Pred kratkim smo poročali o dogodku, ki se je pripetil nekaterim strankam na petrolovih bencinskih servisih. Enemu izmed strank je črpalka namreč dvignila tlak, ki je svojo nejevoljo delil s prijatelji in drugimi uporabniki Facebooka. Zapisal, da je v prazni rezervoar svojega avta natankal skoraj 103 litre dizla, le tri tedne pred tem pa je v prazen rezervoar istega avta lahko natankal le 98 litrov.

V komentarjih pod njegovo objavo so se oglasili tudi drugi, ki se jim je zgodilo podobno: “Podobno izkušnjo imam s Petrolovo črpalko na Mostu na Soči…v kanto za 20 l je pokazalo, da sem natankal 25 l goriva”.

“Meni pa je uganka zakaj je vedno, ko točim nafto v 20 l kanto, vedno naročeno 21,5 l. Na Petrolu v Zasavju,” je zapisala druga uporabnica.

Petrol: Izmerjene količine natočenega goriva so prave in točne

Na podlagi zgoraj opisanega smo se obrnili na Petrol in jih zaprosili za pojasnilo. Kot so sporočili, zagotavljajo, da so količine natočenega goriva prave in točne: “To so pokazali tudi številni praktični testi in meritve količine goriv. Količina goriva, ki ga pod določenimi pogoji lahko natočimo v vozilo, se lahko od deklarirane prostornine rezervoarja razlikuje tudi za 20 odstotkov.”

V nadaljevanju so še pojasnili, da je glede razlik, ki naj bi nastajale pri točenju v plastično ali drugo embalažo, treba upoštevati, da to niso merilne posode, kjer bi na osnovi deklarirane prostornine ali merilne skale na njih (če obstaja) vrednotili točnost natočene količine. Primerjava nazivnih prostornih posod in dejansko natočene količine preko uradno umerjenega števca na točilnem mestu seveda ne zdrži argumentirane primerjave.

Količina izmerjena preko merilnega števca na točilnem mestu je nesporno daleč bolj natančen in kredibilen podatek o iztočeni količini. “Če torej v posodo nazivne prostornine 10 litrov natočimo več kot 10 litrov goriva, to pomeni, da je dejanska prostornina te posode ustrezno večja. To je dejstvo, zato namigovanja, da bi v tovrstnih primerih šlo za oškodovanje strank pri količini goriva, kategorično zavračamo,” so še sporočili.

Zakaj in pod kakšnimi pogoji prihaja do razlike v količini natočenega goriva?

Med drugim je Petrol na spletni strani objavil tudi obrazložitev, kaj je razlog, da lahko v svoje vozilo ob enakem izhodiščnem stanju natočimo različno količino goriva.

Kot so zapisali, je rezervoar pod določenimi pogoji ter ob povsem enakem izhodiščnem stanju mogoče natočiti sorazmerno dokaj različne količine goriva. Ob “deaktiviranju” posebnega tlačnega ventila, ki ureja odzračevanje rezervoarja, je v tega mogoče natočiti tudi občutno večjo količino goriva, kot jo deklarira proizvajalec vozila. “Razlog za to se skriva v konfiguraciji in izvedbi rezervoarskega sistema za gorivo na vozilu,” so še zapisali.

Odprti zračni ventil, Foto: Posnetek zaslona, Petrol.si

Zaprti zračni ventil, Foto: Posnetek zaslona, Petrol.si

Da lahko stranka nemoteno napolni svoj rezervoar, mora le-ta imeti ustrezno odzračevanje, saj je znotraj rezervoarja zrak, v natočenem gorivu pa nastajajo hlapi, ki se pomešajo z zrakom v rezervoarju. Novejši avti imajo vgrajen tlačni ventil, ki regulira izpuste v okolje. “Bolj, ko se pri točenju novega goriva bližamo stanju ‘polnega’ rezervoarja, bolj se povečuje tudi nasičenost zraka z naftnimi parami v rezervoarju. Posledica tega je povečan parni tlak. Ko ta doseže določeno vrednost, to zazna tlačni ventil, ki zapre odzračevalni vod. Del zraka, bogatega z naftnimi hlapi zato ostane ‘ukleščen’ v prostoru rezervoarja,” je še zapisano. To je tudi razlog, zakaj rezervoarja nikoli ne moremo napolniti do konca.

V primeru, da tlačni ventil deaktiviramo, pa lahko v rezervoar natočimo več goriva: “S preskusi je bilo že večkrat nesporno dokazano, da lahko na ta način natočimo tudi 20 odstotkov in več goriva, kot pri običajnem točenju oziroma kot je nazivni volumen rezervoarja po podatkih proizvajalca vozila”.

Posebni pogoji, ki tudi lahko vplivajo na količino natočenega goriva:

  • Izločanje zraka iz goriva: Točilni avtomati so opremljeni s posebnim izločevalcem (separatorjem) zraka, zato gorivo na polnilni pipi zraka ne vsebujeje, se pa pri točenju v rezervoar vozila del zraka iz okolice pomeša z gorivom. Zajet zrak zapolnjuje določen prostor, zato lahko v rezervoar natočimo manj goriva.
  • Hitrost točenja: S počasnejšim tankanjem se zrak hitreje in v večji meri izloča iz rezervoarja že skozi polnilno odprtino. Tlačni ventil se aktivira kasneje, v rezervoar pa lahko natočimo več goriva. Pri hitrem tankanju velja seveda nasprotno.
  • Temperatura goriva: Pri višjih temperaturah se prostornina goriva poveča, pri nižjih pa zmanjša. Goriva, ki je bolj ohlajeno, lahko v rezervoar natočimo več.