Evropska komisija je predstavila ambiciozen sveženj zakonodajnih predlogov za posodobitev pravil EU o varnosti v cestnem prometu in registraciji vozil, ki naj bi prinesel varnejše ceste, zmanjšano onesnaženost zraka in učinkovitejšo digitalno upravljanje vozil v celotni Uniji.
Nova pravila so oblikovana kot odgovor na naraščajočo prisotnost električnih vozil, tehnološki napredek in potrebo po večji zaščiti državljanov pred prevarami, kot je manipulacija s števci kilometrov. Predlogi vključujejo redne tehnične preglede električnih vozil in sistemov za pomoč vozniku, izboljšane teste emisij za zaznavanje visoko onesnažujočih vozil ter digitalizacijo dokumentov in postopkov.
Varnost in trajnost v ospredju
Komisija želi z revizijo treh ključnih direktiv – o tehničnih pregledih, registraciji vozil in cestnih pregledih gospodarskih vozil – okrepiti nadzor nad starajočim se in potencialno nevarnim voznim parkom v EU. Vozila, starejša od desetih let, bodo podvržena letnim tehničnim pregledom, vključno z novimi metodami testiranja programske opreme varnostnih sistemov.
Prav tako naj bi nova pravila uvedla bolj natančne emisijske teste za zaznavanje ultrafinih delcev in dušikovih oksidov (NOx), s čimer bi naslovili nesorazmeren vpliv manjšine visoko onesnažujočih vozil na okolje. Posledično bodo morali lastniki starejših dizelskih vozil, ki imajo težave z DPF filtri ali so jih celo odstranili, najprej poskrbeti za ustrezna popravila, če želijo, da njihovo vozilo uspešno prestane tehnični pregled in se vrne na ceste.
Kot je za Žurnal24 opozoril Peter Caserman, serviser izpušnih sistemov, v praksi pogosto prihaja do odstranitve DPF filtrov in drugih komponent, kot so EGR ventili. "Na veliko vozilih, za katera se bo na tehničnem pregledu pokazalo, da nimajo pravilno delujočega DPF filtra, bomo zelo verjetno morali najprej veliko vložiti v popravilo, da bomo nanje sploh lahko vgradili novi DPF filter," pojasnjuje Caserman.
Ob tem dodaja, da utegne nova zakonodaja razkriti tudi širšo socialno dimenzijo problema: številni starejši dizelski avtomobili, od katerih so pogosto odvisni ljudje z nižjimi prihodki, po tehnični plati novega filtra sploh ne bi več zdržali. "Morda se bomo zato soočali tudi s socialnimi problemi, saj bomo veliko avtomobilov, od katerih so danes odvisni ljudje z nizkimi dohodki, morali odpisati in jih dati v razgradnjo. Velik odstotek vozil, ki imajo zdaj odstranjene DPF filtre, bo dejansko izločenih iz prometa, saj jih ne bo več mogoče popraviti,'' je dodal za omenjen medij.
Digitalna preobrazba in boj proti goljufijam
Ena ključnih novosti je uvedba digitalnih potrdil o registraciji vozil in tehničnih pregledih, ki bodo omogočila enostavnejši prenos informacij med državami članicami. Poleg tega bodo vsa vozila imela zapisane odčitke števcev kilometrov v nacionalnih bazah podatkov, kar bo omogočilo boljši nadzor in preprečevanje goljufij, so prepričani v Komisiji.
Zaradi vse večje mobilnosti evropskih državljanov bodo potrdila o tehničnih pregledih, opravljena v eni državi članici, veljala tudi v drugih – najmanj za šest mesecev.
Z ukrepi bi rešili 7000 življenj
Po ocenah Evropske komisije naj bi novi ukrepi med letoma 2026 in 2050 rešili približno 7000 življenj ter preprečili do 65.000 hudih poškodb. Hkrati naj bi prispevali k znatnemu izboljšanju kakovosti zraka v mestih in zmanjšali administrativna bremena za voznike ter pristojne organe.
Komisar za trajnostni promet in turizem Apostolos Tzitzikostas je ob predstavitvi poudaril: »EU je trdno zavezana k zmanjšanju števila smrtnih žrtev in hudih poškodb v prometu za 50 % do leta 2030. Današnja pobuda pomeni pomemben korak naprej k varnejšim cestam, čistejšemu zraku in lažjemu življenju državljanov.«
Naslednji koraki
Predlog Komisije so že potrdili v Evropskem parlamentu, sedaj sledi še obravnava Sveta. Po sprejetju zakonodaje bo Komisija pripravila še izvedbene akte, potrebne za poenotenje in učinkovito uveljavitev novih pravil po vsej EU.