V luči nedavnih tragičnih prometnih nesreč Javna agencija RS za varnost prometa (AVP) ponovno opozarja na ključen pomen uporabe varnostnega pasu. Čeprav njegova zaščitna vloga ni več vprašljiva, številni vozniki in potniki tega še vedno ne upoštevajo. Statistika je zaskrbljujoča, saj kar polovica letos umrlih v osebnih vozilih ni bila pripeta.

Zaskrbljujoča statistika smrtnih prometnih nesreč

V AVP poudarjajo, da je varnostni pas osnovni element pasivne varnosti, ki znatno zmanjša tveganje za hude poškodbe ali smrt - pri sprednjih sedežih do 60 %, pri zadnjih do 44 %. Kljub temu pa policija beleži skoraj 15.000 kršitev zaradi neuporabe pasu.

Čeprav je njihova učinkovitost znanstveno dokazana in potrjena, pa so opozorili, da koristnosti rabe varnostnega pasu še vedno niso povsem ponotranjili vsi vozniki. To po njihovih navedbah kažejo nedavne nesreče s smrtnim izidom. Kar polovica letos umrlih voznikov in potnikov v osebnih vozilih ni bilo pripetih. Po podatkih policije je letos v prometnih nesrečah umrlo 15 voznikov osebnih avtomobilov, en voznik tovornega vozila in 12 potnikov, od tega devet voznikov ter pet potnikov ni uporabljalo varnostnega pasu, so navedli.

Veste, kako pravilno namestiti varnostni pas?

Za pravilno rabo varnostnega pasu je po njihovih navedbah ključno, da zgornja linija pasu poteka po namišljeni liniji med vratom in ramenom ter do zaponke ob boku, pri čemer mora biti začetek vrhnjega dela pasu čim bliže ramenu, kar se da v večini modelov vozil prilagoditi. Spodnja linija pasu pa mora potekati tesno od kolka do kolka, in ne po trebuhu.

Pas naj se tesno prilega telesu in ne sme biti pomečkan ali celo zavit, so poudarili. Tako vozniki kot tudi sopotniki pa morajo sedeti s hrbtom, trdno poravnanim z naslonjalom. Sodobni sedeži naj bi sicer preprečevali zdrs pod pasom ob trku, ampak v AVP kljub temu odsvetujejo preveč zleknjen položaj za volanom, ki je tudi neprimeren za učinkovito in varno vožnjo, so opomnili. Opozorili so, da je pomembno upoštevati tudi, da je vrh naslona za glavo med vrhom ušesa in vrhom glave.

Varnostni pas aktivno pomaga razpršiti kinetično energijo ob trku po najbolj čvrstih delih telesa, hkrati pa prepreči udarce telesa in glave ob trde dele karoserije in pomaga zadržati telo v sedežu ob trku. S tem tudi prepreči smrtno nevarno katapultiranje iz avtomobila, so pojasnili. Dodali so, da pas vozniku tudi pri nenadnih manevrih pomaga zadržati telo v sedežu, da lahko bolj učinkovito upravlja vozilo.

Varnostni pas ni zastarel kos opreme

Pomembno je vedeti tudi, da zračne blazine same po sebi ne zadoščajo, saj delujejo učinkovito le v kombinaciji s pravilno pripetim pasom.

V AVP poudarjajo še, da varnostni pas ni zastarel kos opreme, temveč sodoben, visoko učinkovit varnostni sistem. Zato pozivajo: vedno in povsod se pripnite. Pripnite tudi otroke v ustrezne otroške sedeže in k dosledni uporabi spodbudite še druge. Varnost se začne z zaponko.

Več novic tudi na slo24.si.