Tovorno letalo, ki je včeraj zasilno pristalo na brniškem letališču, je po poročanju portala N1 še vedno tam. Najprej je bilo predvideno, da bo odletelo ob 2. uri zjutraj, a se to ni zgodilo. Kot kažejo podatki Flight Radarja, je letalo pripravljeno na vzlet. Vzleti lahko po tem, ko nadzorniki agencije za civilno letalstvo ugotovijo, da je letalo zdaj tehnično brezhibno.

Kakšne težave je imelo letalo?

Še vedno ni uradno znano, kakšne težave je imelo letalo, niti kakšen tovor je prevažalo. Včeraj so po zasilnem pristanku na Brnik poslali preiskovalca Službe za preiskovanje letalskih, pomorskih in železniških nesreč in incidentov, ki je danes nadaljeval delo. V primeru incidentov se mora ta služba odzvati, ugotoviti, kaj se je zgodilo in zakaj, ter izdati priporočila, da se kaj takega ne bi ponovilo.

Trenutno še ne poteka preiskava nesreče, ampak predhodni postopek – saj se nesreča ni zgodila – v katerem bodo ugotovili, ali je treba odpreti preiskavo. Letalo je včeraj pregledal tudi nadzornik agencije za civilno letalstvo, ki je ugotovil tehnične pomanjkljivosti, zaradi katerih letalo še ni smelo vzleteti. Posadka je v prvi komunikaciji s slovensko kontrolo zračnega prometa razglasila nevarnost druge stopnje (PAN PAN) zaradi težav z generatorjem, je poročal The Aviation Herald. 

Letalo za zdaj ostaja na Brniku

Na brniškem letališču zasilno pristalo letalo, ki je bilo na poti v Izrael, nato mu je odpovedal sistem ADS-B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast), ki s pomočjo satelitske navigacije in senzorjev javlja položaj letala in druge podatke, ki so pomembni za kontrolo zračnega prometa. Ker ta sistem ni deloval, v kontroli nekaj časa niso dobivali podatkov o višini, na kateri je letalo. Takrat je posadka letala razglasila nevarnost prve stopnje (MAYDAY) in zaprosila za pristanek na brniškem letališču. Sistem ADS-B je nato znova začel delovati, še poroča Aviation Herald, specializiran za novice o letalstvu in incidentih.

O tehničnih težavah letala so slovenske kontrolorje sicer obvestili že iz sosednje avstrijske kontrole zračnega prometa. Nadzorniki agencije za civilno letalstvo so se včeraj odločili letalo prizemljiti, danes dopoldne pa so ga znova pregledali, da bi ugotovili, ali je tehnično brezhibno in ali lahko vzleti. Že včeraj so na Brnik prišli mehaniki, ki so jih poklicali iz letalske družbe, lastnice letala.

Ni znano, kaj je letalo prevažalo

Kot poroča omenjeni portal, še vedno javno ni znano, kaj je prevažalo tovorno letalo Airbus A300 družbe San Marino Executive Aviation, ki je bilo na poti iz Frankfurta v Tel Aviv. Včeraj so na Brnik napotili tudi inšpektorje finančne uprave (Furs), ki so pregledali tovor.

Za letala, ki načrtovano pristanejo v Sloveniji, imajo letališča podrobnejše podatke o tovoru. Ker je šlo za zasilni pristanek, pa teh niso imeli, zato so kontrolorji o tem povprašali posadko. Na posnetku (ko)pilot in kontrolor govorita v angleščini, kot vedno v letalski komunikaciji. Pilot pove, da so na letalu, v glavnem delu tovornega prostora, nevarne snovi, kontrolor pa ga vpraša, katere, saj da to želijo vedeti gasilci. Nato pilot našteje kode teh nevarnih snovi, in sicer 3L, 9L, 8L, 10L, 12FZ. Ob tem govori v “letalski abecedi”, kjer ima vsaka črka svojo besedo, ki se začne na to črko – da med komunikacijo ne bi prišlo do zmede ali napak. Črka L je tako “lima”, F je “foxtrot” in Z je “zulu”.

Kode, ki označujejo različne vrste nevarnih snovi, so pomembne za letališke gasilce zaradi načina gašenja, če se letalo vname. Na Kontroli zračnega prometa so za N1 povedali, da so kode posredovali pristojnim letališkim službam, ki so usposobljene za ustrezno ravnanje, pomena kod nevarnih snovi pa da ne poznajo.

Imeli so dovoljenje za prevoz teh snovi

Letalo je sicer imelo dovoljenje za prevoz nevarnega blaga – to so lahko baterije, vnetljive snovi in podobno. V skladu s protokoli so bile na Brniku aktivirane dežurne službe – v pripravljenosti so bili letališka gasilska enota in poklicni gasilci iz Kranja ter reševalci in urgentni zdravnik iz Zdravstvenega doma Kranj. Toda na srečo je letalo varno pristalo, nihče ni bil poškodovan, niti se letalo ni vnelo. Pred pristankom je letalo nekaj časa krožilo in porabljalo gorivo.

Direktor Gasilsko-reševalne službe (GRS) Kranj Tomaž Vilfan je za N1 povedal, da sporočene kode niso kazale na to, da bi bilo na letalu orožje, a tudi on odgovora na to, kaj točno je bilo na letalu, ni imel. “S seboj smo imeli vso opremo. Ker nevarne snovi nismo poznali, smo ravnali, kot da je najbolj nevarna,” je povedal in dodal, da jim podrobnosti ni uspelo pridobiti, saj je letalo vmes že varno pristalo.