Poleg noči čarovnic se je takole prek luže k nam postopoma prikradel tudi črni petek t.i. “Black Friday”, potrošniška pogruntavščina, ki zaznamuje začetek božičnih nakupov. Dan, ki ga zaznamujejo vrtoglave višine popustov, še bolj pa vrtoglavi zneski na blagajnah, je že vrsto let uspešen način, s katerim v  čez lužo privabljajo kupce k množičnem nakupovanju, vse bolj popularen pa je tudi pri nas. Črni petek tu, črni petek tam, črni katalogi, pa črni letaki pred trgovino, a zakaj črni, marsikdo sploh ne ve. Verjeli ali ne, prodaja ta dan bliskovito naraste, čeprav so nekateri mnenja, da gre za potegavščino in da prodajalci cene dvignejo tik pred črnim praznikom.

Izraz črni petek izvira iz Amerike. Tako je poimenovan petek, ki sledi ameriškemu zahvalnemu dnevu, sicer pa z mamljivimi popusti naznanja začetek predpraznične nakupovalne sezone. Črni petek je tako čez lužo sinonim za dolge kolone, ki se vijejo pred veleblagovnicami, pri nas pa ta potrošniški praznik obeležujemo bolj kot ne na spletu. V Sloveniji tako smo tako črni petek vzeli za svojega, ne pa tudi zahvalnega dne, ki ga Američani praznujejo dan prej.

Danes Američani praznujejo zahvalni dan

Enako kot velja za zahvalni dan, tudi datum črnega petka ni stalen. Zahvalni dan v Združenih državah Amerike praznuje na četrti četrtek novembra, dan kasneje pa že od leta 1952 velja kot začetek božične nakupovalne sezone. Danes tako Američani slavijo nacionalni praznik zahvalni dan, ko v skladu s tradicijo pojedo na milijone puranov z vsem, kar sodi zraven.

Večerja ob zahvalnem dnevu v ZDA, vir: splet

Zahvalni praznik slavijo v ZDA in Kanadi, izvira pa iz tradicije zahvaljevanja bogu za dobro letino. Ameriške otroke v šolah učijo, da so na ta dan ameriški Indijanci s purani pomagali nahraniti prve priseljence na severovzhodu, zgodovina za odrasle pa pravi, da so prvi Indijanci leta 1621 na zahvalnem dnevu v Novi Angliji oziroma državi Massachusetts sodelovali z ustreljenimi jeleni in srnami, beli priseljenci pa s purani in vsem ostalim, kar sodi k dobri pojedini.

Zahvalni dan ali ameriško martinovo Američani ima korenine globoko v zgodovini, kot uradni povod pa so določili večerjo leta 1621, ko naj bi zgodnji naseljenci iz Evrope na praznovanje žetve povabili domorodce iz plemena Wampanoag. S tem so se jim želeli zahvaliti, da so jih naučili živeti od sadov ameriške zemlje, ki jih do takrat niso poznali, in jih tako rešili lakote. Danes zahvalni dan v ZDA zaznamuje bogato obložena miza, na kateri ne manjka puran, ameriški predsednik pa ta dan simbolično “pomilosti” enega purana.

George Washington je leta 1789 za praznik določil 26. november, predsednik Abraham Lincoln je leta 1863 datum spremenil v zadnji četrtek v novembru, dokler ga ni leta 1939 predsednik Franklin Delano Roosevelt pomaknil na prvi četrtek v novembru, da bi podaljšal obdobje prazničnih nakupov od zahvalnega dne do novega leta. Leta 1941 je kongres določil, da bo praznik na četrti četrtek v novembru.

Predsednik Truman pomilosti purana, vir: splet

Odkod poimenovanje črni petek?

Ena od teorij pravi, da naj bi bila osnova črnega petka pravzaprav tragična zgodba, in sicer zlom borze. Zlomov borze je bilo v zgodovini več. Eden večjih je bil t. i. “Wall Street Crash”, v četrtek, 24. oktobra 1929. V petek, dan kasneje, se je stanje sicer izboljšalo, a so se borzni kazalniki kmalu spet obrnili navzdol. Kriza je trajala kar tri leta. Ena najbolj priljubljenih razlag imena črni petek v ZDA je ta, da so prodajalci večino leta poslovali s finančno izgubo, nato pa so v praznični sezoni, ki se začne po zahvalnem dnevu, končno izplavali iz rdečih številk v črne.

Zlom borze na Wall Streetu, vir: splet

Izraz črni petek naj bi prvič uporabili v Filadelfiji, kjer je policija leta 1961 tako poimenovala gost promet in gnečo, reko ljudi na pločnikih na petek po zahvalnem dnevu.

Razlage imena so nadvse različne; najbolj priljubljena je ta, da so prodajalci večino leta poslovali s finančno izgubo, nato pa so v praznični sezoni, torej tik po zahvalnem dnevu, končno izplavali iz rdečih številk v črne. Prva uporaba izraza »črni petek« izvira iz Filadelfije, kjer je policija leta 1961 tako poimenovala gost promet in gnečo na pločnikih na petek in v soboto po zahvalnem dnevu, ki so jo prav tako poimenovali “črna sobota”. Filadelfijske oblasti so zaradi negativnega prizvoka imena poskusile vpeljati izraza »velik petek« in »velika sobota«, a se novi poimenovanji nista uveljavili.

Prispevek ob črnem petku v Filadelfiji iz leta 1961, objavljen v The Philadelphia Inquirer, vir: splet

Tudi tale teorija po sledeh črnega petka nas vodi v Ameriko, ko je predsednik Abraham Lincoln konec 19. stoletja praznik zahvalni dan določil na zadnji novembrski četrtek. V duhu božičnega praznovanja je leta 1905 kanadska trgovina Eaton’s začela enodnevno parado z Božičkom na vagonu po ulicah Toronta. Nato je leta 1913 osem živih severnih jelenov potegnilo Božičkove sani. Do leta 1916 se je Božičku na saneh pridružilo sedem palčkov, ki še danes predstavljajo risane junake za naše najmlajše. Leta 1924 pa se je Božičkova parada prvič odvila v New Yorku in je bila povod za petkovo nakupovanje.

Tradicionalne parade ob črnem petku, ki naznanjajo začetek božične sezone, vir: splet

V zadnjih letih se poleg črnega petka uveljavlja še en potrošniški dan, in sicer t. i. spletni ponedeljek (“kiberponedeljek”), ki je na prvi ponedeljek po črnem petku in je namenjen popustom pri spletnih nakupih. Spletni trgovci v ZDA so kot odgovor na črni petek leta 2005 postregli s spletnim ponedeljkom (cyber monday).

ZPS: Za nakupovanje na črni petek se je treba dobro pripraviti

Na črni petek, ko se po vzoru ameriških tudi slovenski trgovci odločajo za popuste, ni rečeno, da je ponudba res najboljša, opozarja Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS). Potrošnikom svetuje, da se na spletne razprodaje dobro pripravijo, v pomoč pri nakupovanju na črni petek pa so jim pripravili deset nasvetov.

Na te dni trgovci obljubljajo velike popuste, v ZPS pa se ob tem sprašujejo, če so ponudbe res tako odlične. V tej luči so izpostavili lansko raziskavo britanske potrošniške organizacije Which, da je 99,5 odstotka teh “neverjetnih ponudb” enakih ali celo bolj ugodnih v drugih obdobjih leta. “V raziskavi so preverili več tisoč cen in ugotovili, da skoraj zagotovo ne boste dosegli najnižje cene v letu z nakupom na črni petek,” so v objavi na svoji spletni strani zapisali pri ZPS.

Nakupovalna mrzlica ob črnem petku v ZDA, vir: splet

Potrošnike pozivajo, naj se na spletne razprodaje dobro pripravijo. “Kupujte to, kar potrebujete, toliko, kot potrebujete, in predvsem, naj vas ti nakupi ne pahnejo v rdeče številke. Določite si proračun, koliko lahko zapravite, če se impulzivnim nakupom ne morete odpovedati,” so poudarili. Pri tem je pomembno načrtovanje, zato naj se kupci naročijo na spletne novice priljubljenih trgovcev in jih spremljajo na družbenih omrežjih. Velikokrat so prejemniki novic namreč deležni popustov že kakšen dan pred uradnim črnim petkom.

Čeprav se vrata klasičnih trgovin odprejo šele ob deveti uri, pa spletni trgovci nikoli ne počivajo. “Če res nameravate opraviti velik nakup, je dobro, da to storite čim prej. Ugodne spletne ponudbe ali kode za popust navadno začnejo veljati takoj po polnoči in najboljše ponudbe so tudi hitro razprodane,” svetujejo v ZPS.

Pomembno je, da potrošniki za izbran izdelek ceno spremljajo vsaj nekaj tednov ali mesecev, da bodo vedeli, ali je ponudba na črni petek v resnici dobra. »Tudi nekateri slovenski spletni trgovci ponujajo možnost najnižje cene. Če pri katerem drugem trgovcu odkrijete še nižjo ceno, jo izenačijo. Uporabite spletne strani za primerjavo cen in gibanje cen v zadnjih mesecih,« priporočajo.

Potrošniki naj se prijavijo na stran in v košarico položijo izdelke, ki jih želijo kupiti že pred črnim petkom. Na dan popustov imajo številni spletni trgovci povečan promet na spletni strani, zato te delujejo počasneje ali v kakšnih trenutkih sploh ne. Proces nakupovanja bo tako lahko potekal hitreje, poudarjajo.

Pomembno je tudi, da že pred nakupom poiščejo čim več informacij, posebej, če gre za dražje izdelke. Črni petek je za številne trgovce odlična priložnost, da počistijo zaloge izdelkov, ki jih ne prodajajo dobro ali ker jih potrošniki vračajo, ker z njimi niso zadovoljni, opozarjajo v ZPS. Posebej pri izdelkih iz sveta zabavne elektronike velja, da proizvajalci približno vsako leto predstavijo nov model določenega telefona, tabličnega računalnika ali televizorja.

Testi ZPS kažejo, da stari modeli niso vedno slabši od predhodnih, imajo pa precej nižje cene. “Če vam torej ne pomeni veliko, da v žepu ali torbi nosite zadnji model telefona ali tablice ali da na zidu visi zadnji model televizorja – tako ali tako bodo po letu dni na voljo novi modeli -, lahko prihranite tudi s tem, da ne kupite zadnjega modela,” navajajo. Tudi potrošnikom, ki ne želijo kupovati preko spleta, svetujejo preverjanje cen preko spleta. “Če so cene na spletu nižje, povprašajte trgovca za popust,” poudarjajo.

Ob tem pa so v ZPS dodali, naj potrošniki ne pozabijo, da bodo črnemu petku sledil spletni ponedeljek in decembrski popusti, zato obstaja možnost, da bodo cene v prihodnjih dneh še nižje.