Za telekomunikacijske operaterje je bilo minulo leto v znamenju močno povečanega prometa, dodatnih obremenitev in tudi izpadov omrežja. Kako so se ponudniki prilagodili na večje potrebe uporabnikov ter kakšne storitve, ugodnosti in hitrosti ponujajo?

Slika je simbolična.

V lanskem in tudi letošnjem letu so se telekomunkacijski operaterji zaradi množičnega prehoda na šolanje in delo na daljavo soočali s številnimi izzivi. Povečan promet, dodatne obremenitve in tudi posamezni izpadi omrežja so zaznamovali zadnje mesece. Kako so se ponudniki prilagodili na večje potrebe uporabnikov ter kakšne storitve, ugodnosti in hitrosti ponujajo?

Telekom Slovenije z največjim optičnim omrežjem v državi

Z velikim porastom količin prometa se v tem obdobju soočajo pri Telekomu Slovenije, in sicer za približno dvakrat kot v obdobju pred tem. Kot so pojasnili za naš medij, se je pri tem močno spremenila tudi struktura prometa, tako da je bil promet izrazito povečan v dopoldanskem in ne več v večernem času.

“Velik porast prometa smo beležili tudi pri dostopu do globalnega interneta omrežij in pri IPTV, izrazit je bil porast storitve ogled nazaj in videa na zahtevo. Pri tem se je še dodatno zaradi izjemnega porasta video konferenc pokazal izredno velik pomen zmogljivosti omrežja v smeri od uporabnika proti omrežju,” so pojasnili.

Kot poudarjajo, imajo v Telekomu Slovenije vpeljan Sistem upravljanja neprekinjenega poslovanja, ki je certificiran po standardu ISO 22031, tako da so pripravljeni in usposobljeni za zagotavljanje ključnih storitev in procesov tudi v izrednih razmerah. “To je še posebej pomembno za zagotavljanje delovanja sektorjev kritične infrastrukture. Kljub izjemno povečanim obremenitvam, je naše omrežje vseskozi delovalo in še vedno deluje zanesljivo in brez večjih posebnosti, saj smo delo svojih strokovnjakov prilagodili tako, da tudi v teh izjemnih okoliščinah 24 ur na dan in vse dni v letu pozorno spremljajo delovanje vsakega elementa omrežja. Na vse spremembe se sproti odzivamo in prilagajamo kapacitete. Ob tem posebno pozornost namenjamo tudi kibernetski varnosti, ki je v tovrstnih okoliščinah izrednega pomena,” so še povedali.

Kljub izjemno povečanim obremenitvam, je naše omrežje vseskozi delovalo in še vedno deluje zanesljivo in brez večjih posebnosti, saj smo delo svojih strokovnjakov prilagodili tako, da tudi v teh izjemnih okoliščinah 24 ur na dan in vse dni v letu pozorno spremljajo delovanje vsakega elementa omrežja.

V obdobju epidemije so tako svojim uporabnikom ponudili več ugodnosti, med drugim so naročnikom podarili mobilni prenos podatkov, brezplačno nadgradili TV-programske sheme, povečali osnovne hitrosti interneta naročnikom na optičnem in OŠO omrežjih, in sicer na 100 Mbit/s v smeri do uporabnika. Podjetjem so zagotovili dodatne kapacitete, jim nadgradili obstoječe IKT-rešitve ter omogočili hitro implementacijo storitve videoidentifikacije in digitalnega podpisa, poskrbeli pa so tudi za posebne potrebe državnih institucij.

“V fiksnih naročniških paketih imajo naročniki Telekoma Slovenije danes višjo povprečno hitrost, kot so jo imeli pred razglašeno epidemijo, pri tem pa prehajajo predvsem na optično tehnologijo. Največjo rast števila naročnikov tako beležimo pri paketih s hitrostmi 300 Mbit/s, 350 Mbit/s in 600 Mbit/s v smeri do uporabnika,” še dodajajo.

V Telekomu Slovenije upravljajo z največjim optičnim omrežjem v državi, priklop nanj omogočajo že preko 370.000 gospodinjstvom, v letu 2020 so priklop omogočili preko 43.000 gospodinjstvom. Poleg tega so pomagali tudi s svojimi družbeno odgovornimi aktivnostmi in različnimi donacijami.

Telemach februarja s 600 tisoč uporabniki

Med pandemijo se je nadaljevala tudi rast podjetja Telemach, in sicer na vseh najpomembnejših področjih, torej omrežju, človeških veščinah in finančnih kazalnikih. Hkrati s tem je rastlo tudi število naročnikov in s tem njihov tržni delež.

“V drugi polovici lanskega leta nam je tako uspel prav poseben dosežek, saj smo postali največji ponudnik širokopasovnega interneta v Sloveniji, ta čas je naš tržni že 30,8 odstotka. Prav tako se nam je povečal delež pri plačljivih video vsebinah, kjer smo prav tako na 1. mestu med slovenskimi operaterji, še naprej pa ostajamo tudi najhitreje rastoči ponudnik mobilne telefonije. Tu smo februarja prav tako dosegli pomemben mejnik – 600.000 uporabnikov. Med pandemijo je pomembnost telekomunikacijskih operaterjev še bolj prišla do izraza – oziroma še vedno prihaja, ker krize še ni konec –, saj smo zagotavljali normalno delovanje družbe, in lahko rečemo, da je bilo naše poslovanje v tem zadnjem obdobju zelo uspešno. Potrditev tega je tudi certifikat mednarodnega podjetja Umlaut, Best in Test, za najboljše mobilno in fiksno omrežje po uporabniški izkušnji, ki smo ga dobili za drugo polovico leta 2019 in tudi za celotno 2020, torej za čas epidemije,” so pojasnili za naš medij.

Marca 2020, ko je prišlo do popolnega zaprtja in so se učenci začeli šolati na daljavo, številni zaposleni delati od doma, ljudje pa so se v veliki meri zadrževali doma in veliko opravkov opravili prek interneta, se je obremenjenost internetnih povezav povečala za kar 40 odstotkov, veliko obremenjenost pa so zaznavali skozi celoten dan, od jutra do večera, vse dni v tednu. V tem obdobju so beležili tudi 60-odstotno povečanje govornega prometa na mobilnem omrežju.

Ker je bila tudi po poletni sprostitvi ukrepov obremenjenost ves čas povečana, med drugim zaprtjem tako občutnega povečanja prometa niso beležili, je bil pa skok še vedno visok. Predvsem na internetnem delu, saj je bilo povečanje 30-odstotno, medtem ko se je govorni promet na mobilnem delu povečal za 20 odstotkov,

Če vzamemo srednje vrednosti, je bilo pri Telemachu lansko povečanje prometa sledeče:

– Fiksni del omrežja podatkovni promet: 50 %

– Mobilni del omrežja podatkovni promet: 30 %

– Mobilni del omrežja govorni promet: 10 %

– SMS: 10 % in MMS: 40 %

Za naročnike vseskozi pripravljajo različne akcije, so pa lani spet nadgradili tako mobilne kot fiksne pakete. “V fiksnih paketih EON smo tako povišali hitrosti interneta, ki sedaj znašajo do 150 Mbps v najmanjšem paketu, pa kar do 600/60 Mbps v največjem. Poleg tega vseskozi bogatimo programsko shemo, povečujemo število programov v visoki ločljivosti, tako da jih je v največjem paketu, Premium, že več kot 110, naročnikom pa je brez doplačila na voljo tudi izjemno bogat Video klub. Naročniki največjega paketa imajo dostop do več kot 18.000 vsebin,” so pojasnili za naš medij.

Njihovo omrežje nove generacije, GIGA omrežje, ki pokriva več kot 350.000 gospodinjstev, sicer skoraj v celoti zagotavlja dostop do interneta s hitrostmi do 1 Gbps, v prihodnje pa se bodo med drugim osredotočili tudi na tehnologijo DOCSIS 3.1 ter XGSPON, ki bo uporabnikom omogočala hitrosti kar do 10 Gbps.

Večjih izpadov internetnega omrežja v zadnjem obdobju niso beležili, kljub temu, da so bile obremenitve visoke.

Pri T-2 so se na obremenitve pripravili

Kot so pojasnili v družbi T-2 svojim uporabnikom tudi v času zdravstvene epidemije zagotavljajo varne, zanesljive in tehnološko napredne telekomunikacijske storitve, kot so dostop do interneta, mobilne govorne in podatkovne storitve ter storitve internetne televizije in telefonije. “Povečane obremenitve omrežja iz tega naslova smo skladno s potrebami reševali z nadgradnjami hrbteničnih in dostopovnih omrežij do naših uporabnikov, ki jih tudi sicer izvajamo skozi vse leto. Izkušnje, ki smo jih pridobili pri spomladanskem povečanju prometa, smo upoštevali tudi pri nadgradnjah omrežja in se preko poletja ustrezno pripravili na morebitne večje obremenitve omrežja v jesenskem času,” so pojasnili.

IP promet se je v primerjavi z običajnim občutno povečal. Tako so že v marcu 2020, ko se je začelo delo in šolanje na daljavo, v smeri iz tujine proti T-2 omrežju beležili skokovito rast, in sicer na 140 % običajnega prometa. Ravno tako se je povečal promet med slovenskimi telekomunikacijskimi operaterji, in to za 65 %. Po začetnem povečanju so promet in prometni tokovi z manjšimi sezonskimi nihanji ostali konstantni vse do danes. Ob tem opažajo, da se povečuje delež paketov z višjimi hitrostmi interneta.

Že v marcu 2020, ko se je začelo delo in šolanje na daljavo, smo v smeri iz tujine proti T-2 omrežju beležili skokovito rast, in sicer na 140 % običajnega prometa. Ravno tako se je povečal promet med slovenskimi telekomunikacijskimi operaterji, in to za 65 %.

“Vsem naročnikom Oranžnih paketov smo brezplačno dvignili hitrost interneta v paketu. Oranžni diamant je tako paket z najvišjo hitrostjo interneta v Sloveniji, kar velja tako za dohodne kot tudi odhodne hitrosti,” so še dodali.

Kljub obremenitvam število izpadov omrežja ne odstopa od povprečja zadnjih let, saj izpadi niso toliko pogojeni z obremenitvijo omrežja. “Omrežje je nadzorovano in stabilno deluje brez večjih izpadov. Večina izpadov omrežja nastane zaradi prekinitve povezav, odpovedi strojne opreme ali prekinitve/izpada električnega napajanja. V zadnjih mesecih smo zaznali povečanje nevarnosti kibernetskih napadov, tako na rezidenčne kot tudi na poslovne uporabnike,” še pojasnjujejo v družbi T-2.

A1: Več težav z nenadnim zaprtjem poslovalnic

Večje težave kot z obremenitvami omrežja so v družbi A1 Slovenija imeli z nenadnim zaprtjem vseh poslovalnic po Sloveniji. “Tako so uporabniki čez noč ostali brez možnosti obiska prodajnega mesta, kjer so jim običajno svetovalci pomagali pri izbiri paketov, storitev in telefonov. Priložnost pa smo izkoristili in predstavili nov prodajni kanal – A1 Liveshop. Gre za fizično prodajalno, ki v virtualnem okolju z osebnim pristopom ponuja enakovredne storitve kot običajna poslovalnica. Nov prodajni kanal je v manj kot mesecu dni hitro zaživel, temu je sledil tudi dober odziv uporabnikov,” so pojasnili.

V A1 Slovenija že leta opažajo stabilno rast prometa iz meseca v mesec, pri čemer je na podatkovnem prometu rast večja kot pri glasovnem prometu. V zadnjem letu dni zaradi povečanega obsega dela in šolanja na daljavo zaznavajo izjemno povečanje uporabe komunikacijskih storitev. V povprečju se je prenos podatkov v zadnjih mesecih povečal za 30 odstokov, količina klicev pa celo do 40 odstotkov.

Uporabniki so čez noč ostali brez možnosti obiska prodajnega mesta, kjer so jim običajno svetovalci pomagali pri izbiri paketov, storitev in telefonov.

V času epidemije so se približali uporabnikom na vseh področjih. Tako so odklenili programske sheme in uporabnikom omogočili gledanje več TV programov, povišali hitrosti prenosa podatkov na mobilnem in fiksnem internetu, ponudili rešitve za lažje in nemoteno delo iz domače pisarne. V sklopu spletne Nakupovalnice so izbrali najboljše produkte za delo in šolanje od doma, od miške, tipkovnice pa do prenosnih računalnikov in računalniških zaslonov. Obenem pa so v lanskem letu podarili brezplačne modeme s SIM karticami in tako omogočili dostop do interneta 1000 družinam.

“Preventivne aktivnosti lansko pomlad so poskrbele, da je omrežje delovalo brez večjih težav. Tako smo lani spomladi smo opravili večje širitve zmogljivosti omrežja, ko smo povečali kapacitete za domači in mednarodni promet ter razširili transportno omrežje. Hkrati pa nenehno širimo zmogljivosti v transportnem omrežju na mobilnem in fiksnem omrežju. Večjih izpadov omrežja času trajanja epidemije nismo zaznali, vse storitve so delovale praktično nemoteno po celi Sloveniji,” še pojasnjujejo