Gre za pomemben korak v modernizaciji železniškega potniškega prometa na neelektrificiranih regionalnih progah, s čimer se nadaljuje ambiciozen načrt posodobitve voznega parka in izboljšanja uporabniške izkušnje v javnem potniškem prometu.

Na železniški postaji Ljubljana so se ob tej priložnosti zbrali predstavniki Slovenskih železnic, Ministrstva za okolje, podnebje in energijo ter Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP). Dogodek je zaznamoval prevzem novih garnitur, ki prinašajo številne tehnične in potniške izboljšave, obenem pa simbolizirajo nadaljevanje prehoda Slovenije v bolj trajnostne oblike mobilnosti.

Posodobitev z vizijo prihodnosti

»Z dobavo vseh 20 novih garnitur bomo bistveno izboljšali kakovost prevozov na neelektrificiranih progah, zlasti na Kamniški, Dolenjski in Goriški,« je poudaril Miha Butara, direktor SŽ-Potniškega prometa. Po njegovih besedah nove garniture ne bodo le zamenjale dotrajanih vlakov serij 711, 713 in 813, temveč bodo tudi pripravljene na prihodnje spremembe: »Zasnovane so s predpripravo za nadgradnjo na bimodalnost, kar pomeni, da bodo v prihodnje zlahka sledile elektrifikaciji prog kot sta Ljubljana–Kamnik in Ljubljana–Metlika.«

Poleg domače uporabe bodo novi vlaki omogočili širitev ponudbe v mednarodni prostor. Že 20. junija bo ena izmed garnitur zapeljala potnike v Zagreb in Pulj, kar potrjuje ambicije SŽ po aktivnejši vlogi v regionalnih povezavah.

Vlak, ki potnikom ponuja več

Garniture FLIRT (Fast Light Intercity and Regional Train), ki jih proizvaja švicarsko podjetje Stadler Rail, so opremljene z najsodobnejšo tehnologijo: vključujejo potniško-informacijski sistem, Wi-Fi povezljivost, napovedovanje postaj, prilagoditve za gibalno ovirane osebe, slepe in slabovidne, kot tudi za gluhe in naglušne. Oblikovno so prostorne, klimatizirane in izdelane po najnovejših emisijskih standardih.

Eva Zalokar, koordinatorica projekta, je izpostavila pomembno nadgradnjo uporabniške izkušnje: »S temi vlaki ne prinašamo zgolj novega prevoznega sredstva, temveč potnikom omogočamo udobje, varnost in dostopnost – vrednote, ki jih mora zasledovati vsak sodoben sistem javnega potniškega prometa.«

Integracija, digitalizacija, prihodnost

DUJPP, ključna institucija pri usklajevanju in razvoju javnega potniškega prometa, si ob posodobitvi voznega parka prizadeva tudi za izboljšanje sistemskih rešitev. Direktor Miran Sečki je napovedal številne novosti: »Delujemo na optimizaciji voznih redov, integraciji železniškega in avtobusnega prometa, brezgotovinskem plačevanju ter razvoju uporabniškega informacijskega portala. Cilj je, da javni promet postane preprosta in očitna izbira za čim več ljudi.«

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo ob tem izpostavlja pomembno vlogo javnega potniškega prometa pri doseganju okoljskih ciljev. Vodja sektorja, Matjaž Vrčko, je spomnil na ambicijo povečanja števila potnikov v JPP za 60 odstotkov do leta 2030, kar pomeni preskok s 52 na kar 83 milijonov prepeljanih potnikov letno. 

Vozni park prihodnosti: več, bolje, mednarodno

Slovenske železnice se ne ustavljajo pri tem projektu. Že letos bodo zaključeni razpisi za štiri nove električne lokomotive in dvajset sodobnih potniških vagonov, z dobavo v letu 2028. Ti bodo primerni tudi za mednarodne povezave in vključujejo prostore za kolesa, restavracijski del, rezervacijski sistem ter vso infrastrukturo za sodobnega potnika. Do leta 2030 naj bi skupaj z državo zagotovili 40 do 45 novih potniških garnitur, s katerimi bo mogoč še bolj usklajen, takten vozni red z večjo frekvenco in zanesljivostjo.

Prva vožnja, prvo navdušenje

Nova potniška garnitura je svojo krstno vožnjo opravila do Grosupljega, kjer so jo pozdravili župan dr. Peter Verlič in otroci iz vrtca Kekec. Župan je poudaril pomen povezave trajnostne mobilnosti z lokalnimi ukrepi, kot je brezplačno parkiranje v garažni hiši za uporabnike javnega potniškega prometa (P+R): »Sodobni vlaki so korak v pravo smer, da pustimo avtomobile doma in izberemo okolju prijaznejši način potovanja.«

ZaFLIRTajmo s prihodnostjo

Prevzem novih vlakov serije FLIRT je več kot le nadgradnja voznega parka – je simbol zavezanosti k trajnostni prihodnosti, integraciji prevoza in boljšemu življenju državljanov. Slovenske železnice s tem krepijo svojo vlogo nosilca sprememb v prometnem sistemu, kjer avtomobil ni več prva izbira.