Kot je poudarila namestnica direktorice AVP Saša Jevšnik Kafol, so e-skiroji skupaj z drugimi mikromobilnimi sredstvi postali izjemno priljubljeno prevozno sredstvo v urbanih okoljih. A s povečano uporabo narašča tudi število nesreč – v letu 2024 jih je bilo kar 268, kar je 12 odstotkov več kot leto prej.

Zaskrbljujoče je tudi dejstvo, da se povečuje število hujših poškodb, pogosto zaradi neuporabe zaščitne čelade. »E-skiro ni igrača, temveč nestabilno vozilo, ki lahko ob napačni uporabi hitro privede do hudih poškodb,« je opozorila Jevšnik Kafol.

Odklepanje skirojev in prehitre vožnje

Poseben poudarek so na konferenci namenili nevarnosti t. i. »odklepanja« e-skirojev – torej odstranjevanju tovarniških omejitev hitrosti, kar omogoča, da vozila presežejo zakonsko dovoljeno mejo 25 kilometrov na uro. Po besedah predstavnikov AVP takšne prakse močno povečujejo tveganje za nesreče, zlasti med mladimi in neizkušenimi vozniki.

Agencija predlaga več ukrepov: obvezno uporabo čelade, dvig minimalne starosti za uporabo e-skiroja na 15 ali celo 16 let ter uvedbo usposabljanj v osnovnih šolah po vzoru kolesarskega izpita.

Hud porast poškodb v bolnišnicah

Vodja urgentnega kirurškega bloka UKC Ljubljana, specialist travmatolog Uroš Tominc, je povedal, da se v zadnjih letih srečujejo s porastom hudih poškodb glave, možganov, pa tudi zlomov stegnenic in golenic. »Vedno več je tudi primerov, ko vozniki e-skirojev trčijo v pešce, kar kaže na neprimerno uporabo površin, namenjenih hoji,« je poudaril Tominc.

Nova naprava za merjenje hitrosti e-skirojev

Policija bo v nadzor vključila novo napravo za merjenje hitrosti, ki omogoča preverjanje hitrosti e-skiroja tudi v mirovanju. Višji policist specialist Matevž Serko je delovanje naprave predstavil tudi na konferenci. Naprava deluje tako, da pogonsko kolo e-skiroja vklene med valja in simulira vožnjo, kar omogoča točen izračun največje hitrosti.

Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, je ob tem opozoril na večje število primerov vožnje pod vplivom alkohola in nespoštovanja prometnih pravil med vozniki e-skirojev. »Prodajalci pogosto oglašujejo najvišje hitrosti vozil, zavarovalnice pa sklepajo police tudi za prevozna sredstva, ki sploh ne sodijo v promet,« je dejal.

Preventivna akcija Mikromobilnost

Novinarska konferenca je bila del nacionalne preventivne akcije Mikromobilnost: kolo, e-kolo in e-skiro, ki se bo nadaljevala prihodnji teden z okrepljenim policijskim nadzorom nad uporabniki e-skirojev. Cilj akcije je povečati varnost vseh udeležencev v prometu, zlasti ranljivih skupin, kot so pešci, kolesarji in uporabniki mikromobilnih sredstev.

Strokovnjaki in predstavniki institucij so ob koncu dogodka enotno poudarili: z e-skiroji je treba ravnati odgovorno – kot z vsakim drugim vozilom v prometu.