Mednarodni inštitut za potrošniške raziskave je ugotovil, da večina največjih slovenskih bank in hranilnic potrošnikom posreduje "napačne ali zavajajoče informacije" glede osnovnega plačilnega računa, pri nekaterih pa so celo zaznali primere, ko je bilo njegovo odprtje onemogočeno. Zaradi tega so na inštitutu pozvali Banko Slovenije, naj preveri, kako banke izpolnjujejo svoje obveznosti na tem področju.

Veste, kaj je osnovni plačilni račun?

Osnovni plačilni račun je oblika bančnega računa za fizične osebe, katerega namen je vsem zagotoviti finančno vključenost in dostop do osebnega računa. Namenjen je vsakemu brez plačilnega računa, ki zakonito prebiva v EU, ne glede na socialni ali zaposlitveni status, tudi potrošnikom brez stalnega naslova in prosilcem za azil. Tako je zapisano v zakonu o plačilnih storitvah, storitvah izdajanja elektronskega denarja in plačilnih sistemih.

A kot so sporočili iz Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS), ugotovitve Mednarodnega inštituta za potrošniške raziskave kažejo na sistemske nepravilnosti in pomanjkljivo poznavanje osnovnega namena osnovnega plačilnega računa med bančnimi uslužbenci. To resno ogroža pravico potrošnikov do dostopa do osnovnih finančnih storitev, so opozorili.

Korektni so bili le v eni banki

V sklopu preverjanja so ocenjevalci septembra obiskali osem največjih bank in hranilnic v Ljubljani. Le ena od njih je podala popolne informacije in dejansko omogočila oddajo vloge za odprtje osnovnega plačilnega računa. V drugih so bile informacije "napačne, nepopolne ali zavajajoče", nekateri uslužbenci pa so celo trdili, "da osnovni plačilni račun sploh ne obstaja" ali da je "namenjen izključno tujcem, brezposelnim ali prejemnikom socialne pomoči".

Odnos ponekod šokanten

V več bankah so potrošniki ob povpraševanju o osnovnem plačilnem računu deležni neprimernega odnosa in neustrezne obravnave, kar dodatno zmanjšuje njihovo zaupanje v bančni sistem, so zapisali v ZPS.

Najbolj šokanten je bil po njihovih navedbah odgovor v NLB, kjer zaposlena ni imela prav veliko veselja pri ukvarjanju z njimi, bila je nezainteresirana in skorajda neprijazna. Na vprašanje o osnovnem plačilnem računu so dobili kratek odgovor: "Tega pri nas nimamo."

Skoraj vse banke dobile oceno nezadovoljivo

Ocenjevalci so oceno dobro dali le banki Intesa Sanpaolo, ki je bila tudi edina banka, kjer jim je uspelo priti do možnosti oddaje vloge za odprtje osnovnega plačilnega računa. Oceno povprečno je prejela Gorenjska banka, kjer jim je uslužbenec vsaj omenil, da bi morali oddati vlogo, čeprav ni bil prepričan, da bi bila odobrena. Vse preostale banke pa so si prislužile oceno nezadovoljivo, piše na spletni strani Mednarodnega inštituta za potrošniške raziskave.

ZPS meni, da ima Banka Slovenije ključno vlogo pri uresničevanju cilja finančne vključenosti. Pozvali so jo, naj izvede nadzor nad izvajalci plačilnih storitev, preveri spoštovanje zakonskih obveznosti glede osnovnega plačilnega računa ter zahteva tako odpravo nepravilnosti kot tudi dodatno izobraževanje bančnih zaposlenih.