V zadnjem obdobju je zaradi milijonskih investicijskih del na železniški infrastrukturo po celotni Sloveniji vse več težav z zamudami vlakov. Povprečni čas potovanja z vlakom med dvema največjima mestoma v državi – Ljubljano in Mariborom, traja približno dve uri. Če upoštevamo predvidene zamude, bi z vlakom potrebovali skoraj trikrat več časa, kot pa če bi se na pot odpravili z avtomobilom ali drugo obliko prevozov. Tako verjetno ni nelogično sklepati, da se potniki raje odločajo za drugačne oblike prevozov, denimo s ponudniki prevozov na Prevozi.org. A pri Slovenskih železnicah nam ponudijo drugačne podatke. Ne le, da ne beležijo padec uporabnikov železniškega prometa, beležijo celo rast.
”Na Slovenskih železnicah na splošno beležimo trend rasti števila prepeljanih potnikov, z izredno prekinitvijo v letu 2020, ko smo kot vse evropske države beležili upad števila potnikov v javnem prometu zaradi ukrepov in omejitev v mobilnosti zoper pandemije covid-19. A od leta 2021 trend spet raste, največ na račun sproščenih ukrepov in zaradi številnih novih vlakov Slovenskih železnic in ugodnih ponudb za potovanja z vlaki.”

Vir: Slovenske železnice
V letu 2022 je bilo število prepeljanih potnikov v notranjem in mednarodnem prometu napram letu 2021 višje za več kot četrtino. Število prepeljanih potnikov je bilo že v letu 2022 večje kot v letu 2019, pred pandemijo Covid-19. Število prepeljanih potnikov v letošnjem letu prav tako kaže na rast. V obdobju od 1.1.2023 do 31.7.2023 so prepeljali 8,9 milijona potnikov, kar je za 6,4% več kot v istem obdobju preteklega leta. ”Pričakujemo, da bo število prepeljanih potnikov tudi ob koncu letošnjega leta večje kot v lanskem letu,” še dodajo pri Slovenskih železnicah.
”Vlak je boljša izbira kot avtomobil”
Pri Slovenskih železnicah pa so prepričani, da je vlak v vsakem primeru boljša izbira, kot avtomobil. ”Vlak je že danes boljša izbira kot avtomobil, sploh če upoštevamo še ceno prevoza, možen izkoristek časa na poti, varnost in ogljični odtis. Na železnici so odseki, ki so časovno absolutno konkurenčni cesti, predvsem v prometnih konicah npr. pot iz Borovnice v Ljubljano ali proga Ljubljana–Dobova, kjer je nekje do Sevnice časovna prednost na strani vlaka. Tudi proga Jesenice-Kranj-Ljubljana in Kamnik-Ljubljana je v prometnih konicah lahko potniku hitrejša izbira. Obe progi sta enotirni, kar pomeni, da bi v primeru dvotirne proge lahko zagotavljali še boljšo pretočnost vlakov in zelo razširili ponudbo, ker je tu potencial potnikov resnično velik, omogočena bi nam bila vzpostavitev taktnega prometa, ki je prijazen za uporabo,” pojasnijo.
Razloge za daljše potovalne čase pa pri železnicah pojasnjujejo tudi z načinom gradnje železniških povezav. Potovalni čas je v osnovi najbolj odvisen od same konfiguracije proge in s tem povezano dovoljeno hitrostjo voženj. Železnice so speljane glede na naravne danosti, včasih ni bilo toliko tunelske in viaduktne gradnje, zato imajo proge daljše kilometrske razdalje v primerjavi s cestno povezavo. Večinoma so železnice gradili po naravnih geografskih možnostih. Hitri vlaki pa, po pojasnilih Slovenskih železnic, zahtevajo ločeno infrastrukturo.
Če vzamemo za primer dolžino poti iz Maribora do Ljubljane, je železniška pot občutno daljša v primerjavi s cesto, kar posledično pomeni daljši potovalni čas. Železnica tudi pelje mimo krajev, kjer so zaradi naseljenosti in varnosti v prometu predpisane nižje hitrosti. Potniški vlaki Slovenskih železnic lahko sicer tehnično dosegajo najvišje hitrosti od 100 do 200 kilometrov na uro. Hitrost vožnje pa morajo tako kot na cesti tudi na železnici prilagajati predpisanim omejitvam. ”Zato so vlaganja v železniški promet in izboljšanje ponudbe javnega prometa pomembna, s tem lahko prispevamo veliko dobrega za družbo in naš življenjski slog. Najkrajši čas potovanje z vlakom med Ljubljano in Mariborom znaša 1 uro in 46 minut, kar je v času prometnih konic v Ljubljano primerljivo s cestnim prevozom. Za občutno skrajšanje potovalnega časa vlaka med Mariborom in Ljubljano bi bili potrebni novi odseki proge na relacijah Poljčane – Grobelno in Celje – Litija (obvoz obstoječe, obremenjene proge preko Zidanega Mosta in Zasavja),” še dodajo.
”Če vam kaj ni všeč pa ne hodite z vlakom”
Pred tedni se je na družbenem omrežju Facebook pojavil zapis jeznega potnika, ki je opisal svoje izkušnje s potovanjem s Slovenskimi železnicami. ”Približno dve leti se vozim z vlakom iz službe domov, vendar se v tem času ni zgodilo niti enkrat, da bi bili točni. Povprečna zamuda znaša kar 15 minut. Morda sem se že privadil, da ste podpovprečni, in če bi se na vlaku kadilo, bi mislil, da sem se vrnil nazaj v čas Jugoslavije,” zapiše. Ko je vlak tistega dne ponovno zamujal, je potnik svoje nezadovoljstvo izrazil konduktorju. Ta pa naj bi mu odgovoril: “Če vam kaj ni všeč, pa ne hodite z vlakom. Če se ne morete sprijazniti z našimi zamudami, pojdite na avtobus.”
Gotovo je neprimerni odziv uslužbenca ujezil, ne samo tega potnika, temveč vse, ki so bili kadarkoli v podobni situaciji. ”Potnika povsem razumemo, da ne želi zamud in da zamude povzročajo slabo voljo potnikov, kot tudi osebja. Vsi odmiki od voznega reda oz. zamude so za nas zelo resna vsebina in tudi nas kot prevoznika zelo jezijo. Zamude so žal neizogibne zaradi nujno potrebnih del, ki jih izvaja država na javni železniški infrastrukturi in dolgoročno prinašajo boljše pogoje za javni železniški promet. Potniku se zahvaljujemo za informacijo glede pojasnila zaposlenega, ki smo jo vzeli zelo resno. Zapis iz izpostavljenega opisa fotografije vlaka ni bil uradni odgovor Slovenskih železnic. Potnika smo v odgovoru na njegovo objavo prosili za več informacij, da lahko preverimo resničnost in ustrezno obravnavamo z osebjem,” nam v odzivu zapišejo pri Slovenskih železnicah.
Pri tem še poudarijo, da je veliko omejitev predvsem na enotirnih progah, kjer so še bolj omejene možnosti križanj z nasproti vozečimi se vlaki. Pogosto so zaradi del zahtevani nadomestni prevozi po cesti, kjer je lahko promet še bolj nepredvidljiv. Nastala zamuda vlaka na eni progi lahko tako vpliva tudi na zamudo vlaka na drugi progi, predvsem v primerih potrebnega zagotavljanja zvez.
Kdaj pa bi le lahko pričakovali bolj zanesljive in točne vlake? ”Dokler bo država kot lastnik izvajala obsežna investicijska dela, ki neizogibno povzročajo ovire v železniškem prometu, bo žal prihajalo tudi do zamud. Prenova železniške infrastrukture še zdaleč ni zaključena, dejansko se je v zadnjih letih šele dobro začela,” odgovorijo pri Slovenskih železnicah. Tako zamudam še ni videti konca.
Avstrijci zaradi zamud naših vlakov režejo povezave
Pred časom je predvsem potnike, ki se z vlakom vozijo na delo v Avstrijo presenetila novica, da so Avstrijci zaradi vsesplošnih zamud, ki divjajo v našem železniškem prometu, od 4. septembra pa vsaj do 9. decembra, ukinili neposredne povezave do Dunaja in Frankfurta. Vlak, ki je doslej peljal iz Zagreba čez Ljubljano na Dunaj, bo peljal zgolj do Gradca. Vlak, ki je doslej povezoval Zagreb in Ljubljano s Frankfurtom, pa bo peljal zgolj do Beljaka, pojasnjujejo pri Slovenskih železnicah. Potniki bodo sicer lahko nadaljevali pot s prestopanjem, a seveda ob pogoju, da vlaki ne bodo zamujali in bodo pravočasno ujeli naslednji vlak.
“Avstrijske železnice več ne morejo oziroma ne želijo zagotavljati neposrednih povezav do Frankfurta oziroma Dunaja (vlak EC 212/213), dokler bodo takšne zamude vlakov v Sloveniji in na Hrvaškem,” so o razlogih za ukinitev omenjenih neposrednih povezav povedali za Finance. A razlog za zamude naj ne bi bile krivda zgolj slovenske železniške infrastrukture, zamude vlakov naj bi nastajale, še preden pridejo vlaki iz Zagreba v slovensko železniško omrežje, ker tudi na hrvaški strani potekajo obsežna investicijska dela.
Slovenske železnice v dogovorih za vpeljavo novih vlakovnih povezav z Avstrijo
SŽ-Potniški promet pa se dogovarja za vpeljavo novih vlakovnih povezav z Avstrijo z novimi potniškimi garniturami Stadler, za katere že teče postopek pridobivanja dovoljenj za vožnjo tudi po avstrijskem omrežju. V načrtu je vpeljava dodatnih vlakov na relaciji Ljubljana – Beljak/Villach in nazaj, ter Ljubljana – Maribor – Gradec/Graz in nazaj. ”Na strani ÖBB PV se strinjajo z uvedbo novih vlakovnih povezav, ki bodo vsekakor pripomogle k večjemu pretoku potnikov in rasti obsega prometa, ter zagotavljajo vso morebitno pomoč, ki bi bila potrebna pri pridobitvi dovoljenja za vožnje garnitur Stadler od Slovenskih železnic na omrežju Avstrije,” nam pojasnijo pri železnicah.
V novem, 4. investicijskem ciklusu predvidevajo nabavo 20 novih sodobnih klimatiziranih potniških vagonov in 4 večsistemske lokomotive. Dobava lokomotiv in potniških vagonov se pričakuje v letu 2026.
Glede na obseg mednarodnega prometa pa ocenjujejo, da skrajšanje relacij vlakov oziroma potrebni prestopi ne bodo bistveno vplivali na obseg števila potnikov. ”Če primerjamo celotno število potnikov v mednarodnem prometu v obdobju januar – julij 2023 v primerjavi z enakim obdobjem v letu 2022 ali z letom 2019 ugotavljamo, da se je število potnikov povečalo. Prav tako se je povečalo število potnikov v medsebojnem prometu z Avstrijo (prepeljani potniki iz Avstrije v Slovenijo in obratno). Število prepeljanih potnikov iz Avstrije v Slovenijo in v tranzitu je v obdobju januar-julij 2023 napram enakemu obdobju v letu 2022 večje za 38 odstotkov. Število odpravljenih potnikov iz Slovenije v Avstrijo pa je v enakem obdobju povečano za 23 odstotkov.”