Slovenija

DNEVNA: Slovenski vozniki se še vedno neradi umikajo motoristom

Damjan Veršič, 28.04.21 ob 04:00

FOTO: Povsem drugače je v sosednji Italiji, kjer sicer na cesti vlada kaos, vendar vozniki osebnih vozil spoštujejo motoriste in z njimi ne tekmujejo, nam je povedal Albert Potočnik, podpredsednik Moto kluba Slovenske gorice.

DNEVNA: Slovenski vozniki se še vedno neradi umikajo motoristom

Pogosto se vozniki čez vikend in v prostem času prelevijo v motoriste ter si tako privoščijo užitke ob »vetru v laseh«. Kot navaja Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, tuje raziskave ugotavljajo, da je motiv vožnje pri motoristih pogosto zelo drugačen kot pri voznikih osebnih avtomobilov: preživljanje prostega časa, druženje, turistični ogledi, tudi preizkušanje lastnih sposobnosti in užitki v tveganju. Zato je ogroženost motoristov veliko večja in spadajo med ranljivejše skupine udeležencev, saj so zaradi značilnosti motorja veliko slabše vidni in opazni, pogosto vozijo prehitro, drugi vozniki jih pogosto spregledajo ali jim odvzamejo prednost.

Slovenski vozniki se še vedno neradi umaknejo motoristom, povsem drugače je v Italiji

Albert Potočnik, podpredsednik Moto kluba Slovenske gorice, sicer sam dolgoletni motorist s 33-letnimi izkušnjami na motorju, nam je povedal, da velja nepisano pravilo, da naj bi se vozniki osebnih vozil, potem ko v svojem ogledalu opazijo motorista, umaknili nekoliko v desno in na ta način vozniku motorja omogočili varno prehitevanje. “Opažam, da slovenski vozniki to še vedno neradi naredijo, čeprav se v zadnjih letih stanje nekoliko izboljšuje, tako da se očitno pozna, da je na cestah prisotnih vedno več motoristov. Dobre izkušnje pa imam iz Italije, kjer se vozniki, še preden jih motoristi dohitimo, že začnejo umikati, podobno je tudi v Grčiji.”

Najlepše se je z motorjem voziti po Italiji, kjer je – kot je znano – na cesti največji kaos. Ker pa vse poteka zelo tekoče in vozniki spremljajo dogajanje, sem se tam na motorju počutil zelo varno. V bistvu gre za urejen kaos na cesti, kjer drugi vozniki načeloma ne ogrožajo motoristov.

“Najlepše se je z motorjem voziti po Italiji, kjer je – kot je znano – na cesti največji kaos. Ker pa vse poteka zelo tekoče in vozniki spremljajo dogajanje, sem se tam na motorju počutil zelo varno. V bistvu gre za urejen kaos na cesti, kjer drugi vozniki načeloma ne ogrožajo motoristov.”

Vozniki v Sloveniji  manj spremljajo dogajanje v prometu in so bolj tekmovalni

Potočnik še dodaja, da v Sloveniji v primerjavi z nekaterimi drugimi državami vozniki manj pozorno spremljajo dogajanje v prometu: “Pogosto prihaja do nesreč zaradi izsiljevanja prednosti iz križišča. Še bistveno slabše pa je v krožiščih, kjer marsikdo vozi po svoje. Kar pa zadeva tovornjakarje, pa je zadeva jasna. Velja pravilo močnejšega.”

Za Slovenijo, kjer so nekateri prepričani, da vožnja z motorjem še vedno velja za prestiž, in balkanske države, kjer sem bil veliko na motorju, lahko izpostavim še eno zadevo – tekmovalnost med vozniki motornih koles in vozniki osebnih avtomobilov. Povsem drugače je v Italiji, kjer vozniki drug drugega spoštujejo.

“Za Slovenijo, kjer so nekateri prepričani, da vožnja z motorjem še vedno velja za prestiž, in balkanske države, kjer sem bil veliko na motorju, lahko izpostavim še eno zadevo – tekmovalnost med vozniki motornih koles in vozniki osebnih avtomobilov. Povsem drugače je v Italiji, kjer vozniki drug drugega spoštujejo. Ni tekmovalnosti, tudi če kdo sedi v Ferrariju, se bo umaknil motoristu, čeprav njegov avto dosega višjo hitrost. Dobre izkušnje imam tudi iz Avstrije, kjer prav tako upoštevajo motoriste,” še dodaja naš sogovornik.

Še resnični zgodbi z motorja

“Pred leti, ko še ni bilo avtoceste čez Trojane, sva se z ženo Nado peljala po stari cesti in kar nekaj kilometrov vozila za Čehinjo, ki je s svojim avtom več kilometrov vozila točno po sredinski črti. Ni se premaknila ne levo in ne desno, prav tako se ni odzivala  na najine zvočne in svetlobne signale. Za njo se je nabrala kolona, v kateri smo se premikali le 40 kilometrov na uro. Videti je bilo, kot da to počne zanalašč.”

“Mlajši fantje v cliu so mi na eni od cest na območju Svete Trojice vzeli prednost in hoteli dirkati z menoj. Jaz na to, kot motorist s 33-letnimi izkušnjami, nisem pristal in sem se povsem normalno vozil za njimi. Kmalu smo se pripeljali do naselja Radehova, kjer sem upočasnil, oni pa so nadaljevali s hitro vožnjo in kmalu naleteli na radar. Fantje so dobili kazen zaradi krepko prekoračene hitrosti v naselju, jaz pa sem se zapeljal mimo in jim samo pomahal.”

Albert Potočnik

Ob koncu ne bo odveč nekaj nasvetov Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa za večjo varnost motoristov

– pred vsako vožnjo preverite brezhibnost motorja ter pnevmatik:
– nikoli ne vozite pod vplivom alkohola ali drugih drog;
– vedno uporabljajte zaščitno čelado in ostalo opremo kot so ščitniki, jakna, rokavice (tudi pri vožnji z mopedom ali kolesom s pomožnim motorjem do 25 km/h);
– ne vozite prehitro, saj hitrost povečuje verjetnost padca, podaljšuje zavorno pot, ostale voznike pa presenetite;
– vedno vozite s prižganimi lučmi ter si nadenite odsevni telovnik, da boste bolje vidni in prej opazni, saj je vidnost ključni element varnosti v prometu;
– posebej bodite pozorni na vozila, ki zavijajo, da vas ne spregledajo, ter na tovorna vozila, da se jim ne zapeljete v mrtvi kot;
– pri zavijanju in vožnji skozi ovinke bodite pozorni na to, da s celotnim telesom ne prečkate vmesne črte (polovice vozišča);
– raje kot sami se odpravite v družbi večih motoristov, da boste bolje opazni, ter da skrbite drug za drugega, nikakor pa ne tekmujte med seboj;
– bodite pozorni na razne neravnine, pesek, ali mokro spolzko cestišče in absolutno znižajte hitrost;
– preizkušanje motorja, polaganja ovinkov, ter lastnih sposobnosti izvajajte raje na kakšnem varnem poligonu, nikakor pa ne na cesti, kjer so situacije težko predvidljive.

V večini primerov se motoristi v nesrečah poškodujejo lažje

Kar zadeva poškodbe, se motoristi v večini primerov v nesrečah poškodujejo lažje. Po besedah vodje urgentnega kirurškega bloka v UKC Ljubljana Uroša Tominca gre za udarnine, udarce v glavo, pretrese možganov in udarce v prsni koš. Zelo hude poškodbe pa spremenijo življenje poškodovanca in njegovih bližnjih, je dodal.