Na Hrvaškem so pred časom odprli zanimivo razpravo - ali je, glede na digitalno dobo, drugačne vzorce komunikacije in oblikovanja sporočil učna ura 45 minut za mlajše generacije morda predolga. Če bi lahko kaj podobnega zaživelo tudi pri nas smo preverili na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje.

Zakaj šolska ura sploh traja 45 minut?

Trenutna dolžina učne ure se je uveljavila leta 1911, ko je pruski minister za kulturo August von Trott zu Solz skrajšal dotedanjo 60-minutno uro, saj so imeli učenci popoldne velike težave s koncentracijo. Da bi ohranili enako število učnih enot, so trajanje ene ure zmanjšali za 15 minut. Ta model pa se je sčasoma razširil in postal standard tudi na drugih ozemljih po Evropi, kar se je ohranilo do danes.  

Toda 45 minut nikakor ni univerzalni standard. V Avstriji učna ura traja praviloma 50 minut, drugod denimo v Franciji, Italiji, na Nizozemskem in v ZDA pa se dolžina giblje med 50, 60 in celo 90 minutami.

Vzgojno-izobraževalni zavodi so pri organizaciji pouka avtonomni

Kot so pojasnili na ministrstvu, lahko učitelj z vidika različnih didaktičnih pristopov motivacijo in zbranost za delo ohranja tako, da 45 minutno uro izvede na različne načine. "Ministrstvo ni izvedlo raziskave, ki bi se ukvarjala z optimalno dolžino učne ure v digitalni dobi ali učinkovitostjo 45-minutnega modela. Tovrstnih raziskav v našem prostoru ne poznamo. Prav tako ne izvajamo projektov, ki bi obravnavali krajše module podprte z digitalnimi vsebinami," so pojasnili.

Ob tem so dodali, da opažajo, da za namen projektnega dela (medpredmetnega povezovanja) ali več možnosti za pridobivanje novega znanja povezanega z utrjevanjem in bolj poglobljeno refleksijo ponekod blokovno povezujejo ure, vendar je to prepuščeno organizaciji dela na ravni šole in ni predpisano s sistemskimi usmeritvami.

Ponekod so učne ure še daljše

"Poznamo nekaj sistemov v drugih državah, ki imajo daljše učne ure kot je predpisana 45-minutna učna ura v Sloveniji, krajših pa nismo zabeležili. Ko se v mednarodnem prostoru pogovarjamo o številu ur za učence, se predmetniki preračunajo na 60 minutne ure, da smo lahko vsi primerljivi med seboj. V mednarodnem prostoru prav tako nismo zasledili, da bi sistemi skrajševali dolžino pedagoških ur," so zaključili na ministrstvu.