Tretjina odraslih uporabnikov interneta v Sloveniji sledi spletnim vplivnežem, ki izvajajo promocijske aktivnosti, kaže raziskava Centra za družboslovno informatiko (CDI) ljubljanske Fakultete za družbene vede. Največ vprašanih vplivneže spremlja na tedenski ravni, virtualne vplivneže pa spremlja manj kot odstotek uporabnikov.
Visoka prepoznavnost spletnih vplivnežev
Skoraj vsi slovenski uporabniki interneta, ki so sodelovali v raziskavi (93 odstotkov), so že slišali za spletne vplivneže, ki sodelujejo pri promociji izdelkov in storitev.
Takšne vplivneže spremlja ali jih redno sledi 31 odstotkov vprašanih. Največ jih vplivneže spremlja tedensko (38 odstotkov), četrtina mesečno (24 odstotkov), skoraj petina vsak dan (18 odstotkov), dobra desetina manj kot enkrat mesečno (11 odstotkov), slaba desetina (9 odstotkov) pa večkrat na dan.
Instagram ostaja glavna platforma
Slovenski uporabniki interneta spletne vplivneže, ki izvajajo promocijske aktivnosti, najpogosteje spremljajo na družbenem omrežju Instagram. Tam jih polovica sledilcev spremlja vsaj tedensko.
Sledijo YouTube (36 odstotkov), Facebook (30 odstotkov) in TikTok (23 odstotkov).
Razumevanje vplivnežev je le srednje dobro
Kljub visoki prepoznavnosti raziskovalci ugotavljajo, da je razumevanje delovanja vplivnežev, njihovega vpliva na sledilce ter vsebin, ki jih ustvarjajo, le srednje dobro.
Sodelujoči v raziskavi spletne vplivneže najpogosteje povezujejo z oglaševanjem, promocijo in denarjem. Bistveno pogosteje jim pripisujejo negativne lastnosti, kot sta zavajanje in samovšečnost, kot pozitivne, denimo popularnost in samozavest.
Po drugi strani imajo anketiranci precej bolj pozitivno mnenje o vplivnežih, ki jim sami sledijo.
Vpliv na nakupne odločitve je kompleksen
Vplivneži, ki jim anketiranci sledijo ali jih redno spremljajo, vplivajo tudi na njihovo nakupno vedenje. Ta vpliv je po navedbah raziskovalcev zelo kompleksen in ga ni mogoče posploševati na vse posameznike ali vplivneže.
Med 20 najpogosteje navedenimi vplivneži so izključno slovenski ustvarjalci. V celotnem vzorcu pa sicer prevladujejo tuji vplivneži (54 odstotkov) v primerjavi s slovenskimi (46 odstotkov).
Virtualni vplivneži ostajajo obrobni
V Sloveniji so precej manj poznani virtualni vplivneži, ki niso resnične osebe, temveč digitalno ustvarjeni liki.
Zanje je slišala slaba polovica vprašanih (45 odstotkov), vendar večina teh slabo pozna njihovo delovanje, vpliv na sledilce in vsebine, ki jih objavljajo. Le četrtina vprašanih je slišala za konkretnega virtualnega vplivneža.
Virtualne vplivneže spremlja manj kot odstotek odraslih slovenskih uporabnikov interneta, natančneje 0,6 odstotka. Med njimi jih največ (72 odstotkov) tovrstne vplivneže spremlja mesečno. Vsi navedeni virtualni vplivneži so bili tuji.
Raziskavo so izvedli maja letos, v njej pa je sodelovalo 1262 odraslih uporabnikov interneta v Sloveniji.
