Kljub oviram zaradi obsežnih investicijskih del na javni železniški infrastrukturi, ki na dolgi rok pomembno izboljšujejo pogoje za še boljše ponudbe javnega železniškega prometa, je Slovenskim železnicam tudi v letu 2024 uspelo ponuditi na trgu uporabnikom dobre povezave z vlaki, ugodne in potnikom privlačne ponudbe, nadgrajene rešitve za boljše uporabniške izkušnje potnikov itd.
Vse to je pomembno vplivalo na izjemno rast števila prepeljanih potnikov
V letu 2023 se je z vlaki prepeljalo 15,75 milijona potnikov, podatki za leto 2024 pa kažejo, da bo število prepeljanih potnikov preseglo 17,9 milijona prepeljanih potnikov. Slednje je, odkar vsi električni vlaki Slovenskih železnic vozijo z električno energijo iz 100% obnovljivih virov, kar pomeni praktično brez CO2, še toliko bolj pomembno tudi za naše okolje.
Z novimi 52 garniturami smo veliko pridobili vsi, potniki, zaposleni pri SŽ in tudi okolje. Javni železniški promet se je s tem zelo moderniziral in privabil številne nove potnike. Na račun že dobavljenih novih garnitur smo uspeli ponudbo delno že razširiti, z dodatnimi vlaki bo za to še več možnosti. Prve od že naročenih 20 dodatnih potniških garnitur lahko kmalu letos že pričakujemo na naših tirih in bodo pomembno izboljšale kakovost prevozov na neelektrificiranih progah. Četrti cikel nabave predstavlja nakup novih štirih lokomotiv in 20 vagonov, ki jih pričakujejo v letu 2026 ter bodo pomemben prispevek k ponudbi v mednarodnem prometu. V petem ciklu bi si želeli še dodatne, nove vlake.
Prenavljanje železniške infrastrukture za še boljši železniški promet
Vlaganje v železniški promet in izboljšanje ponudbe javnega prometa je nujno za doseganje visokih ciljev in še boljše ponudbe v javnem železniškem prometu. V letošnjem letu država kot investitor nadaljuje z obsežnimi deli na javni železniški infrastrukturi, a so kljub obsežnim delom uspeli vzpostaviti vozni red potniških vlakov, da uspešno prepeljejo vse obstoječe potnike in dajejo priložnost za nadaljnjo rast števila prepeljanih potnikov.
Po dokončani gradnji novega Potniškega centra Ljubljana bo po letu 2026 infrastruktura omogočala za tretjino večjo pretočnost na progah z dnevno migracijo do Ljubljane. Trenutno potekajo na tem območju res obsežna dela, ki zahtevajo v prometu strpnost vseh deležnikov, saj dela na dolgi rok prinašajo možnosti za boljši javni železniški promet, več možnih vlakovnih povezav, prenovljene postaje in postajališča idr. Za gradnjo, obnovo in vzdrževanje javne železniške infrastrukture je pristojna Direkcija RS za infrastrukturo.
Več povezav in rast potnikov tudi v mednarodnem prometu
K povečanju števila prepeljanih potnikov pomembno vpliva dodatna ponudba povezav, ki je možna z novimi vlaki. V potniškem prometu Slovenskih železnic si prizadevamo oblikovati ponudbo vlakovnih povezav in tržno komercialnih ponudb, ki bodo v čim večji meri upoštevale javni pomen železniškega potniškega prometa in povpraševanje na trgu.
V mednarodnem prometu so potnikom danes na voljo direktne vlakovne povezave do vseh sosednjih železniških uprav, s Hrvaško do Zagreba, Opatije, Reke in Pulja, z Madžarsko do Budimpešte, z Avstrijo do Dunaja, Gradca, Beljaka in tako dalje, z Italijo do Trsta, na voljo so tudi vlakovne povezave v Nemčijo – München, Stuttgart, Švica, Zürich in drugam.
"Ocenjujemo, da smo v letu 2024 skupaj prepeljali več kot 1,5 milijona mednarodnih potnikov. V strukturi mednarodnih potnikov, ki iz Slovenije potujejo v tujino je Hrvaška prva izbira slovenskih potnikov z 39-odstotnim deležem," so pojasnili na SŽ.
Največ potnikov potuje v Zagreb, Opatijo, Reko, Split, Vinkovce in Pulj
Avstrija je druga najmočneje zastopana namembna destinacija slovenskih potnikov s skoraj 36-odstotnim deležem. Priljubljene destinacije slovenskih potnikov so tradicionalno Dunaj, Salzburg, Gradec, Beljak in Innsbruck. Z uvedbo dodatnih vlakovnih povezav s sodobnimi potniški garniturami Stadler SŽ 510 do Gradca in Beljaka, ki vozijo od 21. 3. 2024 dalje se je število potnikov, ki iz Slovenije potujejo v Avstrijo občutno povečalo.
Priljubljene destinacije slovenskih potnikov v letu 2024 so bile tudi Budimpešta, Praga, München, Frankfurt in Trst.
Tako kot v notranjem so tudi v mednarodnem prometu pomembno vplivali na rast števila potnikov posebni komercialni produkti, kot npr. vožnje posebnih direktnih vlakov v München in Frankfurt, s katerimi smo slovenske odpeljali na tekme slovenske reprezentance na Evropskem nogometnem prvenstvu v Nemčiji številne navijače ter številne druge ponudbe.
Vsi električni vlaki Slovenskih železnic vozijo z električno energijo iz 100% obnovljivih virov
Železnica ima še eno ključno prednost v primerjavi z drugimi oblikami prevoza. Zadnji statistični podatki Evropske komisije kažejo, da železniški promet predstavlja le 0,4 odstotka emisij toplogrednih plinov iz prometa. V Sloveniji se v prometnem sektorju letno porabi 36 odstotkov vse energije. Od porabljene energije v prometu 99 odstotkov pade na fosilna goriva, zato železnica predstavlja učinkovito alternativo drugim vrstam prevoza.
Od leta 2024 dalje vsi električni vlaki v potniškem in tovornem prometu vozijo z elektriko iz 100-odstotnih obnovljivih virov, kar pomeni 100-odstotno zeleno energijo in praktično nič CO2. To pomeni občutno dodatno zmanjšanje ogljičnega odtisa v železniškem potniškem in tovornem prometu.