V letu 2024 bo v veljavi nov način obračunavanja omrežnine. Sprva je bilo predvideno, da bo do spremembe prišlo v začetku leta, potem je Agencija za energijo sklenila, da se bo nov sistem začel uporabljati s 1. marcem prihodnje leto. Kot so nam pojasnili na agenciji, se bo omrežnina še naprej obračunavala glede na moč in energijo, spreminja pa se razmerje med tema dvema postavkama. Navedeno pomeni, da bodo odjemalci večji del omrežnine plačali glede na moč in manj glede na porabljeno energijo. Ker so stroški, potrebni za delovanje in prihodnji razvoj omrežij, povezani predvsem z zmogljivostjo omrežja in konično obremenitvijo omrežja, je, kot pravijo, prav, da se omrežnina v večji meri pokriva s tarifno postavko za moč.

Potrošniki bodo morali porabo elektrike v svojih gospodinjstvih v čim večji meri prilagajati omrežju

Nekaj pomislekov glede novega sistema imajo v Zvezi potrošnikov Slovenije. Sicer pravijo, da energetska kriza, izzivi zelenega prehoda in več obnovljivih virov energije narekujejo nove rešitve na področju rabe energije. In dejstvo je, da bodo morali potrošniki porabo elektrike v svojih gospodinjstvih v čim večji meri prilagajati omrežju in (nestabilnim) obnovljivim virom, da jih napovedane spremembe ne bodo (preveč) udarile po žepu.

Kot še pravijo v zvezi, nov način obračunavanja omrežnine  potrošnike spodbuja k odgovornejši in učinkoviti rabi energije, da jo torej uporabljajo v obdobjih, ko je omrežje manj obremenjeno in ne v času konic. S tem prispevajo k stabilnosti omrežja, v katerem se povečuje delež obnovljivih virov, zaradi česar proizvodnja električne energije ves čas niha, saj obnovljivih virov ne moremo nadzorovati in iz njih pridobivati energijo samo takrat, ko jo želimo oziroma potrebujemo. Pri prehodu na energetski sistem, v katerem narašča delež obnovljivih virov, morajo zato vsi porabniki, tudi potrošniki, prevzeti aktivnejšo vlogo in prilagoditi porabo električne energije v svojih gospodinjstvih tako, da bo v čim večji meri prilagojena nihanjem v proizvodnji. Nove tarife za uporabo omrežja bodo z večjim časovnim razlikovanjem, močnejšimi cenovnimi signali in postopnim uvajanjem dodatnega zaračunavanja presežne moči potrošnike spodbudile k učinkovitejši rabi omrežja oziroma prilagajanju odjema, s čimer bodo uravnavali tudi svoje stroške za energijo, kar je v času naraščanja cen energentov pomemben dejavnik.

Ljudje morajo nov sistem razumeti

Po drugi strani pa je akt o prenovi omrežnine, kot opozarjajo v Zvezi potrošnikov Slovenije, precej tehnične narave in pušča odprtih kar nekaj vprašanj v zvezi s pravicami potrošnikom, še posebej, če upoštevamo precej skromna določila Zakona o oskrbi z električno energijo, ki področja pravic potrošnikov v povezavi s sistemom tarifnih postavk omrežnin natančneje ne urejajo.

Glavni pomisleki:

Tarifne postavke ne morejo spodbuditi potrebnih sprememb, če jih potrošniki ne razumejo. Tudi najbolj aktivni potrošniki se morajo zanesti na to, da bodo prejeli natančne informacije o tem, kako prilagajanje odjema vpliva na zmanjševanje njihovih stroškov. Le na podlagi točnih informacij se bodo lahko ustrezno odzvali. “Še posebej poudarjamo pomembnost zagotavljanja brezplačnih informacij o sprotni porabi. Vsi potrošniki se ne morejo odzvati in sodelovati v prilagajanju odjema. Treba je razumeti, kakšne ovire lahko obstajajo za njihov odziv/sodelovanje, in jih obravnavati na pravičen način. Menimo, da je treba tiste gospodinjske odjemalce, ki si ne bodo mogli privoščiti aparatov/avtov, s katerimi bi lahko prilagajali odjem, ali tiste, ki ne bodo mogli prilagoditi svojih navad pri porabi, zaščititi pred povečanimi stroški.

Nadvse pomembno je, da se koristi znižanja stroškov omrežja, ki so posledica fleksibilnosti potrošnikov pri prilagajanju odjema, prenesejo na potrošnike. Ne bi smelo prihajati do situacije, ko imajo operaterji distribucijskega sistema koristi od nižjih stroškov, medtem ko potrošniki nosijo le tveganja, še opozarjajo.

Na vprašanje, ali odjemalci dovolj dobro poznajo napovedane spremembe in bodo dejansko sodelovali v tako imenovanem aktivnem odjemu električne energije, v zvezi odgovarjajo: “V zadnjem obdobju je bilo v medijih precej objav, ki so pojasnjevale napovedane spremembe, Agencija za energijo je z namenom informiranja potrošnikov vzpostavila tudi spletno stran. Kljub temu na Zvezi potrošnikov Slovenije ugotavljamo, da potrošniki napovedanih sprememb ne razumejo najbolje – sama prenova obračuna je namreč običajnemu potrošniku nerazumljiva. Menimo, da bi bilo treba s tega vidika posebno pozornost tudi nameniti ranljivim skupinam (starejši, nevešči digitalnih orodij ipd.), da se jim zagotovi enakopraven dostop do vseh informacij, relevantnih za informirano sprejemanje odločitev.”

Razvijajo pametnega asistenta

V Zvezi potrošnikov Slovenije se zavedajo, da je prilagajanje odjema eden najprimernejših mehanizmov za bolj učinkovito rabo energije in za uravnavanje odjema z nihajočo proizvodnjo električne energije, zato potrošnike o tem ozaveščajo z objavami na spletni strani. V okviru evropskega projekta iFLEX, pri katerem sodeluje tudi omenjena zveza, tako razvijajo pametnega asistenta. Pametni asistent je mobilna aplikacija, ki skupaj s pametnim števcem, krmilnikom in drugimi povezljivimi napravami v gospodinjstvu (potrebni so manjši posegi v obstoječo električno napeljavo) omogoča spremljanje in prilagajanje porabe električne energije glede na želje uporabnika ali signale in zahteve s strani omrežja. Projekt je posebej zanimiv, ker pri njem poleg raziskovalnih institucij in Zveze potrošnikov Slovenije sodeluje tudi Evropska potrošniška organizacije BEUC, pametnega asistenta pa razvijajo v neposrednem sodelovanju s potrošniki.

Strošek za uporabo omrežja v posameznem bloku bo odvisen od obremenjenosti omrežja in odjemalčeve uporabe v preteklem obdobju

Znotraj vsakega dneva bodo trije časovni bloki, torej eden več kot do sedaj (VT in MT). Najcenejši časovni blok znotraj dneva bo časovno izenačen z dosedanjo nižjo MT tarifo, torej bo trajal od 22.ure zvečer do 6. ure zjutraj. Čez dan pa bomo namesto ene tarife (do sedaj višje VT tarife) imeli obdobje najvišje in obdobje srednje obremenitve omrežja in s tem bo povezana tudi cena oziroma višina tarifne postavke omrežnine v posameznem časovnem bloku. Najdražji bo časovni blok 1, ki nastopi zgolj v višji sezoni – takrat je glede na podatke elektrooperaterjev omrežje najbolj obremenjeno. Najcenejši časovni blok je časovni blok 5, ki nastopi zgolj v nižji sezoni. Časovnih blokov z različno tarifno postavko bo torej je čez leto pet, znotraj dneva so trije časovni bloki, strošek za uporabo omrežja v posameznem časovnem bloku pa je odvisen od obremenjenosti omrežja. V dela prostih dnevih in v nižji sezoni najdražji časovni blok (časovni blok 1) nikoli ne nastopi. Višja sezona je določena za mesece november, december, januar in februar, nižja sezona za mesece marec, april, maj, junij, julij, avgust, september in oktober. Za vsak dan se na podlagi ur konične obremenitve sistema določijo ure visoke obremenitve, ure srednje obremenitve in ure nizke obremenitve. Časovni bloki za leto 2024 so določeni z novim obračunskim aktom, in sicer:

Dogovorjena moč bo določena glede na odjemalčeve dosedanje navade in rabo omrežij. Če bo dogovorjeno moč prekoračeval, pa bo v dveletnem prehodnem obdobju informiran o stroških, ki bi mu s tem lahko nastali, če prehodnega obdobja ne bi bilo. V dveh letih se bo gospodinjski odjemalec, kot še pravijo na Agenciji za energijo, že dobro seznanil s svojo rabo omrežij ter možnostmi, ki jih novi obračun ponuja, zato bodo po letu 2026 tudi gospodinjskim odjemalcem zaračunane presežne moči. Tako bo sprememba dogovorjene obračunske moči s strani uporabnika smiselna, če se spremenijo navade uporabnika ali če uporabnik aktivno upravlja svoj odjem.

Kaj bodo lahko storili odjemalci?

Odjemalci bodo lahko prilagodili obračunsko moč večkrat na leto. To bodo lahko storili prek spletnega vmesnika nacionalnega podatkovnega vozlišča (spletni portal mojelektro.si) ali neposredno pri elektrooperaterju. Dogovorjeno obračunsko moč za uporabnika bo enkrat na leto predlagal elektrooperater na podlagi zgodovine meritev doseženih moči, torej na podlagi v preteklosti izmerjene uporabe omrežja. Sicer pa bo imel odjemalec pravico določitve drugačne obračunske moči. Hkrati se bo s tem odrekel poenostavitvam in obenem neke vrste svoji zaščiti prehodnega obdobja, saj se mu bo začela presežna moč takoj obračunavati. “Sprememba dogovorjene obračunske moči s strani uporabnika je smiselna, če se spremenijo navade uporabnika ali če uporabnik aktivno upravlja svoj odjem.”

Nekateri podatka o dogovorjeni obračunski moči še niso prejeli

Zaradi lažjega prehoda na nov način obračunavanja omrežnine bi morali odjemalci, kot poroča Žurnal24, na zadnjih treh računih dobiti podatek o dogovorjeni obračunski moči za leto 2024. Ta je za vsako gospodinjstvo posebej določena glede na pretekle uporabe omrežja v obdobju od novembra lani do marca letos. Nekatera gospodinjstva po pojasnilih Agencije za energijo tega podatka še vedno niso prejela, in sicer tista, ki nimajo vgrajenega pametnega števca, novi uporabniki z novim soglasjem za priključitev ali povečanje priključne moči, novi plačniki na obstoječem merilnem mestu, tisti, ki prehajajo na individualno ali skupnostno samooskrbo ter gospodinjstva, ki se, če je bilo merilno mesto odklopljeno več kot 30 dni, ponovno priključujejo. Po pojasnilih agencije takšnim uporabnikom ni potrebno narediti nič, obračunsko moč jim bodo določili.