V povprečju le približno desetina otrok iz romskih družin v jugovzhodnem delu države doseže osnovnošolsko izobrazbo, opozarja Zagovornik načela enakosti. V posebnem poročilu izpostavlja, da k temu pomembno prispeva dejstvo, da romski otroci pred začetkom šole večinoma niso vključeni v predšolske programe. Za izboljšanje stanja je pripravil 19 priporočil.

"Predšolska vzgoja namreč ni obvezna, romski starši pa vrtcem kot institucijam pogosto ne zaupajo in za varstvo najmlajših praviloma raje poskrbijo sami. Šola je zato pogosto okolje, v katerem se ne počutijo sprejete in spoštovane," pojasnjujejo pri Zagovorniku načela enakosti.

Starši pogosto nimajo podpore

Raziskave kažejo, da nekateri romski starši otroke zavestno ščitijo pred težavami v šoli, zato jih ne spodbujajo k rednemu obiskovanju. Poleg tega starši pogosto premalo vedo o poteku izobraževanja in ne prepoznavajo pomena izobrazbe za izboljšanje življenjskih razmer. Tisti, ki želijo, da bi bil njihov otrok uspešen v šoli, pogosto nimajo ustreznih znanj, izkušenj ali možnosti za kakovostno podporo. Na učne zmožnosti romskih otrok negativno vplivajo tudi življenjski pogoji, v katerih živijo.

Potrebni podatki in ukrepi

"Stanje na področju vzgoje in izobraževanja romskih otrok se ne izboljšuje tudi zato, ker država ne meri učinkovitosti svojih ukrepov. Ključno je vedeti, kateri ukrepi delujejo, kateri pa ne. Med našimi priporočili pristojnim organom je zato tudi, naj čim prej začnejo zbirati in analizirati podatke o učnem napredku te skupine otrok," poudarja zagovornik Miha Lobnik.

Poročilo med drugim predlaga večji poudarek na učenju slovenščine, ki naj bo romskim otrokom na voljo brezplačno že pred vstopom v osnovno šolo. Prav tako priporočajo večjo vključenost romskih otrok v vrtce, tudi izven romskih naselij, in okrepitev vloge romskih pomočnikov, ki se izkazujejo za učinkovite in priljubljene. Svetu romske skupnosti svetujejo aktivno sodelovanje pri ozaveščanju o pomenu izobraževanja.

Strpnost in varnost

Lobnik opozarja, da je strpnost do Romov v Sloveniji od leta 2020 upadla in da je najnižja prav v jugovzhodnem delu države, kjer romski otroci že zdaj največ težav pri pridobivanju izobrazbe. "Strpnost do manjšine je povezana tudi z občutkom varnosti večine. Izboljšanja stanja pri vzgoji in izobraževanju romskih otrok zato ni mogoče doseči brez zagotovitve varnosti za vse prebivalce, ki živijo z Romi," dodaja Lobnik, ki ob tem obžaluje nedavno tragično smrt žrtve nasilja v Novem mestu.