Na portalu Republike Slovenije Predlagam vladi se je letos poleti pojavil predlog, da bi v poletnem času prepovedali delo na avtocestah, predvsem zaradi ogrožanja zdravja ljudi ter zastojev, ki nastajajo. Prejel je kar velik odziv, med drugim pa se je nanj odzvalo tudi Ministrstvo za infrastrukturo.

"Z oviranjem prometa in zastoji se ogroža zdravje in življenja ljudi"

Konec letošnjega junija je uporabnik DaNamBoBolje na portalu Predlagam vladi predlagal prepoved dela na avtocestah v poletnem času. Kot razlog je navedel vročino, ki jo lahko pričakujemo tudi v obliki večtedenskih vročinskih valov. "Z oviranjem prometa in zastoji se ogroža zdravje in življenja ljudi. Kakršnokoli ogroženost zdravja in življenj je potrebno v osnovi preprečit in preprečit tudi njihovo ponovitev, če se ugotovi njen nastanek," je obrazložil pobudnik.

Predlog je prejel 27 glasov za in 26 proti, v komentarjih pa so se oglasili tudi drugi državljani. Nekateri so omenjali, da bi bilo bolj smiselno delati ponoči, saj takrat ni tako vroče. "Res, da upoštevanje vremena ne gre skupaj s planiranjem, ampak pozimi je problematika podobna," je zapisal eden izmed njih in dodal, da bi bilo ZVZD (Zakon o varnosti in zdravju pri delu) zgolj potrebno dopolniti z najvišjo temperaturo (morebiti v kombinaciji z relativno vlažnostjo in sočnim sevanjem) za dela zunaj

Ministrstvo odgovarja, da predlog ni smiseln

Na predlog se je odvzalo tudi Ministrstvo za infrastrukturo, ki je najprej opozorilo na starost avtocestnega omrežja v RS, katere posledica je nujno izvajanje vse več obnovitvenih del, da bi ohranili njegovo stanje. "K temu sodijo zaradi dosežene življenjske dobe posameznih elementov cest tudi vse zahtevnejše rekonstrukcije odsekov, s čimer se zagotovi daljšo trajnost izvedenih ukrepov in ustrezna posodobitev avtocestne infrastrukture," pojasnjujejo.

"K temu DARS vodijo usmeritve in pričakovanja Slovenskega državnega holdinaga, d. d., ki s spremljanjem kazalnika o vsakoletni dolžini obnovljenih smernih vozišč želi, da je ohranjen ustrezen nivo stanja avtocest in hitrih cest."

Nadaljujejo, da mora pri načrtovanju obnovitvenih del DARS upoštevati možnosti zagotavljanja ustrezne pretočnosti prometa v času gradnje, že pred leti pa je sprejel interna navodila, kjer so opredeljeni ukrepi za večjo pretočnost in prometno varnost. "Na podlagi teh navodil se pri rekonstrukcijah projektirajo ukrepi razširitev, s katerimi se zagotavlja dovolj asfaltnih površin na enem smernem vozišču, da je omogočeno promet voditi po dveh zoženih pasovih v vsako smer," zapisujejo. Tako zagotovijo, da se število prometnih pasov v sami zapori ceste ne zmanjša glede na število prometnih pasov pred zaporo.

Skrbno načrtovanje je ključno, da se ne povzroči več zastojev, kot je neizogibno

Kljub vsemu pa tega ni možno zagotoviti na vseh odsekih, zato ima DARS vzpostavljen sistem načrtovanja obnovitvenih del, kjer se upoštevajo različni vidiki. Glede na vrsto načrtovanih del in s tem povezano predvideno dolžino izvajanja del ter potrebno zaporo posameznih prometnih pasov na območju del, upoštevaje prostorske možnosti in prometnih obremenitev, se tako določi najbolj optimalen termin izvajanja del v posameznem obdobju leta na posameznem odseku AC oziroma HC, pojasnjujejo.

"Nadalje se v fazi priprave na pričetek del detajlno uskladi elaborat zapor cest, kjer se upošteva tudi organizacija gradbišča izvajalca in tehnologija izvajanja del. Pred samim pričetkom del, kakor tudi v fazi izvajanja del, so skrbno načrtovani konkretni datumi in tudi časovna obdobja znotraj dneva, v katerem se zapora ceste postavi, ali med izvajanjem del prestavi na drugo smerno vozišče. Pri postavitvi, prestavitvi in odstranitvi začasne prometne signalizacije je potrebna dodatna omejitev prometa, zato je skrbno načrtovanje ključno, da se ne povzroči več zastojev, kot je neizogibno."

Posledično obnovitvenih del vsebinsko zahtevnih rekonstrukcij ni mogoče izvesti le v terminih izven turistične sezone. Dodajajo, da je ponekod (npr. nekatere smeri ljubljanskega avtocestnega obroča) takrat celo bolj smiseln čas za delo, glede na prometne obremenitve. "Prometne obremenitve na AC omrežju so v različnih obdobjih na posameznih odsekih različne, zato splošna ugotovitev, da v nekem obdobju leta del ne bi izvajali, ni smiselna," odgovarjajo.

Na DARS-u pri izvajanju obnov sicer želijo z izvajanjem del na AC omrežju povzročiti čim manjše motnje prometa, kar pa lahko dosežejo le na način, da čas del prilagajajo specifičnim značilnostim določenega AC odseka, zato se, ko je to le mogoče, izogibajo izvajanju del v času večjih prometnih obremenitev. "Kljub vsej skrbnosti pri načrtovanju časovnih okvirov izvajanja obnovitvenih del pa je treba upoštevati tudi dejstvo, da so prometne obremenitve na AC omrežju zelo visoke, zato vsaka motnja v prometnem toku povzroči zastoje. Kot predhodno opisano, pa se z vsemi ostalimi ukrepi pri načrtovanju na DARS-u trudijo, da bi bili v teh primerih zastoji minimalni," svoj odgovor zaključuje ministrstvo.