremičninski sektor na prelomni točki

Konferenca je jasno pokazala, da je slovenski nepremičninski sektor na prelomni točki. Na eni strani se sooča z zahtevnimi regulativnimi postopki, dolgotrajnimi birokratskimi procesi in nujo po posodobitvi zastarelih objektov, na drugi pa se odpirajo nove priložnosti za trajnostni razvoj, boljše upravljanje virov in uvajanje inovativnih finančnih modelov. Udeleženci so se strinjali, da so spremembe ne le nujne, ampak tudi dosegljive, če bodo vsi deležniki – od javnih institucij do zasebnih investitorjev – delovali usklajeno, v dialogu in z jasnimi cilji.

Eden od ključnih sklepov dogodka je bil, da je potrebno poenostaviti postopke pridobivanja gradbenih dovoljenj in izboljšati sodelovanje med različnimi ravnmi oblasti. Digitalizacija in bolj transparentni postopki bi lahko bistveno zmanjšali čas trajanja projektov ter povečali predvidljivost za investitorje. Poleg tega je bila izpostavljena potreba po večji dostopnosti finančnih instrumentov za trajnostne projekte, saj se pričakuje, da bo v prihodnjih letih povpraševanje po zelenih gradnjah in prenovah še naraščalo.

[[image_5_article_81408]]

Sodelujoči so opozorili tudi na nujnost usklajevanja med pričakovanji uporabnikov in ponudbo na trgu. Razkorak med tem, kaj si želijo sodobni najemniki in kupci, ter tem, kar ponujajo obstoječi objekti, predstavlja izziv, ki zahteva strateško načrtovanje in inovativne pristope.

Stičišče idej, sodelovanja in pomembnih odločitev

Poleg strokovnih razprav je PROGRES ponudil tudi odlično priložnost za mreženje, saj so se udeleženci lahko povezali z vodilnimi strokovnjaki iz različnih področij. V neformalnem delu dogodka so se sklepala nova partnerstva, ki bodo lahko pripomogla k uspešnemu razvoju prihodnjih projektov.

PROGRES 2025 je tako postal več kot le konferenca – postal je stičišče idej, sodelovanja in pomembnih odločitev, ki bodo v prihodnjih letih oblikovale razvoj slovenskega nepremičninskega trga. Organizatorji so napovedali, da bo dogodek postal tradicionalen, saj je interes deležnikov izjemen, izzivov pa še vedno veliko.

[[image_6_article_81408]]

Z izvedbo letošnje konference je Slovenija dobila pomembno platformo, kjer se srečujejo mnenja, izkušnje in vizije prihodnosti, ter jasen signal, da je sektor pripravljen na spremembe. PROGRES je pokazal, da je z znanjem, sodelovanjem in inovativnimi rešitvami mogoče graditi bolj trajnostno, konkurenčno in uspešno prihodnost za celoten nepremičninski trg.