Evropski poslanec Vladimir Prebilič je pred kratkim pripravil prvi dogodek v ciklu Izmenjevalnica idej z naslovom Evropske univerze - med varnostjo in avtonomijo. Na dogodku so med drugim razpravljali o ključni vlogi univerz pri vzgoji in izobraževanju ter o tem, kako lahko akademska skupnost prispeva k preprečevanju širjenja populizma v Sloveniji.

Akademska skupnost ni odzivna

Prebilič je uvodoma izpostavil občutek, da je akademska skupnost premalo odzivna na spremembe v družbi. "Univerze imajo ključno nalogo pri zagotavljanju blagostanja, tako materialnega kot duševnega. Vendar je njihova vzgojna vloga v zadnjih letih skoraj povsem ugasnila," je poudaril. Po njegovem mnenju je sistem, ki je bil nekoč vzgojno-izobraževalni, postal pretežno izobraževalni, kar je povzročilo pomanjkanje spoštovanje, dostojanstva in argumentiranih razprav.

Kasneje je opozoril na posledice te spremembe. "Avtoriteta je v naši družbi izginila. Vzgojnih elementov več ni, dopušča se vse, vsak lahko počne in reče kaj želi, posledic pa praktično ni, kar ustvarja prostor za rast populizma in polarizacijo," je dejal.

Fenomen "kuhane žabe"

Eden glavnih razlogov za ta trend je po mnenju poslanca premalo aktivna vloga univerz v javni sferi. "Univerza je bila zagotovo premalo aktivna, premalo glasna in premalo jasna. A kot oseba v političnem organu menim, da tukaj tudi politika več ne pomaga. Dokler vrh politike izdatno pripomore k temu, da sesuvamo temeljne vrednosti v družbi, potem ne smemo biti presenečni, ko se ljudje tega tudi načijo - ljudje se namreč lažje naučijo slabega kot dobrega," je opozoril.

Poleg tega pa je poudaril, da so družbene vrednote, kot so zavračanje laži in spoštovanje argumentov, izgubile svojo težo, kar odpira vrata za prevlado napačnih smeri. "To je fenomen 'kuhane žabe'. Počasi se stvari spreminjajo na slabo, mi ves čas trdimo da bo boljše, a se bomo v nekem trenutku zbudili v nov svet. To se nam je v preteklosti že večkrat zgodilo," je posvaril.

Kaj lahko akademska skupnost sploh še stori ?

Univerze imajo po Prebiličevem mnenju odgovornost, da zaščitijo ne le znanje in inovacije, temveč tudi temeljne vrednote družbe. Pomembno je, da si izobraževalne ustanove prizadevajo za vrnitev vsebin, ki spodbujajo kritično mišljenje, etičnost in sodelovanje. "Smer, v katero trenutno drsimo, je izrazito napačna. Glede tega bo potrebno nekaj storiti, saj se nam v nasprotnem primeru zelo slabo piše," je sklenil.