Poletne počitnice so se iztekle in šolska vrata se znova odpirajo. Za učence, starše in učitelje je začetek šolskega leta čas novih priložnosti, izzivov in svežih začetkov. Letošnje šolsko leto pa bo še bolj posebno, saj s sabo prinaša kar nekaj sprememb. O letošnjih novostih, prihodnosti osnovnih šol ter priporočilih za lažji začetek šolskega leta smo se pogovarjali z ravnateljico celjske osnovne šole Lava, Marijano Kolenko.

Katere ključne novosti prinaša šolsko leto 2025/2026?

Novo šolsko leto prinaša več sistemskih in programskih novosti, ki, kot pravi ravnateljica Osnovne šole Lava Marijana Kolenko, "dajejo boljše temelje za ureditev do sedaj zelo perečih področij". Najprej izpostavi ureditev področja omejevanja rabe  elektronskih naprav (pametnih telefonov, pametnih ur …), ki so se pokazali kot veliki motilci učencev ter pogost vzrok za razpršeno pozornost, zmanjšano koncentracijo pogosto odsotnost misli. "Zdaj imamo šole zakonsko podlago, da omejimo rabo v šoli in šolskem okolju in zagotovimo vsem otrokom varno, nemoteče in pozitivno šolsko okolje," pojasnjuje. 

"Naslednja pomembna novost je opravičevanje odsotnosti – izostankov otrok od pouka, ki je postal pogost pojav. Starši (seveda ne vsi) so žal v zadnjih letih pogosto opravičevali neopravičene izostanke otrok, v opravičilih tudi pisali laži, kar je šlo na veliko škodo otrok."

Kot pomemben prispevek k zagotavljanju varnega šolskega okolja izpostavlja tudi dano možnost za pregled torb in osebnih predmetov, kadar gre za sum prinašanja nedovoljenih predmetov, nedovoljenih substanc v šolski prostor. "Prav tako je pomembna novost, da lahko učitelj motečega učenca, ki s svojim ponavljajočim neprimernim obnašanjem moti druge učence v razredu, le tega odstrani iz razreda in vsem ostalim zagotovi normalno učenje," nadaljuje.

[[image_1_article_80414]]

Uvedba novega predmeta informatike in tehnologije v 7. razrede se bo vsebinsko pripravljala šele v tem šolskem letu za naslednje šolsko leto, tako je da o vplivu te spremembe na otroke v tem trenutku težko govoriti, izpostavlja pa s tem povezano težavo, s katero  se bodo šole zagotovo soočale, to je pomanjkanje ustrezno usposobljenih učiteljev. "Sicer je nov predmet s področja digitalne tehnologije dobrodošel, ne bo pa rešil številnih težav na tem področju," obrazloži sogovornica.

"Uvedene spremembe so vsekakor pozitivne, še posebej z vidika poenotenega delovanja vseh osnovnih šol v Sloveniji. Kar nekaj šol, ki smo imele že zelo dolgo dobro urejena ta področja in nam ne prinašajo velikih sprememb, bomo zdaj še lažje stale za pravili, s katerimi smo že do sedaj imeli urejeno delovanje."

S spremembami bodo starše lažje prepričali, kako pomemben je otrok

Kot pozitivno Kolenko vidi predvsem to, da lahko zakonito delujejo v prid otrokom, ki so v zadnjih letih izpostavljeni številnim tveganjem: pretirane rabe elektronskih naprav (povečano število odvisnosti pri mladostnikih), ki jih starši žal mnogokrat nekritično prezgodaj kupijo otrokom in sami največ prispevajo k številnim težavam; povečanju stresa, stisk, anksioznosti pri otrocih in mladostnikih – prav tako vezano na pretirano rabo e- naprav; povečalo pa se je tudi tveganje zdravja otrok (premalo gibanja, premalo spanja, preveč zadrževanja na družbenih omrežjih …).

[[image_2_article_80414]]

"Menim, da bomo s temi spremembami starše lažje prepričali, kako pomemben je otrok, kako pomembno je njegovo zdravje, predvsem pa počutje. Prepričana sem, da težav pri otrocih in starših zaradi teh sprememb ne bo veliko, saj prinašajo veliko korist predvsem otrokom, šoli pa omogočajo zagotavljanje varnega okolja za vse. Pomembno pa bo, kako bomo šole to učencem in staršem predstavile ter kako dosledno bomo izvajale zakonske spremembe," še dodaja.

Učenci še vedno upoštevajo pravila ter so spoštljivi

Kot pojasni, so okoliščine v osnovnih šolah zadnja leta zelo drugačne kot včasih - pričakovanja učencev, staršev in tudi družbe so izjemno velika in jih učenci mnogokrat težko uresničujejo. "Menim pa, da so učenci še vedno zelo motivirani za učenje in delo, če jih doma podpirajo pozitivno naravnani starši in vodijo motivirani in spodbudni učitelji, ki cenijo sebe, svoj poklic, so strokovne avtoritete in imajo čut za mlade," nadaljuje. Dodaja, da učenci še vedno upoštevajo pravila, v kolikor so jasno, enoznačno postavljena in odgovorno kontrolirana s strani strokovnih delavcev, prav tako pa je večina učencev še vedno zelo spoštljiva, če jih tega učimo, jih spoštujemo in jim znamo pokazati njihovo vrednost.  

"Sama neomajno verjamem v mlade in v naše javno šolstvo ter si želim, da bi uredili vsa najbolj vitalna področja, ki bi tudi naslednjim generacijam otrok omogočala kakovostno vzgojo in izobraževanje."

[[image_3_article_80414]]

Največ prostora za napredek osnovnih šol vidi v zagotavljanju kakovostnega pouka (spremembe didaktike pouka, strategij poučevanja, da otroke naučimo odnosa do učenja in znanja …) ter razumevanju mladih, ki so zelo drugačni in zahtevajo drugačne pristope dela. Kot pravi, morajo otroci pri pouku biti aktivni, ne zgolj pasivni opazovalci, naučiti se morajo učiti se, raziskovati, sodelovati, spoznavati samega sebe in svojih močnih ter šibkih področij, veliko prostora za napredek pa opaža tudi na področju oblikovanja celovitih osebnosti mladih, zagotavljanja spodbudnega okolja in vrednotenju lastnega napredka.

"Prav tako imamo še vedno veliko prostora na področju navduševanja za učiteljski poklic, ki je eden izmed najlepših, zagotovo pa poklic z največ vpliva na razvoj osebnosti mladih in naše skupne prihodnosti," pravi in dodaja, da so dobro usposobljeni in kakovostni učitelji pogoj za kakovostno šolo in njen razvoj. "Prihodnost slovenskega šolstva bo v največji meri odvisna od zavedanja države, da brez znanja ne bomo napredovali kot družba," še pove.

Pomembno je, da starši prvošolcev zaupajo šoli in učiteljicam

Začetek šolskega leta za bodoče prvošolce predstavlja še posebej velik korak. "Najpomembnejše je, da se starši veselijo prvega šolskega dne in šolanja kot takšnega. Starše želim predvsem pomiriti, da so strahovi pred šolo in ali bo otrok v šoli uspešen, odveč. Pomembno je, da otroka ne obremenjujejo z lastnimi strahovi in dvomi, ki se vedno na nezavedni ravni prenesejo na otroka," pove Kolenko. O šoli, o učenju, o šolskem okolju, se naj torej sproščeno pogovarjajo v duhu motivacije.

"Šola ni bav-bav, temveč prostor, kjer se bodo lahko učili pisati, brati, računati, se povezovati s sošolci, se učili preko igre, odkrivali nove stvari na poučnih sprehodih in postajali iz dneva v dan bolj samostojni. Starši naj otroke naučijo, da bodo znali pozdravljati, se urediti, obvladati higieno rok in hoje na stranišče, se samostojno prehranjevati, si urediti torbo, imeti skrb za svoje šolske stvari."

Trdi, da je še posebej pomembno, da otroku pokažejo, kako se kot starši veselijo šole, njihovega novega znanja in druženja s sošolci. "Doma si naj naredijo skupni prijeten kotiček, kjer bo otrok lahko staršem vsak dan povedal, kaj je doživel, česa se je naučil, kaj je na novo spoznal, kako se je počutil," svetuje staršem bodočih prvošolcev. 

[[image_4_article_80414]]

Izjemno pomembno za starše je tudi, da šoli in učiteljicam popolnoma zaupajo, saj imajo učiteljice in druge strokovne sodelavke v 1. razredih namreč odlična strokovna znanja za delo s prvošolci, obvladajo prehod med vrtcem in šolo, predvsem pa so otroci tam v varnih rokah. "Vsem staršem prvošolcev (še posebej pa tistim, ki imajo prvega prvošolca) želim, da otrokom z dobrim sodelovanjem z učiteljicami kažejo, kako pomembno je hoditi v šolo, kako pomembno je, da se vsak dan česa naučijo in se veselijo napredovanja," dodaja.

Kaj pa ravnateljica svetuje ostalim šolarjem za uspešno šolsko leto?

Ker imajo učenci s šolo in učenjem že različne izkušnje in gojijo do sošolcev različna čustva, sogovornica izpostavlja, da je pomembno, da ob začetku novega šolskega leta učenci sebi in sošolcem dajo novo priložnost za vesela in sproščena druženja, za medsebojno pomoč in podporo, sprejemanje drug drugega in vzpostavitev dobrega odnosa. "Prijateljstva, ki se razvijejo v osnovnošolskem obdobju, so še vedno najbolj trdna prijateljstva in jih je vredno postaviti na dober temelj," pojasnjuje.

"Prav tako jim želim (tu bodo potrebovali trdno podporo staršev in tudi učiteljev v šoli), da se omejijo v rabi pametnih naprav, odjavijo iz okolja družbenih omrežij, ki jih spravljajo v stres, stiske, nerazpoloženje. Čas naj raje namenijo druženju s sošolci, skupnim igram, gibanju v naravi, treningom, ukvarjanju s kakšno njim ljubo dejavnostjo."

[[image_5_article_80414]]

Želi jim tudi, da uredijo rutino spanja, saj jim bodo naspani in spočiti možgani prinesli več energije, jasne misli, boljšo koncentracijo, zmožnost vzpostavljanja fokusa in posledično mnogo boljše učne rezultate. Kot pravi, so sproščeni in umirjeni učenci bolj učinkoviti, hitreje opravijo svoje obveznosti ter so bolj motivirani za učenje. "Za konec učencem želim, da se veselijo lastnih dosežkov in uspehov (ne le odličnih ocen), da si jasno zastavijo dnevne cilje, da sproti opravljajo obveznosti, saj nakopičene obveznosti tako otroke kot odrasle spravljajo v velike stiske in kasneje v velik stres. Naj bo učenje eno lepo potovanje in odkrivanje novih znanj," zaključuje.